Parit pensastomaatit laitettu isoon reilu 150l tynnyriin lasitetulle terassille. Samaten nostin myös amppelitomaatit paikoilleen. Tarvittaessa paiskaa saavin päälle yöksi harson ja lämpimät vesipullot sekä nostan amppelit sisälle. Viime yöt tarjenneet hyvin terassilla.
Ensimmäisissä tomaateissa alkaa väriä näkyä:)
Minäpä tein äsken hämäläisteon ja kylvin pariin ruukkuun pensastomaattia . Sitähän ei koskaan voi tietää, vaikka olisi poikkeuksellisen pitkä kasvukausi tulevana kesänä.
Että tälleen, näin hemmetin kylmänä kevväänä
Siirsin taimet vesisateessa eilen apurini kanssa kasvihuoneeseen ja heti tuli takatalvi. Joutuu lämmitys oleen päällä koko ajan jos ei aurinko paista. Mutta ei kai siihen kahta kuukautta mene kukinnasta kun saa ruveta syömään?
kitikat,kyllä siihen suurin piirtein menee se kaks kuukautta.
Tasan kaksi kuukautta menee;)
Tarkistin juuri että eka kukka auki 16.3 ja tällä viikolla saan ensimmäisen syödä.
Noh nih:)
Se onkin Sungold.
Joka kevät yhtä hieno tunne.
Tumbler F1
Mikä vaivaa taimia? Liika kastelu, liian kylmät päivät (olen pitänyt puolisuojaisella terassilla näitä päivisin vaikka ollut aika kylläkin välillä, reilusti alle 10 astetta…) vai ravinteiden puute? Olen antanut luomukastelulannoitetta parina viimeisimpänä kastelukertana mutta josko se ei ole mistään kotoisin ja olen saattanut kastella liikaakin kun olen koittanut näitä epätoivoisesti ravita…
Niinköhän nuo olis ulkoilmasta vähän ottaneet nokkiinsa ? Jos ne siellä ulkona saa kylmää / tuulta / aurinkoa ja sitten vaikka vielä varpaat on märässä kylmässä mullassa niin vois hyvin näyttää tuolta. Tää yksi vaihtoehto. Liian kastelun voit helposti ainakin poistaa kuvioista, kokeile aina multaa sormella ennenkuin kastelet.
Vielä puuttuu Mini Balcony Yellow’t ja ananaskirsikat.Oli vaikia tehä valintoja ku rajallinen määrä mahtuu,mutta huomena laitan toiseen kasvariin loput jokka pääs jatkoon.
Eipä onnannut tänä vuonna tomaatit , jouduin tuomaan jo viikko sitten mökille osan niistä rimpuloista ja surkeilta näyttivät , nyhdin kaikki pois ja ihmekkös tuo jos reppanoilta näyttivät , …rässä juuristo , max 3 cm :doze:
Soitin sitten siskolle ja hän toi ostotaimet !
Mikä lie mennyt pieleen , ei ole aikaisemmin käynyt näin , tosin oli toisenlaista multaa :crying:
Kannattaa lukea tämä juttu orgaanisista tomaattilannoitteista:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2300384730271406&id=1761162397526978
Mullaki on ollu tuommoista syttyrää osassa taimia muttei kaikissa.Sillonku käytin Neudofin tomaattilannotetta niin yhtenä vuotena oli kaikissa tomaateissa latvat tuon näköset.Nyt oon käyttänyt kukkalannotetta eikä ole ollu enää tuota ongelmaa.
Ainakin LIDLin joku orgaaninen lannoiteliuos tappoi toissa kesänä osan tomaateista ja loput oli sykkyrää. Käyttäneet jotain melassia tms pohjana ja kasvimyrkyn jäämiä kai sen verran paljon, että teki hallaa taimille. Lannoite itsessään oli koostumukseltaan siirappia ja makeahkon hajuista. Olen pidättäytynyt kananpeessä, merileväuutteessa ja pinkissä kastelulannoitteessa, Tarhurin, Biolanin jne kun melkein samaa kamaa on.
Taitaa olla niin että noihin luomulannotteisiin ei enää passaa koskea. Ostin tänä vuonna Kekkilän tomaatti-luomulannoitetta ja kaksi kertaa kerkesin sillä lannoittaa ja tomaatintaimet meni ihan oudon näköiseksi . Silloin muistin että jollain täällä pentissa oli viime vuonna samoja ongelmia ja lopetin sen käytön. Pari tainta siellä vielä on missä lehdet on aivan sykerössä mutta muut ovat suht normaalin näköisiä. Luulen että on vaikkuttanut myös satoon koska minusta on vähemmän tomaatinraakileita kun yleensä.
Kivinalle,minen lannota ku ovat säkeissä,lanta riittää koko kesäksi.Ja aina on sulamatonta lannoitetta vielä syksyllä ku levitetään kasvimaalle säkit.
Ooleppa hyvä vaan,mukava ettei tarvinnu kompostiin viiä.
Ja sulta oon saanu palijon vaikka mitä.Ja saan jos tarvin.