Olen hiukan tutkinut aiempia muistiinpanojani ja niist kävi selväksi ei siis pelkkää omaa kuvitelmaani, että tomaattien kypsyminen on tänäkesänä ollut hidasta, raakileita on kyllä mutta yksikään ei yhtään edes punerra!
Olen kaikkia mahdollisia syitä puntaroinut mutta en osaa selittää tätä hitautta, onko muilla yhtään samanlaisia tuntemuksia? Kirsikkatomaatteja minulla ei tänä kesänä ole mutta silti! Onhan jo heinäkuun loppu.
Ulkona kypsyvät ekat tomaatit menivät aivan ennen aikojaan rosvoavien lintujen suihin.
Bobbie,samaa tääläki,hitaasti kypsyvät.
Eipä ole toukokuun jälkeen tarvinnut ostaa tomaatteja se verran on ollut kypsiä, mutta hitaita ovat isot tomaatit olleet. Nyt vasta helteiden jälkeen on ollut ylituotantoa myös isoista.
Samaa olen itekin pohtinut. Hitaasti tuntuvat kypsyvän kuluvalla kasvukaudelle. Mulla kasvihuoneen ensimmäisiin on viimein alkanut tulla oranssia sävyä. Normivuonna satoa on alkanut kypsyä jo heinäkuun puolivälistä alkaen. Ennätysvuonna amppelikirsikkatomaatti ‘Tumbling Tom’ tuotti satoa toukokuusta alkaen lasitetulla parvekkeella. En vain kykene tarjoamaan ko. lajille suotuisia olosuhteita lasitetulla parvekkeella, koska kirvainvaasio iski siihen joka ainoa vuosi viimeistään juhannuksena. En ole kahteen vuoteen kasvattanut muuten hyvää lajiketta.
Määrällisesti eniten satoa näyttää tällä kaudella tulevan keltaiseen runkotomaatti 'Ildi’in, jota taas vuoden tauon jälkeen yritän kypsytellä. Tällä kertaa tosin parvekkeella, joten saan pidettyä lämmintä ympäristöä kasvihuonetta pidempään.
No en sit oo ihan yksin mietteineni että ihmeen hitaasti kypsyvät, kun vaan parissa lajikkeessa on ollut kypsiä jonkun verran. Esimerkiksi 100’s & 1000’s ei oo vielä kypsyttänyt tomskuja ja ne sentään on niin pieniä että luulis kaikkein nopeiten kypsyvän. Toisaalta mulla on suurin osa ulkokasvatuksessa, se varmaan saa aikaan hitautta. Kasvarissa olevat taas kärsii valon puutteesta ja se aiheuttaa hitautta kypsymisessä sekin.
Onneks on tässä parin viikon aikana saanut joitakin maistiaisia suuhun napsia. Nythän täs on pelkona että kaikki sit kypsyy suunnilleen samaan aikaan ja se ei oo kyllä kivaa :ermm:
Tumbling Tomista ei ole vielä yhtäkään syötävää saatu. Yleensä tässä vaiheessa pikkuveli on käynyt jo ryöstöretkellä. Tosin raastoin vasta lehtiä noista kahdesta että saisivat aurinkoa. Jos se siis suostuis paistamaan…
Tollanen se on mulla myös. Mielettömän satoisa, kuhan vaan kypsyisivät et pääsis maistamaankin. Mulla ei oo ennen tota ollut, mielenkiinnolla ootan maistiaisia.
Taitaa kerrankin tulla tomaatteja aika sopivasti. Vielä viimevuotisia kastikkeita reilusti pakkasessa niin yritän kypsät napsia suoraan suuhun.
Linkkinä (koitan laittaa) you tube video tomaatin laikkutaudeista, ko. videon katseluun tarvii hiukan Englannin kielen taitoa.
Bobbien edellisen viestin youtube linkki tässä
Heinäkuun alusta ensimmäiset kypsynyt, ihan normaalisti ainakin täällä mutta kurkkuja en ole saanut vielä yhtään. Vähän myöhään laitoin siemenet. Kukkia on paljon mutta kurkun alkuja ei juuri ollenkaan.
Mulla Tompista on saanu jo kolmisen viikkoa syötävää,kovasti tulee ja nopiaa kypsyvät.
Ehottomasti joka kesä Tomppia kasvamaan
Laukaus voi paksusti,valtavia möllyköjä tulossa.Niin raskaita terttuja,että pitää narut laittaa ettei mene tertusta varsi poikki.
