Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Olen aloittanut nyt jo karsimaan lehtiä. Vei kauheasti tilaa ja tuo nyt enemmän valoa.
Nuppuja on paljon. Ovat ihmeen vankkoja ollakseen minun kasvattamia :grin:
Yleensä minun taimet ovat sellaisia suippoja ja korkeita, kasvatusolosuhteet ei niin hyvät.
Kunhan kevät etenee, kaikki tomaatit pääsevät isoihin vesiviljelylaatikkoihin.

Tänä vuonna kokeilen kääpiötomaatteja. Ovat tanakoita mutta oi että kuin pieniä.
Näiden pitäisi jäädä n.20-40cm korkeiksi. Tilansäästömalli. Näitä voisi helposti kasvattaa parvekelaatikossa.
Katsotaan nyt, toivottavasti tulee myös tomaatteja.

Ressukat vielä odottavat kasvariin pääsyä.

Täällä myös odotellaan parempia kelejä.

Täällä ekoja kukkia kaikkein nopeimpiin ootellaan. Ja kaikki tomskut tietty sisällä edelleen, lunta vielä maassa ja yöt pakkasella :crazy:

Mulla on lasitetulla parvekkeella vanha ikean vitriini. Se on täynnä tomaatteja. Siirsin parvekkeelle myös taimet: palavarakkaus, unikko ja espanjan artisokka. Ovat olleet siellä viikon ja toistaiseksi kaikki ok. Toinen satsi tomskuja on sisällä.

Vihdoin punastuvat.

Istutin suurimman osan taimista kasvariin ja harsotin ne. Laitan pakkasvahdin varoiksi.
Punastuvat jätin sisälle.

Mulla vasta pari pientä raakiletta. Tomaatit on valon alla ja kasvavat kiinni lamppuun, piti nostaa lamppua taas ylemmäksi mutta ei onnistunut kun kädet suostu nousemaan tarpeeksi ylös. Edes talon korkein tuoli ei auttanut. Pahus kun harmittaa, pitää odottaa pari päivää että joku poikkeaa ja tekee sen puolestani. 

Osa tomaateista on kukassa, pitäis saada miten pikemmin kasvihuoneeseen. 

Myöhäiseen meni tänä vuonna, mutta hyvää kuten aina. Rahassa ei tätä mitata:) Vapaapölytteinen.

Osaako joku kertoa tomastista Yellow Ole?
Otin siemenet viimisestä tomaattikirijeestä.
Jotenki mullon muistikuva että Ylvaliin pusseista?
Onko tämä mini tomaatti?

Ok,kiitos

Nyt kasvarikasvatit kaikki pois sisältä.Tomaatteja joita haluan kokeilla vielä liian monta jälijellä :pleading_face:
Täytynee karsia kurkkujen määrää,ja varmaanki paprikat saa kans osumaa :roll_eyes:

Karvari, on taimia :grin: Toivottavasti tulee hyvä tomaattivuosi.
On niin hienot rivit. 

Onko sinulla jo käytössä kasvarissasi automaatti avaajat tuuletukseen? 
Huomasin että minulla ”panttaa” toinen ja pitää hankkia uusi.

Chali,joo on,Univentit molemmissa luukuissa.
Ku laitat siihen lämmittimen termostaattiin lämmöksi esin 15 astetta,niin käykö lukema 2-3 astetta alempana ennenku lähtee lämmittämään?
Meillä käy just tuo 2-3 astetta alempana ennenku alakaa puhaltamaan.

Karvari, jep, lähtee käyntiin parin kolmen asteen alemmasta lukemasta.
Minulla on aina se ulkoisen termostaatin anturi hyvin lähellä maatasoa, lämpö nousee - kylmä painuu, ja anturi on ollut kauimpana kasvarin nurkassa melkein lattialla.
Ei auta jos katonrajassa on se haluttu lämpötila kun alempana kasvien kohdalla on kylmempää, jopa lähellä nollaa jos on pakkasyö.
Opin tämän kun olin laittanut anturin kasvarin seinään kiinni noin seinän puolessavälissä.
Se anturi tottelee sen paikan lämpötilaa ja käskee lämppärin käymään kun tarve vaatii.

Nuu, ole hyvä :hugs:
Olen tehnyt tuon virheen ja taaimassa nurkassa oli halla puraissut. Ei tänä vuonna mutta …. virheistään oppii :smirk:

Ehdottomasti paras paikka ulkoiselle anturille on lämpöpuhaltimen takana alhaalla. Silloin tietää varmasti että lämpö kiertää tasaisesti ympäri huonetta. Jos anturi on lämppärin edessä, sehän lämpiää hetkessä ja ohjaa väärin kun huoneessa on vielä ”alilämpö”.

Nuu, ole hyvä. 

Huoh,onneksi teilläki.
Jo hetken luulin että taasko mättää.
Meillon ollu nyt ensin luukun vieressä että ollaan saatu luukut aukiamaan sopivassa lämpötilassa.Suunniteltiin anturin paikan olevan just lattianrajassa lämmittimen takana oviaukon vieressä.

Vihdoinkin taimet kasvihuoneessa. Pitkiä huiskaleita olivat mutta sain ne kuitenkin makuuasentoon niin että päätä oli sopivasti pinnalla. Kasvavat kohinalla kun tulee varsiin paljon juuristoa. Suurin osa kukassa, vaikka myöhässä on kyllä tänä vuonna. 

Onkohan tämä latvan kipristely lannoituksen tai muun järkytyksen aiheuttamaa? Alemmissa lehdissä näkyy korkeintaan aavistus omituista muotoa, mutta latvaosa on pelkkää kippuraa. Muuten taimen väri on normaali. Lajikkeena Chocolate cherry, löytyy monta muutakin samaan aikaan kylvettyä ja siis ihan samoissa oloissa kasvatettua taimea eikä niissä tällaista näy. Taimi on istutettu lopulliseen astiaansa Belindan puutarhamultaan pari viikkoa sitten joten en uskalla toistaiseksi lisälannoittaa ollenkaan. Samassa laatikossa on 2 muutakin lajitoveria eikä niissä edelleenkään näy tällaista. Miten toimin, jatkanko pelkkää vesikastelua normaalisti ja odotan josko uudet lehdet näyttäisivät normaaleilta?
Mistä muuten johtuu että lataamani pystykuvat latautuvat tänne vaakatasossa??