Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Nyt on kaikki tomaatit laitettu lautalle(paitsi ne siemenet jokka tulee jäläkitoimituksessa)
Jäi tyhyjiä ruutuja,hmm, varmaan pitää vielä tutkia siemenvalikoimaa :roll_eyes:

3 tykkäystä

Tyhjiä ruutuja :astonished: Tarviitko apua täyttämiseen :smile:

Mikä on toi MBy ?

Mini Balcony Yellow.
Hmm,en varmaan tarvi apua,löytyy iteltäki vino pino tavaraa :joy:

1 tykkäys

Ei kai :rofl:

1 tykkäys

:innocent: on,ja vielä kahta siementä tulossa postissa :innocent:

1 tykkäys

Tarvikko sinä täydennystä,voin laittaa :smirk:

1 tykkäys

En ennen seuraavaa siemenkirjettä :joy:

Esivalitsin myös tomaattilajikkeet. Joka vuosi valinta vaikeutuu, kun tulee tehtyä “hyviä hankintoja” ja lajikemäärä kasvaa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on Stupicesta ja Matinasta? Sanooko Rondobella mitään? Big sungold select? Ambrosia orange?

Netistä olen tietysti lueskellut sen, mitä löytyy, mutta mielipiteitä ja kasvuolosuhteita on niin monenlaisia.

Toistan minkä oon jo aikasemmin vinkkaillut: sut on saaatava seuraavaan siemenkirjeeseen mukaan :sweat_smile:

Stupicea oon joskus kasvattanut mutten muista tarkemmin. Koska se ei oo kulkenut mulla mukana niin oletan ettei ollut mun tarpeisiin tarpeeksi hyvä. Matinaa on tainnut myös olla kerran. Sama juttu sen kanssa.

Musta ei sulle ollut nyt apua mutta sensijaan mun on nyt siirryttävä kuukkeloimaan :wink:
Muoks: Big Sungold select näyttäis olevan Sungold F1:sestä jalostettu uusi lajike. Kerro sit miten se erosi alkuperäisestä Sungoldista. Jos tuo on satoisempi kuin alkuperäinen niin sittenhän tota kannattaa jatkossa munkin hommata. Nimittäin ihana maku ei mulle ihan riitä vaikka oonkin Sungoldia vbuosittain kasvattanut, kaipaisin enemmän satoa siihen myös.

Pitäisi keksiä kasvihuoneeseen punainen lajike, jossa olisi “jotain”. Ja tietysti siemenet pitäisi löytyä omasta takaa. Jostain syystä helpompi valita keltaisia/erikoisuuksia kasvihuoneeseen.

Mikähän olisi yhtä hyvä kuin Erk, jossa olisi “jotain”?

Mie taidan tänä vuonna mennä vaan kirsikkatomaateilla.

Olen kasvattanut Big Sungold Selectiä, eikä se säväyttänyt maullaan tai satoisuudellaan. Muistaakseni tomaatit oli samaa kokoa kuin Black Cherryssä eli isoja kirsikkatomaatteja ja maku ei ollut yhtä makea kuin Sungold F1:llä.

Viimevuonna kylvin tomaatit maaliskuun alussa viikolla 11 ja yritän nyt pidättäytyä yhtä pitkään, sillä parin viikon myöhempi kylvö helpotti taimikasvatusta sisätiloissa ja silti se ei myöhästyttänyt satoa aiempiin vuosiin verrattuna.

1 tykkäys

Hurma ja Laukaus,niitoon kasvattannu ja ovat meistä hyvänmakusia ja satoaki tulee mukavasti.

Minusta Sungold tekee mahoton satoa,pitkät tertut jopa parikymmentä tomaattia yhessä.

Voi olla kasvupaikasta kyse. Ehkä mulla ei oo vaan tarjota sille parasta sellasta. Tai sitten mulla on niin paljon loistavia lajikkeita joihin verrata että vaatimukset on kovat. Mut ei tosiaan mun oloissa kasva tollasia pitkiä terttuja täynnä tomaatteja niinkun kuvailet. Maku on kyllä makea.

1 tykkäys

Osaisiko kukaan neuvoa, mikä lajike olisi ominaisuuksiltaan lähellä kaupasta ostettavaa “napakampaa” tomaattia? Tuntuu että itsekasvatetut isommat tomaatit on aina melko jauhoisia. Onko kasvattajassa vika vai onko jotain tuollaista vähemmän jauhoista lajiketta?:thinking:

Mulla ainakin patiotomaatti ”Amateur” on tosi kiinteä ja napakka.

Samoin ” Tigerette Cherry”.

Ehkä tuollaiset pienehköt lajikkeet pysyvät kiinteämpinä?

Minullakin pienehköt kyllä ovat ominaisuuksiltaan kiinteitä, mutta yhtään isompien kanssa kuin nuo mitä kuvassa on ei ole onnistanut :frowning:

On niitä. Mulle tuli ekana mieleen “Teneriffa” nimellä saamani tomsku. Napakka tiukkalihainen vähän munanmuotoinen isokokoinen. Ei taida löytyä nimihaulla netistä :thinking:

Ei löytynyt kyllä tuolla nimellä siemeniä, mutta aika monta artikkeleita siitä että Teneriffalla kasvatetaan paljon tomaatteja :grin::thinking:

1 tykkäys