Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Nuu,koura ojossa siemeniä kerijään :slight_smile:
Uskon vaihokkia löytyvän.

Yhdellä tomaatilla kasvaa tänä vuonna häntä. :smiley:

valtsu,oon pakastannu kirsikkatomskuja ja käyttänny kurppasöösiin.Hyvin ovat toimineet.
Pitääpä koneilla nuilla isommillaki.

Minulla on vain ämpärissä seinän vieressä, mutta paljon on tullut varsinkin marmandea. Olen marmandea viipaloinut ja kuivannut kiertoilmauunissä. Kolme peltiä kerrallaan. Aromisuolaa päälle. Säilön ne valkosipulin ja öljyn kanssa. Siitä öljyssä on valmis salaattikastike. Pienempia Mm.Matinaa olen lohkonut rasioihin ja pakastanut. ne sopivat keittoihin ja pataruokiin. Ämpärilisen eilenkin poimin. Viime kesänä tuli kaikiaan puoli ämpärillistä.

Tomaattien satopiikki on käsillä. Viime viikolla tuli kerättyä liki kuusi (6) kiloa. Kaikkia ei edes punnittu, koska kypsiä syötiin suoraan pensaasta. Tomaatit tuntuivat kypsyvät heti, kun hellejakso viimein päättyi. Suurin kerätty oli ‘Pink oxheart’ 664 g, pienimmät marjatomaatit ‘Sweet pea currant’ 1g:n painoisia.

Reilu tomaattisato tuntuu revanssilta (korvaukselta) kahden edellisen kesän vaatimattomista sadoista. En valita. Vielä on kesää ja kypsyviä jäljellä. 

Minä sain siemenet itämään vasta ensimmäinen päivä huhtikuuta, joten kasvukin on ollut vähän myöhässä. Mutta toisaalta, aina oon tuonu viimeiset tomaatit sisälle vasta syys-lokakuun vaihteessa joten onhan tässä kuukausi aikaa kasvatella. Onhan nuita kypsyny jo pitkän aikaa, mutta ei kertaakaan liikaa kerralla ettenkö olisi pistelly parempiin suihin jo kasvihuoneessa :smiley:

Black cherry on ehoton suosikki: siihen tulee selvä mesimarjan aromi kun (malttaa) antaa kypsyä kunnolla puussansa. Supersweet, cherrola ja sungold on myös mieluisia pikkutomaatteja mutta F1 lajikkeita , mieluummin pitäisin vakkareina niitä joiden siemenet voisi kerätä. Ulkokasvatuksessa Black c ja cherrola jää noin metriseksi, kasvihuoneessa ehtivät nousta katon harjaan asti kun olin viikon poissa. Ei näy haittaavan.

Ildi on ollu pettymys, myöhänen on ja hirvee häkkyrä. Makukaan ei oo ollu mahtava. Saanee uuden mahollisuuen ens kesänä, ihan just in case. Siemeniäki on jälellä.

kaikki isot tomaatit on ollu melko mauttomia, kasvoipa pihalla tai kasvihuoneessa. Sub arctic plentyt tekee tavanomasen sadon, siitä kun oli puhetta aikaisemmin. Maku saattaa jäähä arvotukseksi tältä kesältä kun ei sen perusteella eroa tanskan viennistä eikä outdoor girlistä. Tai sitten ne on vaa samanlaisia…

Bobbie, kiitos vinkistä :slight_smile: niin teenkin heti tänään. Enpä arvannut että kanta sillai “vakiintuu”. No, enhämmää monta vuotta näitä ole harrastanukkaan.
:smiley:

Andine Comue,hih :smiley:

Ei oo kyllä tapana hiplata tomaatteja :smiley:

Minä kyllä hypistelen mm. tomaatteja jollen ole ihan varma ovatko kypsiä. Etenkin nuo hituralajikkeet ovat joskus perin arveluttavia saan moneen otteeseen hypistellä toisinaan, joko tuon tai tuon arvaisi ottaa syöntiin. Nykyään jo maltan antaa kasvaa ja kypsyä äsken oli Green Grapeja  ja Chorallikeja-kin jokunen varkain ittekseen tippunut maahan. En oo siis liian hätäinen ollu.

Lisää hellekesiä, kiitos! Kompostin mukana kasvimaalle levinneet tomaatit antaa satoa ilman esikasvatuksia! Olipa onni etten kiskonut kaikkia taimia keväällä pois. :blush:

VIelä ei oo säilöä asti tomaatteja mutta vastaisuuden varalle valtsun vinkki talteen.

Alkukesästä sanoin että meni syteen taikka saveen niin pihalle nakkaan kaikki ylimääräset taimet. Kumpaan se nyt sitte menikään mutta Black cherry ja Cherrola tekee satoa ainakin yhtäpaljon ulkona kuin kasvihuoneessa. Ja melkeenpä sanoisin että taivasalla olleet maistuvat enemmän. Ildi on tietenki aivan rääpäle, muutama marja on tulossa. Sain ne maahan niin myöhään että nyt vasta alkaa tulemaan satoa. 

