Mikä on kokemuksenne mukaan kaikkein aikaisin tomaatti? Kahtena vuonna olen nyt kypsytellyt tomaatteja sisällä, mutta ensi vuonna tomaatin vuoden kunniaksi, olen ajatellut kokeilla jotain tosi aikaista. Siihen kypsymiseen vaikuttaa tietysti moni asia, mutta myös lajikkeilla on suuria eroja.
Kuinka aikaisin olette istuttaneet tomaatit maahan ja minkä kokoisina taimina? (teen jo kylvösuunnitelmia ensi vuodeksi
)
Kasvattelen Taminaa. joka on aikainen tomaatti. Taminasta on jalostettu Matina, jonka pitäisi olla vieläkin aikaisempi. Sitä minulla ei olekaan, mutta veikkaan, että on runkotomaateista aikaisimmasta päästä.
Kirsikkatomaateista on kokemusta sen verran, että ainakin Tumbler F1 ja Tumbling Tom (red) ovat aikaisia kirsikkatomaatteja, ovat pensastomaatteja. Lisäksi ovat elinvoimaisia ja kasvuhakuisia. Tänä vuonna tarkoitus oli olla oikein kirsikkatomaattivuosi minulla ja olikin. Kylvin joulun aikoihin ja ensimmäiset tomaatit huhtikuun alussa. Tarkoitus oli saada tomaattia koko kesä keväästä asti, mutta ihan ei mennyt putkeen ja oli välipäätä näiden kirsikkatomaattien kanssa.
Meni oikeasti niin, että joulun maissa kylvin Tumbler F1 ja maaliskuun alkupuolella otin siitä varkaita ja tämä peruskasvi ei tykännyt siitä ja alkoi näivettyä ja näivettyikin ulkokauteen mennessä rääpäleeksi, josta kuitenkin jotain satoa tuli kuitenkin.
Rastas, jos pelkästään ulkokasvatukseen etsit aikaisia lajikkeita niin yksi mulla on sellainen jota voin suositella. Se on Idyll, hyvin pärjää ulkona. Ehkä n. 1,5-2 m korkea, ei runkotomaatti eikä myöskään pensasmaiseksi leveänä leviävä. Tukikepin tarvitsee kuitenkin jos ei kasva jotain vasten. Hedelmät ovat hyvän makuisia, sellaisia isohkoja kirsikkatomaatteja. Oon sen siemeniä saanut vuosia sitten Karvarilta eli hyvinkin pohjoisessa pärjää.
Sulla ei ole profiilissasi laitettu esille tietoa millä kasvuvyöhykkeellä & millä paikkakunnalla (voi laittaa ihan suuntaa-antavastikin) kasvattelet. Se olisi tärkeä tieto esim. just tällaisissa asioissa. Sen voit lisätä omassa profiilissasi kohtaan “allekirjoitus” kirjoittamalla sinne haluamasi tiedot. Moni kirjoittaa sinne esille myös mottonsa
Varmistat lopuksi että annat luvan näyttää tiedot julkiosina ja lopuksi muistat vaan tallentaa.
Nyt omat tomaatit loppu,pakkasessa kirsikkatomaatteja onneksi.
Sungold on erittäin makea,satoisa ja aikainen.Siiton yleensä saanu ensimmäisten joukossa.Tumbling Tomin saa aikaseksi ku laittaa aikaseen kasvamaan.Mahtuu sisälle paremmin ku on amppelitomaatti.
Hain osan tomaateista pois kasvarista kun kylmää lupaavat.
Yli 6 kuukautta saa omia ja kastikkeita talven yli, ei huono.
IS artikkeli (puhtaasti kotimainen mainos): Kumpi on vastuullisempi ostos, kotimainen vai ulkomainen tomaatti ?
Kuva kopioitu ko. jutusta.
Voi kiesus kun suu ikävöi kesää ja ja omaa tomaattisatoa.
Viimiset.
Taas pähkäilyt,32 tomaattilajiketta,ruukkutomaatteja 10 ja päälle amppelitomaatit
Mihin saa nuot mahtumaan? Ehottomat lemmpparit aina,mutta sitten mahoton määrä joita haluais kokeilla.
