Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Tuli istutettua tomaatin taimet aika tiheään ja mietin että mahtuvatkohan kasvamaan tuossa? Onnistuuko harvennus enää tässä vaiheessa?

Taimien välit n. 10cm. Lajikkeet: Red cherry ja Supersweet 100 F1
Lannoitteet: kanankakka, lannoitettu tomaattimulta ja kerran viikossa luomulitkua kasteluveden mukana.

Entäs nämä nuoremmat taimet?

Nuu,miten sulla Laukaus  kasvaa?
Täälä tekee mega kukkia.Ja niiton palijon,pikkusia raakileitaki jo on.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Taidan lähteä siis ruukkukaupoille.

Pöh. Lasitetulla parvekkeella yhteen amppelitomaattiin iskenyt vihannespunkki. Poistin pahimmin vioittuneet ja selkeästi seittiset oksat ynnä latvat. Kukinta parhaiten käynnissä. Jos saisi viivytettyä koko kasvin tuhoutumista että pari saisi kypsäksi saakka. Viereiset amppelit puhtaita.
En jaksa alkaa myrkyttämään tuolla, avomaalla tulossa kuitenkin omiin tarpeisiin tomaatit niin ei suuresti harmita. Toki työtä nuokin on vaatineet mutta tällaista tää puutarhurin elämä välillä on🥴
Kuuma ja kuiva, ihanteelliset olot noille öttiäisille.

Karvari, Laukaus on tosi korkea ja hyvinvoiva täällä mulla myös. Harmittavasti olin molemmat taimet istuttanut samaan kasvariin, siihen joka on varjoisassa pihanurkkauksessa. Auringonvaloa sinne tulee rajattuna aikana päivästä ja se vaikuttaa kukkien määrään ja tomskujen makuun.

Kukat on isot. Ei mitkään monsterit vaikka tosta alemmasta kuvasta sellasen mielikuvan helposti saakin :Wow:, vaan sellaset mitä isokokoisilla pihvitomskuilla yleensäkin. Kukkia ei oo paljon. Toisessa ehkä kymmenkunta ja toisessa vaan muutama.

Saatetaan joutua tomskusiemenkirjeeseen turvautumaan sun Laukauksien siemeniin :ermm:

Jos vaan ehtivät kypsyä,tottakai otanrunsaasti siemeniä jemmaan :smiling_face:

Tämä tomppa on päättänny kukkia tänä kesänä,toivottavasti kaikkiin tulee myös tomaatti.

valtsu,tuon on Tumbling Tom red,itekerätyistä siemenistä .
Laiton viiteen amppeliin nuita tomppia ja kahesta tuli tuommoinen ryteikkö,kolome muuta on pikkusen ”avoimempia” mutta kaikissa aivan tolokuttomasti kukkia ja raakileita.Monesti päivässä saapi olla kastelemassa.
Nuissa avoimemmissa on kyllä isot tomaatit.

Tässä yheltä sivulta tuotteliain,peikon sisällä mahoton raakileita ja jo punasia.Syötyki on jo useampia.

Laukauksen kukkia.

Ensimmäinen tomaatti kypsynyt. Tästä se alkaa!

Mulla taas tullu tomaatteihin ylimpiin lehtiin sykkyrä/epämuodostumia vaikkovat kasvusäkeissä.Melekeen kaikissa latvoissa on lehet epämuodostuneet ja kummallisen kääpiöityneitä.Laiton Biolanille kuvan ja kyselyn,onko säkkien kannatusta muutettu,väittivät ettei oo.Epämuodostumat tulee muka liian korkeasta lämpötilasta.Väitin että samanlaista tuo sykkyrä ku sisällä kasvatetuissa taimissa joille annoin erästä luonnonlannotetta jossoli melassia.No,sitten esitettiin että voimakkaat lämpötilavaihtelut yön ja päivän välillä.Sanoin että ei sisällä ainaskaan ollu vaihtelu viittä astetta suurempi ja samanlaista sykkyrää tekee ku sillon.Väittävät ettei oo säkeissä melassia tai vinassia.
Nyt pitää laittaa eränumero säkeistä että voisivat selevittää asian.Kysyvät haluanko tuotepaketin vaivanpalakasta,no totta helevetissä haluan.Sais nähä mitä sieltä tulee.Pitäskö pyytää ens kesän säkit palakoksi :rofl:

Luulen kyllä että tuo lämpötilan vaihtelu aiheutta lehtien sykkyrään meno. Päivällä tuhottaman kuuma ja yöllä viileätä. Satoon eivät lehdet vaikuta paljoakaan. Runsaasti tulee tänäkin vuonna.

Toinenkin amppelitomsku täynnänsä vihannespunkkia. Komposti kutsui. Nyt siis ainokainen Tumblr ja toinen kahdesta Tumbling Tom Yellowista poissa pelistä. Nämä siis lasitetulla terassilla, kunhan Majat säilyisi niin, että saa ainakin siemenet talteen.
Avomaalle tulossa kuitenkin tomaattia ihan hyvin, kun ei ole muille mieluisaa purtavaa kuin vaimolle niin kyllä hän sentään tomaatissa pysyy😇

Minulla on kans sykertyneet lehdet kasvusäkeissä kasvavissa tomaateissa. Sankoissa kasvavien tomaattien lehdet normaalit. Tätä sykertymistä oli aiemminkin, Tutkin mitä piti tehdä, että lehdet normalisoituvat.

Luovuin toissa kesän jälkeen amppelitomaattien kasvatuksesta eteläsuuntaiselle lasitettulla parvekkeella. En kertakaikkiaan kyennyt pitämään tomaatille sopivia kasvuolosuhteita. Helteisenä 2018 kesänä mulla oli jopa “saviporkkapullo” tasaamassa kosteusolosuhteita. Joka (piip) vuosi massiivinen kirvainvaasio iski amppeleihin. En tiedä, iskevätkö kirvat erityisesti noihin amppelilajikkeisiin, koska isot jatkuvakasvuiset selviävät hyvin suuremmassa multamäärässä.

Mites teillä kävi tuon aika pitkän kuuman sään aikana, vai kävikö mitenkää? Ihimettelen täsä ku on nii vähännäkösesti nuppuja lajikkeesta riippumatta :thinking: aattelin että kuuma ei ollu hyväksi ja mitenpä viilennät vaikka on kaikki ikkunat ja ovet auki… Oon hoitanu samallai ku ennenki eli sekalaisesti ja oon saanu kuitenki jonkillaista satoa.

Pistän kai sitte tujun pläjäyksen punasta lannotetta, kirsikkatomaatit kyllä ehtii ennen kesän loppua.

Ei mitään muutosta kasvustossa helteissä.
Pölytys voi olla huonoa silloin.

Genese,eivät hevillä tunnusta.

Kasvatin kymmenvuotiaita siemeniä tomaattia. Ne asuvat miehen luona saunan seinustalla. Eilen menin käymään. Mies sanoi, että tomaateille pitäisi varmaan tehdä jotain, kun hän ei oikein ole ehtinyt ja osannut. Voi vietävä. Siellä oli runkkotomaatit kaikkea muuta, kuin rungollisia. Ihan, kuin pajupuskia. Hetken remusin niitten kimpussa. Mies oli kauhistunut. Paljon lähti tavaraa irti. Mutta nyt näyttävät siltä, miltä pitääkin. Mies tosin epäili, että varmasti kasvit kuolevat :grin:

Supersweet 100 tomskut ovat kuin jalokiviä. Todella hyvä maku, jatkoon. :ok_hand: