Henni, elämässä täytyy olla vähän jännitystä
Oikeesti, en oo koskaan ajatellut mitään tautijuttuja. Oon ottanut siemeniä jos on ollut hyvän makuinen tomaatti.
Se kyllä on hyvä pitää mielessä että kaupan tomaatin siemenestä kasvatetun jälkeläinen ei välttämättä oo samanlainen kuin se kaupasta ostettu “äiti” sillä se on voinut olla joku hybridi joiden jälkeläiset eivät välttämättä ole ollenkaan vastaavanlaisia.
Mut niinkuin sanoin, elämässä pitää olla jotain jännitystä. Ja harmittomimpiin varmaan lukeutuu tomaatinkasvatus
Ja jos tomaatti on Suomessa kasvanut, niin ei kai se kovin tautinen liene. Voihan omassa kasvihuoneessa olla tauteja omastakin takaa.
Söin taas kaksi kypsää tomaattia kasvihuoneessa. Kyllä ne vielä kypsyvät. Semmoista mietin, että onko sadevesitynnyrin muovin laadulla merkitystä. Yksi tynnyri on minulla sininen ja kovaa mitä lie muovia. Mahtaako tuo sadevesi kuitenkaan siitä tynnyristä ottaa mitään haitallista? Ja jos ottaisikin, niin olisiko se kuitenkaan kasteluvetenä haitallista tomaatin syöjän terveydelle? Kasvattaahan moni tomaattia laastipaljussakin, mikä ei ainakaan ole elintarvikemuovia.
Autoin miesystävää lauantaina kalttaamaan tomaatteja ja tekemään niistä ohjeellani kastiketta pakkaseen. Kovasti tykästyi siihen ja lupasi keitellä lisää, kun tomaatteja taas kypsyy. On kova säilömään muutakin, tykkään.
Oletteko katkoneet jo tomaateista latvat? Se on yleinen ohje, mutta esim. Sonja Lumme taisi kirjassaan todeta, ettei ole huomannut siinä suurta vaikutusta. Sonja myös pitää latvomishaavaa altistuksena sienitaudeille. Itse katkoin joistakin tomaateista latvat, kun kasvatin kattokin tuli jo kasvulle vastaan.
Romello, katkoin jo, elokuun alussa muistaakseni. Kun uusilla kukilla ei oo mitään mahista ajallisesti enää kehittyä tomaateiksi niin latvon varret.
Ite katkon latva heinä- elokuulla,ei tarvi enää kasvaa eikä tuottaa uusia kukkia ku eivät kerkiä kuiteskaan tuottamaan.
Lehet poistan heinäkuulta alakaen,josson sateista tulee vasn hometta herkemmin.
Vaikka nämä eioo välttämättä oikein,niin tomaatteja ainaski tulee aivan mahoton
En ole koskaan katkonut. Roikkuvat nyt miten sattuu.
Katkon aina heinäkuun lopussa, kasvu vie turhaan energiaa ja vettä.
Tässä on tämän kesä satoa. Oikealta vasemmalle: Ambrosia orange (keltainen), Piccolo, Vilma ja Zuckertraube.
Tein pikaisen makutestin kuvassa olevilla neljällä sekä puutarhalta ostetulla ns. kaupan tomaatilla. Annoin arvosanat asteikolla 1-5.
-
Zuckertraube: napsahtava suutuntuma, tosi makea! 5
-
Piccolo: makea, ehkä hieman hapokas! 4
-
Vilma: mehukas, mutta ei kovin aromikas! 3
-
Ambrosia orange: mehukas, mutta ei niin makea ja aromikas kuin odotin. 3
-
Kaupan tomaatti puutarhalta ostettuna: kypsä ja tomaatin makuinen, ei huono mutta ei erityistä makua tai aromia. 3-
Zuckertraube on tosi hyvä kasvatettava. On hirmu satoisa, on tosi hyvän makuinen ja myös kooltaan sellainen että sitä voi käyttää myös säilönnässä esim. tomaattikastikkeeseen tmv.
Mulla nyt toista vuotta ja tulee olemaan jatkossa aina niin kauan kuin tomskuja kasvatan. Syrjäytti mulla aikaisemmin vakiona olleen vastaavanlaisen, Idyllin, on sitä selvästi satoisampi. Ehkä myös makeampi. Tosin Idyll ei ole jatkuvakasvuinen kuten Zuckertraube vaan lopettaa kasvunsa siellä jossain lähempänä 2 metriä. Se on myös kapeampikasvuinen, eli joihinkin paikkoihin todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin Zuckertraube.
Pitäkää mielessä nää kaksi lajiketta !
Katkaisen latvan kun se alkaa oleen katossa tai kukkia on “tarpeeksi”. Tykkään kun ehtivät suunnilleen kypsyä kasvarissa.
Mulla Idyll tuotti mahoton ja maku eioo niin makea.
Zuckertraube on reheväkasvusempi,isompi tomaatti ja huomattavasti makeampi,kuiteski myöhäsempi ku Idyll.
Mulla molemmat jatkoon.
Mikä keltainen tai oranssi laji olisi maukas ja satoisa…
Sungold,mini Balcony yellow,Tumbling Tom yellow,Yellow Ole,Honey Drop.
Nämä minusta makeita kaikki.
Ja nämä on kirsikkatomaatteja.pihivitomaateista minun ehoton suosikki Orange Queen,ja uutena Wisconsin Gold.