Karvari, onko ne ruukkutomaatit oikeesti sellasia joita kannattaa makunsa puolesta laittaa ? Paitti tietysti ei kai niiden laittamatta jättäminen lisää tilaa kummiskaan antais niille runkotomskuille joita haluis kokeilla :Wow:
Mä en oo vielä avannut tomskusiemenrasiaa, en ees mielessäni alkanut lajikkeita miettimään. Chili/paprikasiemenlaatikko sen sijaan on tänään jo päätynyt keittiön pöydälle. Tulin tähän koneelle vähän aikaa sitten kuukkeloidakseni paria lajiketta mutta sit juutuin kirjottelemaan tänne vähän sinne sun tänne ![]()
Nuu,nuo ruukkutomaatit ei pääse kaikki kokeiluun,ovat tyrkyllä vasta.
Ja,eihän nuista tiiä mausta sanoa vielä mitään.
Viime kesänä kasvatin kirjeestä ottamaani Venusta ja se oli ihan hyvän makuinen ruukussa kasvatettava, mutta maku ei pärjää isompien kasvien kirsikkatomaateille. Minulla käy noiden mikrotomaattien kanssa yleensä niin, että niistä saa satoa ensimmäisenä, mutta siinä vaiheessa kun muita kirsikkatomaatteja alkaa kypsymään, nuo ruukkutomaatit jää poimimatta.
Tilasin silti viimeviikolla Rosy Finch ruukkutomaatin siemeniä ja ajattelin kylvää niitä ja Venuksia ensi viikolla.
Tomaatti on muuten tämän vuoden vihannes
Kaikki joukolla tomskuja kasvattamaan ![]()
Jostain luin että runkotomaatissa ei tarvitse olla raakileita kun vie kasvihuoneeseen keväällä. Tämä voi olla ihan hyväkin neuvo.
Viime keväänä niitä pieniä raakileita taas oli. Seurasin sitten kesän mittaan, niin näistä ei kuitenkaan tullut isoja tomaatteja vaan jäivät pieniksi n. pienten kirsikkatomaattien kokoisiksi. On varmaan tuo olosuhdemuutos niin suuri, että näin käy. Tilanne voi toki paremmissa olosuhteissa olla toinen.
Lisäksi nämä isoiksi kasvaneet taimet on tosi työläitä käsitellä.
Toisaalta,ku vie taimet kasvariin niin taimi keskittyy ensin massan kasvatukseen ja sitten vasta kukkiin.
Mullon yleensä ollu raakileita ku vien kasvariin,mutta ovat kyllä kasvaneet kokoa mukavasti.
Ite laitan tomaatit lautalle tässä kuussa,varmaanki parin viikon sisällä.Kesästä ei koskaan tiiä onko kuinka vähäluminen,saapi kuiteski jotaki ku laittaa aikanaan.Nyt on monena keväänä saanu tomskut kasvariin jo toukokuun puolivälissä.
Otin tämän vuoden siemenkirjeestä Tsjornöl Mavr tomaatin siemeniä. Sitä oli kai jo viimevuoden kirjeessä. Olen yrittänyt arpoa miten lajike kirjoitettaisiin kyrillisillä kirjaimilla ja googlailla, mutta ainoa minkä löydän olevan riittävän lähellä on Chernyj Mavr eli Black Moor.
Voisiko olla tämä? https://prom.ua/p864161478-tomat-chernyj-mavr.html
Se oli sieltä tomaatti-siemenkirjeestä alunperin. Olikohan se Raipellin laittama siemen ? Tai Ylvaliin ? Luulen että jommankumman. Sinä Tsj… sanassa s-kirjaimen päällä oli sellanen vekki. Jos sen osais laittaa niin tulisko hakusanalla sillon jotain ? Jos löytyy kuvaus niin mielellään itekin sen kuulen ![]()
Raipel, kun sulla sitä on ja oot varmaan kasvattanut niin kerrotko millainen se on ? Sillähän se selviää, ei tartte netistä yrittää etsiskellä.
Korkeus 0,8-1,2 m, tomskut 30-50 g, keskiaikainen - makoisa - palstalla olen kasvattanut.
Oletteko kasvattaneet Brandywine lajiketta ja millaisella menestyksellä? jne.?
Mulla oli kanssa toissa kesänä ‘Brandywine’ lajike kasvarissa. Taisin saada kolme isohkoa ja kaksi pienempää jännän vaaleanpunaisen läpikuultavaa aika lihaisaa tomaattia. Viime kesänä oli toisia lajikkeita, eikä tuolle ollut sijaa. Lajike ei ollut huono, mutta nopeammin kypsyviä on toki olemassa. Tälle kaudelle ajattelin laittaa kirsikkatomaatteja ja normaalikokoisia tuottavia, josko pääsato kypsyisi hieman aiemmin kuin syyskuun puolivälissä.