Laukaus täälläkin, tuli taas ängettyä kasvari liian täyteen ja L. pääsi haarautumaan ikäänkuin varkaasta-varkain, joten hedelmien koko ei tule järisyttämään maata, toivotaan edes kypsymistä, auringonpaisteisia päiviä syyskesää kohti.
Karvarilla ihan mieletön menestys, tuo tomaatti painanee lähemmäs kilon ja sehän vielä kasvattaa painoaan kun alkaa kypsyä ja mehevöityä.
Ystävän vinkkinä: oon asentanu noin isoille (ei niitä usein oo) hedelmäverkon tueksi, siis niitä “appelsiini-verkko-pusseja”, koska ainakin minulla noin painava hedelmä tuppaa katkaisemaan “ruotinsa” repeämällä, lähes varmuudella eli pelkkä langoilla tuenta ei välttämättä riitä varsinkin kun saalis on noin ylettömän pulska ja komea.
Bobbie,kiitos Choralik tomaatin siemenistä! Just minun makuun,sopivan makea ja kaunis.Hyvin tuottaasatoa,pitkiä terttuja.
Suurin tomaattiraakile tänä kesänä on Primary Colorsilla, se alkaa olla appelsiinin t. ison omenan kokoinen, aika kiva mölli. Toivottavasti se olisi myöskin maukas!
Tomaatteja tulee paljon jos kaikki kypsyvät, kasvuvalon käyttö ilmeisesti kuitenkin auttoi vaikka taimet venyivätkin turhan pitkiksi, mitään muuta selitystä en kukkamääriin ja nyttemmin raakileisiin keksi. Terttuja laskin olevan kaikilla lajikkeilla ainakin 6, paitsi nuo ulkona olevat. Aurinkoa nyt vaan kaivattaisiin.
Tän kesän toinen tomskun lehtien karsinta kasvihuoneessa. Täys kottarillinen lehtiä lähti, ja taas tuli kasvari valoisammaksi. Napsin pois kaikki nuput ja kukkatertut jotka on vasta kasvunsa alkutaipaleella. Ei niistä satoa kerkiä enää saamaan, turhaa kuluttavat kasvin voimia siellä roikkuessaan. Plus yritän säästää itteäni siltä tilanteelta että syksyllä mulla on hirvee määrä vihreitä kypsymättömiä tomaatteja joita sisätiloissa pitää kypsytellä. Been there, done that eikä yhtään enää kiinnosta siihen hommaan ruveta.
Tumblimg tom yellowit meni siis jo reilu kuukausi sitten vaan vihannespunkeille. Kolmas ja viimeinen amppelitomsku Tumblr antaa satoa tasaisesti. Saavissa yläterassilla olevat Majat kypsyttelee molluskojaan, ekat kuitenkin vasta poimittu, valon määrä vähempää ja satokin vähempää niistä kuin aiemmilla kausilla avomaalla. Mutta muutama terttu per kasvi kuitenkin.
Avomaalla kasvavat Gardeners delight runkotomaatit tekee hurjaa satoa. Latvoin kasvit ja poistin muutamia kukka/hedelmäterttuja niin jos kerkiäisi kypsytellä edes suurimman osan. Parit tertut olen jo saanut vaimolle tarjoilla.
Kävin äsken kasvihuoneessa ja huomasin et yhdessä kasvissa oli kypsän oloinen tomaatti. Kolme tomaattia siinä kasvoi, kaksi oli isompia ja ne jätin vielä hetkeksi sinne kypsymään. Sen jo pehmeän oloisen keräsin pois, se oli sellasen isohkon tavistomaatin kokoa. Katsoin lapusta että mikäs lajike tässä kasvaakaan ja kas vaan, sehän oli Laukaus.
Mulle tuli ihan yllätyksenä että mulla onkin siellä kasvarissa kolme Laukaus-kasvia.
Niissä kahdessa muussa on vihreitä raakileita enemmän, mutta ne on pieniä kaikki. Niitä oon seurannut ja miettinyt et kerkiääköhän ne ees kypsymään että saan siemeniä kerättyä, ja koko ajan mulla oli siellä se kolmaskin joka näköjään hoitaa mulle niitä siemeniä vaikkakaan ei sadon määrällä juhli.
Kauden ensimmäinen tomaatti kypsyi 'Ildi’in. Olihan se makeampi kuin kaupan punainen. Ei tainnut olla vielä aivan kypsä, mutten malttanut odottaa pidempään.