Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Kuinka aikaisin olette laittaneet tomaattinne joko lämmittämättömään muovihuoneeseen tai ruukussa pihalle? Mulla menee aina sato niin myöhään, että joudun keräämään suuren osan raakana. Tänä vuonna ajattelin laittaa ne ulos mahdollisimman aikaisin, mutta en oikein tiedä koska on aikaisin…

Huhtikuussa kasvariin, säästä riippuen. Kaksinkertainen harso päälle. Joutuu kyllä usein lämpöpatteria yöksi laittamaan jos oikein kylmäksi menee.  

Sen takia on jo neljä kirsikkatomaattia koulittuna, että ensimmäiset kypsät saa viimeistään toukokuussa.

Mulla on ihan ok valot, mutta kämppä on tietysti liian lämmin. Kasvuaika suurimmalla osalla on 50-80 pvää. Olen tälle vuodelle yrittänyt haalia ns. aikaisia tomaatteja. Lämmittämiseen ei ole mahdollisuuksia koska huhtkuussa en vielä tarkene yöpyä. Mulla on sellaisia muovikupuja ja siihen ajattelin laittaa harson vielä päälle. Auttaisiko muovikalvo maassa nostamaan maan lämpötilaa? Onko kukaan testannut mikä on alhaisin lämpötila missä tomaatti pysyy vielä hengissä :slight_smile:
Täytyy siis laittaa ensimmäiset siemenet jo nyt ihan testauksen vuoksi. Onko jotain suosikkia jota kannattaa kokeilla?

Laitan ensiksi Tumbler F1, on aikainen ja  nopeakasvuinen.Kun  kylvän helmikuun alussa niin yleensä saa  kypsiä tomaatteja  toukokuussa. Viime vuonna istutin tomaatintaimet kasvihuoneeseen 11.4, Ja  kyllä siellä on lämpöpuhallin termostaatilla  joka  pitää lämmön + 10 asteessa

Jos lämpötila menee alle 10? asteen, pysähtyy kasvu pariksi viikoksi. Niin taitaa miulla lähes aina käydä, mutta silti laitan.

:+1:
Kiitos vinkeistä!

Näillä main alan laittamaan tomaatit lautalle,toukokuun puolivälin höyteillä(riippuu keväästä) pääsevät kasvariin.Lämpöpuhallin on varmasti,joskus päällä yötä päivää.

Sitten kun ollaan siinä vaiheessa, voisiko joku laittaa kuvia minkä kokoisia taimia teillä on kun ne muuttavat ulois?

Edelleen hihityttää… Eikö Kurpan tomaatti mahtunut kuvaan kokonaan :smiley:.

Kun kylvää maaliskuun puolessa välissä ja vie ulos toukokuun puolessa välissä ja on jonkinlaiset valot kasvatuksessa niin pituuden kanssa pärjää.
Pari vuotta sitten viivytin tuota kasvihuoneeseen vientiä ja venähtivät, mutta ajattelin viime keväänä, että riittää minimissään viisikin lämpöastetta yöllä, hyvin peitettynä “paremmalla” hallaharsolla.
Olen tullut siihen tulokseen, että juurtuminen kasvihuoneeseen on parempi sadon kannalta, kuin että kyttää loppuun asti niitä lämpötiloja. 

Valtsu, nyt kiinnostaa ja kaipaan lisätietoa tästä mitä kirjoitit toisessa ketjussa tänään: “Uunin jälkilämmössä kananmuna kuoret (150 c 15.min) paahdoin tomaattiravinteeksi jauhettavaksi.”

Tiiän että kananmunankuoria murskattuna kannattaa sekoittaa multaan, mm. tomaateille. Miksi uunissa paahtaminen ?

Kiitos Valtsu, otan vinkistä vaarin. Tällä hetkellä  mulla ei ole yhtään kuoria otettuna jemmaan, sydäntalven aikana ei ole ollut ajatuksen päällä tuo asia mutta nyt kun mennään valoisempaan ja kevättä kohti innostaa kaikki ihan eri tavalla taas.

Aavistuksen verran.

Tääläki jo tomaatiksi voi sanoa :hugs:

Ennätystä pukkaa, laitoin ekat siemenet jo 29.1  hituraa Brandywinea, eilen siitä eka itänyt purkitettu. Saapa nähdä…

Kylvin eilen ekat matalat ruukkutomaattilajikkeet: Vilman ja Venuksen. Melkein jo aistin lehtien tuoksun. :slight_smile:

Sain kauden siemenkirjeestä ‘Safari Dwarf’ nimistä, mutten löytänyt netistä tietoa ko. lajista. ‘Safari’ lajike kyllä löytyi googlaten, muttei kääpiönä (dwarf). Olen toissa vuonna kasvattanut hieman samannäköistä vihreälaikullista punapohjaista runkokirsikkatomaattia. Onko teistä kukaan kasvattanut aiemmin ‘Safari Dwarf’-lajiketta?

Kiitos tiedoista ja kuvaesimerkistä @Genesee. Kylvän nuo kasvariin päätyvät lajikkeet vasta kuun lopussa niin ei tule ihan hirveää härdelliä sisällä taimien kanssa.

Mullon ollu tuota Safari dwarvia,oli hyvän makunen .