Mulla joka vuosi jossaki taimessa,tänä vuonna tuli hyvin myöhään pariin taimeen.
Jonaki vuonna tästä keskusteltiin täälä ja epäiltiin johtuvan lannotteesta.
Latvan kipristelyt tomskuilla on johtuneet lannoitteista joissa on ollut jäämiä rikkaruohomyrkyistä. Tällasia lannoitteita (luomu) on kai markkinoilla useampaa kuin yhtä merkkiä (en muista ihan varmaksi kummiskaan), ollut jo monia vuosia. Nyttemmin valmistajat nähtävästi ovat alkaneet myöntää että käyttäjiltä tullut palaute on totta ja otettava tosissaan, aikaisemmin eivät ole myöntäneet että tuotteessa vois olla vikaa.
Jotkut tomskulajikkeet on herkempiä lannoitevaurioille kuin jotkut muut, siks samassa paikassa samalla tavalla hoidetuilla tomskuilla voi joillakin esiintyä tota ja jotkut vaan porskuttaa mitään reagoimatta.
Pelkkä vesikastelu jatkossa pitäisi olla riittävä pelastus, ainakin mulla kasvusto pelastui sillä tavalla silloin aikanaan.
Mie en ole käyttänyt muuta kun kanankakkaa ja omaa ruokakompostimultaa.
Rikkaruohomyrkkyjäämiä voi olla sekä eläin- että kasviperäisisaä lannoitteissa. Ruotsin kotipuutarhaliitto on tutkituttanut useita lannoitteita, joista osa on myynnissä Suomessakin. https://for.se/pyralidaffaren/
Minä en uskalla itse enää ostaa mitään luomulannoitetta vaan käytän mineraalilannoiteita.
+x[quote][/quote]Onkohan tämä latvan kipristely lannoituksen tai muun järkytyksen aiheuttamaa? Alemmissa lehdissä näkyy korkeintaan aavistus omituista muotoa, mutta latvaosa on pelkkää kippuraa. Muuten taimen väri on normaali. Lajikkeena Chocolate cherry, löytyy monta muutakin samaan aikaan kylvettyä ja siis ihan samoissa oloissa kasvatettua taimea eikä niissä tällaista näy. Taimi on istutettu lopulliseen astiaansa Belindan puutarhamultaan pari viikkoa sitten joten en uskalla toistaiseksi lisälannoittaa ollenkaan. Samassa laatikossa on 2 muutakin lajitoveria eikä niissä edelleenkään näy tällaista. Miten toimin, jatkanko pelkkää vesikastelua normaalisti ja odotan josko uudet lehdet näyttäisivät normaaleilta?
Mistä muuten johtuu että lataamani pystykuvat latautuvat tänne vaakatasossa??
Mitä lannoitetta noille on annettu? Jos istutus puutarhamultaan on tehty pari viikkoa sitten, nuo lehdet ovat saattaneet alkaa kasvaa jo ennen sitä. Minä olen käyttänyt Belindan puutarhaturvetta ja sen kanssa ei ole ilmennyt ongelmia, mutta voihan siinä puutarhamullassa olla jotain kompostia tai luomulannoitetta.
Kitikat, tuo Asarinan laittama linkki vie aihetta koskevaan tietoon “Vierasainejäämät puutarhatuotteissa”. Kannattaa lukea. Löydät sieltä myös linkin mm. "suomennettu tunnistusopas, Opi tunnistamaan pyralidien aiheuttamat kasvivauriot ".
Jotkut nestemäiset lannoitteet ovat aiheuttaneet tomaattien kasvivaurioita kuten sitä latvojen kipristelyä, muista en osaa sanoa varmaksi.
Minä kylvin tomaatit taimi- ja kylvömultaan. sitten koulutin ne Kekkilän puutarhamultaan ja laitoin kanan kakkia. Ennen kasvariin vientiä lannoitin GreenCaren jauheella. Kasvarissa taas kanan kakkia lannoitteeksi. Ajattelin kesän mittaan lisätä kakkia niille. Siis sitä rakeistettua…Ovat tänä vuonna vielä hyvän näköisiä, ainakin vielä. Toivottavasti pysyykin.