Lämpimän seinustan ja hallaharson ihmettä oon pohdiskellu positiivisesti yllättyneenä. Onneksi on taas ihan hyvää ilmaa lupailtu.

taivasalla olleet maistuvat voimakkaammin ja paremmilta, koska ovat saaneet suoraa auringonpaistetta eivätkä lasin/muovin siivilöimää:_)

Se Ildi on tosi satoisa mutta eihän se oo minkään makuinen. Jos maun takia kasvattelee niin ei sille kannata antaa kasvihuonetilaa. Jos taas sadon määrän ja kauniin keltaisen ulkonäöön takia niin sitten se ajaa asiansa.  Salaateissahan on kivan näköistä kun on paljon erivärisiä pikkutomskuja.

Minäkin tässä mietiskelen, että minkä tomaatin siemeniä ottaisi talteen ensi kasvukautta varten…

Täälä kohta tomaattikausi ohi,muutamia vielä kypsymässä.Eka vuosi ettei jää raakoja sisälle kypsyteltäväksi :slight_smile:

Joo, ‘Ildi’ on makea ja hyvä ainoastaan kypsänä. Mulla ei tänä vuonna kypsy ainoatakaan hedelmää, vaikka yksi taimi viettikin huumaavan kesän ulkoruokinnassa. Siirsin kaikki viime viikonloppuna kypsyttelemään loppuja raakileita kasvihuoneeseen. Siellä on jo väljänoloista, kun lehdet alkavat kuivua itsestään ja toki karsinkin niitä reilusti heinäkuusta alkaen. Mulla oli tänä kesänä näitä kummallisenvärisiä tomskuja, joista ei oikein tiedä, milloin ovat kypsiä.

‘Clachama’s blueberry’ on kohtuullisen hidaskasvuinen ja vähätuottoinen, joten ei pääse ensi kesänä kasvatukseen. Kypsänä silti aromaattinen, vähähappoinen ja hyvänmakuinen.

Saman kohtalon saanee ‘Ozark sunset’, joka tosin kasvoi hieman varjossa. Kauniinvärisiä, mutta varsin hitaita kypsymään.

Pinkki ‘Oxheart’ on tuottoisa ja hyvänmakuinen pihvitomaatti, jota aion kasvattaa jatkossakin.

‘Primary colors’ muuttui hiljalleen keltaruskearaitaiseksi. Raikas ja vähähappoinen, kohtuumakea. Kokeilen myös ensi kaudella.

Marjatomaatti ‘Sweet pea currant’ yllätti lopulta satoisuudellaan. Kasvihuoneen koko toisen seinustan rönsyillään valloittanut useita satoja ellei jopa tuhat gramman painoista tuottava maistuu erinomaisesti “oikealta” tomaatilta ja saa paikan ensi kaudella ulkotiloista.  Saa kasvi pihalla tuettuna rönsyillä ihan minne vaan, eikä varjosta sitten kasvihuonetta lehdillään.  

Keltainen matalakasvuinen "Jantarnoi 530’ pääsee myös jatkoon. Sille ei kannata uhrata paikkaa kasvihuoneessa, koska korkeutta ei tule kuin vajaa metri.

Kestosuosikkini ‘Black cherry’ pääsee myös jatkoon, vaikkei olekaan kovin tuottoisa, mutta silti makeanaromaattinen herkkukirsikkatomaatti.
.

Ok. Onko tarkoituksena pitää yksittäisen viestin koko tietynlaisena? Kuvani olin pienentänyt alle 100 kt:n kokoisiksi. Muistan sentään jo käyttää avustettua linkinluontia, ettei sivusto ala leveillä. :slight_smile:

Olin viikon poissa kasvihuoneelta (pois napostelemasta liian aikaisin) ja kas, Ildi toden totta maistui paljon enemmän :slight_smile: myös isoihin tomaatteihin oli ehtinyt kertyä enemmän makua. Super Sweet kirsikka saattaa jäädä siementen loppumisen jälkeen kuitenkin pois koska siitä oli tullut jopa ällöttävän makea.
Ehdoton suosikki on meillä Black cherry. Ihana maku ja mitä parhain tuotto niistä pikkutomaateista mitä on kasvatettu. Ulkona kasvatetussa terttuja enemmän kuin kasvihuoneessa, ja koko paljon suurempi. Arvatenkin sai maasta enemmän kosteutta kuin pussissa. Kypsymäänkin ehtii enemmän kunhan laitan ens keväällä ajoissa itämään :slight_smile:
Ulkoa keräsin kaikki pois mutta kasvariin jätin vielä roikkumaan.

Hoitamaton, mutta satoa vielä tulee hyvin.