mietinnässä mitä laitan kasvamaa,äkkiä selattuna siemenet,nyt jo lähemmäs 50 lajiketta joita haluais kasvattaa.
Miten taas saan karsittua valikoimaa
Karvari, sen kun keksit niin kerro mullekin ![]()
Olen tehnyt siemenistä exelin jossa on nimi, lajike, korkeus ja kasvuaika yms. Eilen juuri kävin listan läpi ja valikoituna on 26 tomaattia (ruukkutomaatteja ei lasketa kun niitä voi ripotella mihin vaan.) Vielä on pelivaraa muutaman tomaatin verran, mutta enempää ei mahdu ja huomioon pitää ottaa myös kasvuaika kun ei ole kasvihuonetta vaan teltta. Exeliä käytän siksi, että siinä on helppo lajitella rivejä ja sarakkeita aiheen mukaan. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta minulla systeemi on toiminut jo vuosia. (Vanhaa listaa on helppo muokata) Eikä mulla ole virallista exeliä vaan LibreOffice joka on ilmainen.
Random tapa: Laita pussit laatikkoon, sekoita ja ota laatikosta niin monta pussia kun kouraan mahtuu ![]()
24 lajiketta lautalla ja 7 jäi jonoon ens viikonlopuksi.Epäilen että ei jää tuohon sseittemään ![]()
Nyt pitää vaan olla laavaamatta siemeniä tämän enempää.
Nuu,näillä leveyspiireillä pakko laittaa aikasin että ehtivät.Kesästä eiooo mitään takeita,jos huono kesä saapi kuiteski jotaki.
Onhan osa,varsink8 kirsikkatomaatit pitkiä,mutta hyvät valot ja viiliä huone.Eioo oikiastaan yhtään tainta ollu vielä yli metrisiä ![]()
Marraskuussa kylvetty tomaatti on 60 senttinen. Samalla pöydällä pari tomaattia sirkkalehdillä ja muutama itämässä. Ongelma on kun pienet ei uletu lähelle valoa. Virittelin taimipöydällä vanha pienen korivaunun ja laitoin siihen pikkuväen. Toivottavasti kestää.
Aamulla ensmäiset tomaatinsiemenet näytti jo juurta.
Kokemuksia Vilma’sta ? Varmaan iso ruukku, sellanen halkasijaltaan kokoa ämpäri ? Onko maku sellasta perustavista parempi ? Ja onko runsassatoinen ?
Tänään hiplasin sen siemeniä ja muutaman annoin kaverille. Mietin että voisin itekin laittaa pari siementä itämään, mut mielellään kuulisin kokemuksia sitä jo kasvattaneilta.
Viime vuonna mulla oli ensimmäistä kertaa 2 Vilmaa kasvamassa. Tekivät ihan kivasti tomaatteja. Ruukut oli 4-7 L niitä puutarhan isoja neliöitä. Mausta en osaa sanoa kun keräsin aina tomaatteja kaikista puskista, mutta viime kesänä ulkona kasvaneista pienistä puskista tuli tosi hyvin satoa. Niin paljon tykkäsin, että tälle kesälle olen jo valinnut kymmenkunta pientä puskaa kasvatettavaksi. Ensimmäinen Vilma on jo ruukussa kasvamassa. ![]()
Rastas, kiitti tiedosta.
Meinaan laittaa kasvamaan sulta tulleita Tombola 1 ja 4 ruukkutomaatteja. Oliko se niin että ne pärjäsi ihan taivasalla ulkona vai pitääkö laittaa suojaseen paikkaan ? Olis kiva sirotella tomskuruukkuja vähän sinne sun tänne mut useet lajikkeet vaatii ulkona vähintään sen suojaisen ja lämpimän seinustan. Ja kysymystä vielä: onko ne Tombolat kooltaan vastaavia kuin Vilma ?
Miehen siskontyttö kasvatti viime kesänä minulta saamiaan Vilman taimia parvekkeella ihan tummissa ämpäreissä.
Laittoi aina 2 taimea/ämpäri. Valtavasti tekivät satoa ja siksi “tilasi” multa taas tulevalle kesälle uusia Vilman taimia.
Onko kenelläkään kuvaa Laukaus tomaatista. Ainoat kuvat jotka löysin verkosta ovat erilaisia kuin viime kesänä kasvattamani Laukaus. Minun oli sydämen muotoinen ja verkossa taas pyöreä tomaatti.
Kannattaa kasvattaa Laukausta,son hyvänmakunen ja satoisa.
Tulossa on muuan taimi.
Täällä on pari kuvaa ja mun tomaatti oli ihan eri näköinen. Mutta kasvoi tosi hyvin joten jää vakio tomaatiksi.
Mun Laukaus oli ihan hyvä. Kasvoi yllättävän hyvin ollakseen häränsydän. Teki useamman tomaatin huonolla hoidolla verrattuna esim. OXHEART ORANGEen joka ei ehtinyt edes kukkia kunnolla. Virolaiselta sivulta löytyi Lauka-tomati joka kuvan perusteella on tavallinen pyöreä tomaatti. Minun veikkaukseni on, että kyseessä on jokin venäläinen tomaattilajike jonka nimi on выстрел помидор (Laukaus tomaatti) Mutta kun en osaa venäjää asian tarkempi tutkiminen on hankalaa. Kuvia kaipasin koska on mahdollista, että liikkeellä on kaksi tomaattia samalla nimellä. Asialla ei ole sen suurempaa merkitysta. Tykästyin Laukaukseen ja aion sitä kasvattaa oli sen alkuperäinen nimi mikä hyvänsä.
Karvarin Laukaus v. 2020
Mun Laukaus v. 2020
Mahdollisesti Laukaus saattais olla joku muunnos jostain Häränsydämestä (oxheart). No oli mistä oli, se on kulkenut Laukaus-nimellä pitkään ainakin pentissä, ja näyttää olevan kohtuullisen kokoinen punainen pihvitomaatti, vähäsiemeninen, paksulihainen, ja suhteellisen aikainenkin. Eikä sadon määrässä oo moittimista .
Tässä ketjussa sivulla 120 on juttua tästä Laukaus-lajikkeesta. Löysin sen pentin vapaahaulla helposti. Noi ylläolevat kuvat on silloin laitettuja, kopioin ne tähän näytiksi.
Ja Laukaus on erittäin hyvänmakuinen.
Tässä ensmäiset purkkeihin päässeet tomskut,uusia pääs lautalle 10 lajiketta.
Hikiä pukkaa taas niskaan,mihinkä nämä taas saapi sopimaan
Aioskelin tälle vuojelle laittaa vähemmän….
Äkkipäätös : Laukaus tänä kesänä Iitissä myös. Jotenkin toi Karvari onnistuu innostuttamaan mut näissä tomskuasioissa aina vaikkei ees yrittäiskään ![]()
![]()
Voihan laukaus!
Tänne ei pitäs tulla ollenkaan kurkkimaan kun ihan vauhkoontuu itekkii.
Kolme tuntia oon katellut tomaatin siemeniä netissä seikkaillen mutta päätöstä en vielä ole saanu aikaseks.
Pitäsköhän vaan laittaa jäitä hattuun ja ottaa aikalisä.
En minä niitä vielä ainakaan kylvämään ala kuitenkaan.