Mitä tuossa voisi tehdä paremmin,
Mahtaako pystyä kasvattamaan suojaisassa paikassa ulkona tomaattia?
Ajattelin nyt muutaman taimen kokeilla.
Jokohan uskaltaa laittaa pihalle, aion valmiit taimet hakea.
Kyselen vielä puutarhalla lajikevinkkejä, siellä on tosi montaa laatua taimia.
Kantsiiko mun nakata kasvusäkki laastipaljuun , en oo kovin kokenut näissä?
Avomaankurkkua oon kasvattanut ihan pellolla ja se meni välillä tosi hyvin ja välillä ei.
Otan nytkin muutaman kurkkutaimen myös.
Ja jotain yrttejä tietenkin mukaan. ![]()
Minä laitan nuo seinän viereen talon taakse. Eli tuo on etelään päin, mutta puusto tekee osavarjoa. Tuo on se paikka meidän pihassa, mihin tuuli osuu hyvin harvoin.
Tuohon saa ehkä helpollakin tuet tehtyä.
Tuota en arvannutkaan, että paljuissa ei pysy tikut, täytyy pyytää ideanikkari, eli isäntä apuun.![]()
Minä kasvata tänä kesänä taas pari tomskua ulukona,sankoissa joisson reiät pohojassa.Talon eteläpääty,betoniporras joka lämpiää ku aurinko paistaa.Hitaammin tulee ku kasvarissa,mutta pitää kokeilla.Homosa on mulla lajike,ekaa kertaa kokeilen tätä
Minulla olis kyllä valmiina lötkösankoja, joihin oon jo tehnyt reikiäkin pohjaan,
ehkä laitankin niihin.
Ne on iloisen kirjavia astioita monta kappaletta.
Samalla kun nyt kokeilen noita tuolla takana näkee onko tarpeeksi valoisaa, isäntä meinaan suunnitteli kattavansa tuon takaterassin vähän niin kuin kasvihuoneen asemaan.
Lajikkeista en tiiä, on otettava mitä taimistolta löytyy.
Kyllä minä tuolla vanhassa kodissa kasvatin ihan siemenestä asti ulkokasvatukseen tomaatit, se oli niin lämmin piha, että tuottivat hyvin satoa ulkona melkeinpä kaikki kokeilemani.
Meillä siirrettiin tomskut tänään niiden omaan lasimökkiin ja kolme ämpäriä olivat vielä ulkoilemassa vaan.
Laitan ne vanhan puolen päätyseinustalle kokeiluun tässä lähiaikoina.
Tigerella ehtii ensimmäisenä satoa tekemään.
No jopas, onnittelut !
Miten tuntuu,että tänä vuonna tomaatintaimet kasvaa älyttömän nopiaa isoiksi,suurinosa jo katossa.
Tumbling tomit on kans tavallista isompia.Onko teillä muilla?
Olen ottannu jo kaks kertaa,toisella kertaa otin myös ylempiä lehtiä.Korkeutta on rutkasti
Täälläkin ihan normivauhdissa. Mie poistan kaikki varkaat ja alimmat lehdet olen jo poistanut.
Yhdessä jossa aiemmin oli ylimmät lehdet käppyröinä, on jo normaali.
Mulla tällaisia ja kukkia on kans paljon. Ei oo lehtiä noin paljon kun Karvarilla. Alimmat lehdet poistan aina, nuo jotka kuvassa poistin jo viime viikolla jolloin kuva otettu. Ja varkat poistan myös vaikka yhdessä on kaks haaraa mutta kun molemmissa oli kukkia en poistanut. Niitä on välillä vaikea huomata kun kiirettä pitää.
Nuu,kyllä on ”lusikkaloota” siinon hyvä kasvattaa esim, kurkut.Sopii monta neliön mallista ruukkua.
kitikat,varkaat toki otan pois heti ku huomaan,muutamissa kirsikkatomaateissa on kaks haaraa.Mutta jotenki mahottoman rehevää kasvustot nyt.
Kukkia on mahoton ja raakileita jo jokasessa.
Limppu,jok on uus lämmitin.On kyllä ollu aina lämmitys,mutta on varmaan ollu kylymempi muina vuosina.Nyt on ollu tasanen lämpö.Vois kyllä oll tuo syynä ![]()