Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Tämän vuoden strategia on, että ensin pienet tomaatit kasvamaan kun ne eivät vie “isoinakaan” niin paljon tilaa. Niistä on tarkoitus saada ensimmäiset tomaatit. Huomenna tai ensi viikon alussa alan laittaa siemeniä lautalle. En ole vielä laskenut kuinka monta tomaattia mahtuu kasvamaan. Minibel on jo tehnyt ensimmäiset nuput ja pienen pieni villitomaatti on vielä hengissä.

Mun sisko oli puutarha kurssilla ja siellä nevottiin että tomatintaimet pitää leikata sirkkalehden jälkeen että tulee vahvempi runko. En oo ikinä kuullut tuollaista, ootteko te? 

Ompa outoa, en mä raski leikata…

Pari vuotta sitten oli tosi lämmin talvi ja seuraavana kesänä kolmeen eri penkkiin ilmestyi tomaatti joka oli kylväytynyt itsekseen. Otin niistä siemeniä talteen ja nyt kokeilen ovatko ne jotenkin kestävämpiä kuin muut tomaatit.

Mulla kasvoi kasvimaalla ylläritomaatteja viime kesänä sellaisessa penkissä jonka olin parannellut oman kompostin tuotoksella.  Valitettavasti ne ei kerinneet kasvattaa satoa kypsäksi. Vihreitä eri kokoisia raakileita niihin tuli paljonkin. Luulen että oli useita eri tomskulajikkeita siellä.

Se siemenhän säilyy hyvin ainakin sellasessa kompostorissa mikä mulla on (Biolanin  900 l puutarhakompostori), ei ollut nimittäin eka eikä varmasti vika kerta kun kasvimaalta nousee yllärinä tomskuntaimia :smiley:

Epäilin, että näin käy joten laitoin ne purkkeihin ja toin syksyllä sisään kypsymään :slight_smile:

kannattanee kasvattaa tomaattia - pakallisessa k-marketissa kotimaisen luomutomaatin hnta oli eilen pari senttiä vaille yhdeksän euroa kilo

Tomaatti on muistaakseni kaksivuotinen. Pitää varmaan kokeilla jollain pienellä ruukkutomaatilla selviäiskö se talvesta lampun alla.

Lämpimillä mailla monivuotinen, eli kasvaa muutamankin vuoden kun olosuhteet on kunnossa.

Joku pienistä ruukkutomaateista menee kokeiluun.

Oonko oikeessa kun aattelen että tomaatilla on kummiskin lepoaika satokauden jälkeen ? 
Vai onko niin että jos tomaattikasvi on koko ajan sisällä tarvittavassa valossa  niin se tekee tauotta  satoa ? 

Tuota en tullut ajatelleeksi, että tomaatin pitää olla indeterminate. Täytyy valita niistä pienin, muuten voi tulla turhan ahdasta :slight_smile: Kiitos vinkistä

Mielenkiintoinen juttu!
Täällä ekoissa taimissa kolmannet kukkavarret. Kaksissa kukat auki. Muutamia tomaattien pikku alkuja.
Vaikea pitää kasvupaikkaa viileänä, kun aurinko ja kasvilamppu lämmiittää.
Vintin ja ulkoeteisen ovea olen pitänyt auki. Öisin onnistuu kyllä.
Eivät ole vielä venyneet liikaa.

Täällä ei näy nuppuja, ovat helmikuun alussa kylvetty. Venyvät mielestäni liikaa vaikka lämpö on alle kaksikymmentä paitsi silloin kun aurinko paistaa ikkunasta taimille. 

Maitopurkkeihin koulaan taimia parhaillaan. Hyvin ovat kasvaneet. 

Täällä vasta sirkoilla, illalla pitää ylimääräset alut napsia pois ja vähän lisätä multaa. En moneen vuoteen ole ollut näin “myöhässä”. 

Lidlistä halvalla ostamani (aika naurettavan oloinen) loota, josta itsestään tuli minikasvihuone, ja lisäksi  pussi multaa/turvetta, toisessa pussissa kirsikkatomaatin siemeniä yli 25 kpl, osoittautui ihan toimivaksi idätysjutuksi. Sirkkalehtiä tunkee pontevasti pintaan. Itämässä ovat myös pensastomaatit turvepoteissaan. 

Tänään tomaatit pääsi isompiin taimiastioihin. Toiset on pikkuisen honteloita mutta elän toivossa että satoa tulee. Kukista ei tietoakaan vielä. Aamuisin on 15 lämmintä ja päivällä melkein 20 astetta. 

Vasta nyt olen saanut taimet maitopurkkein. Jäljessä on kasvu viime vuodesta.