Minusta Hana on aika kiinteä ja isompi ku kirsikat tai luumut.
Kuulostaa kokeilun arvoiselta, harmi vaan ei näy missään myytävänä siemeniä Taidan kokeilla tuota Hennin suosittelemaa ‘Amateur’ kun sitä löytyy Mustilalta.
Amateur on tosi kiva tomaatti. Kypsyy aikaisin ja on tosi kiinteä. Olen nyt kahtena kesänä kasvattanut sitä terassilla.
Jos haluat voin laittaa sulle nuita Hanan siemeniä?
Ja yks kans on Berner Rose,myös hyvän makunen.,niitäki on omasta takaa.
No tokihan minä otan vastaan, jos lähetät Oon vasta pari kesää kasvattanut tomaatteja, niin ei ole isoa kokoelmaa siemeniä vielä kertynyt. Laitan sulle yv. Muoks. En tiedä osasinko laittaa oikeaan paikkaan yv, katsotaan!
Perille tuli
Onkos kasvatuskokemuksia lajikkeista Ace 55 vf tai Faworyt?
Joskus kokeilin tuota Ace 55 ,tais olla jotenki tavis ku eioo päässy jatkoon
Kyllästyin kun kolmena keväänä peräkkäin ostin eri kaupoista balkonzauber tomaatin siemeniä. Luvataan että on kirkkaanpunaisia, aikaisia ja satoisa lajike mutta joka kerta ne on ollu keltaisia jauhotomaatteja.
Siemen pussissa kuva punaisista tomaateista.
Soitin joka kesä asista ja laitettiin jotain tyhjänpäiväisiä siemeniä tilalle muka korvaukseksi.
Kolmannella kerralla sanoin että en tarte mitään armopaketteja enkä osta mitään muutakaan. Kyllä pahoiteltiin kovasti mutta onhan tuo aika paksua jaskaa koko homma.
En tiedä nykyään mutta aikoinaan kysyin yhdessä kaupssa syksyllä että miksi heillä ei siemenet ole poistossa kun muualla on.
Sanottiin että nellsson ottaa takaisin myymättä jääneet siemenet niin siksiköhän ne on samaa tavaraa taas seuravana keväänä.
En tiedä miten asia on mutta rajansa kaikella.
Toi on kyllä outoa. Mä otin siemenkirjeestä Balkonzauberin siemeniä ja tällaisia niistä tuli:
Tuossa kuvassa ovat vasta kypsymässä. Kyllä niistä ihan punaisia tuli ja tosi satoisa lajike on kyseessä, kuten näkyy!
Tuommoisia tomskuja niistä minäkin odottelin.
Minulla kasvoi myös punaiset Nelsonin balkonzauberit keltaisina.
Impectalta olen tilannut usein, mutta senkin kaupan hintataso on noussut viime vuosina. Ostan tuolta enimmäkseen jos muualta ei saa tai jos impectalla on järkevä kampanja. Esimerkiksi keväällä oli -30 % alennus “kaikesta” ja silloin siemenet tuli kohtuuhintaisiksi.
Suurimmaksi osaksi tilaan siemenet Virosta. Jotain vähäisiä tulee Saksasta. Tomaatin siemeniä olen tilannut pari kertaa Kreikasta.
Toisaalta tilaan myös suomalaisesta pääasiassa ammattilaisille suunnatusta kaupasta esim. amppeliruukut, joitakin kukkasia ja yrttejä.
Tuntuu, että pienessä siemennyssäkässä on melko paljon ilmaa hinnassa, kun vertaa noihin ammattilaisille suunnattuihin isompiin myyntieriin. Tästä on erityisen hyvä esimerkki Nelsonin keijunmekkosiemenpussi: maksaako jopa 5 e ja sisältääkö “jopa” yhtä monta siementä. Ihan kiva olla näiden osalta omavarainen.
Tuo kuvassa oleva ei näytä Balkonzauberilta. Omani on pensastomaatti ja matala, tiiviskasvuinen. Ei kovin kummoinen.
Olen ostanut siemenet joskus 20 vuotta sitten Jyväskylän Viherlandiasta. Pitäisi kasvattaa ja elvyttää siemenkanta. Ennenkuin menee vanhaksi, että ei idä.
Kyllä tuo on matala, noin 60-70 cm. Olen vaan karsinut siitä oksia ja lehtiä tosi kovalla kädellä, jotta tomaatit kypsyisivät. Oli ennen parturointia hyvinkin tiivis.
RR, meinaatko että 20 vuotta vanhat siemenet vielä itää ? Itse olen pitänyt 10 vuotta sellasena rajana jolloin viimeistään täytyy kylvää , eikä silloinkaan itämisprosentista kannata odottaa hirveen suurta.
Tuli mieleen että kun nuo sinun siemenet on noinkin vanhoja niin se kanta mistä ne on peräisin saattaa olla erilainen kuin nykyinen tarjolla oleva. Esimerkiksi korkeus saattaa olla hiukan erilainen. En tiedä kyllä, mutta tuollainen ajatus tuli mieleen.
Siementen alkuperä on tuolta 20 vuoden takaa.
Olen kasvattanut ja kerännyt siemeniä varmaan n. 10 vuotta sitten. Että olisi tosiaankin syytä kokeilla kasvatusta tulevana kesänä. Kaikki siemenet itämään jos näyttää huonolta.
Katsoin että Mustila puutarha myisi tuota matalaa mallia edelleen. Myös Hankkija.
Kuten mainitsin niin ei mielestäni erikoinen tomaatti. Ainut hieno puoli olisi ulkonäkö. Se kun on niin tiivis kasvusto.
Tomaatteja taas isompiin purkkeihin,vielä luvattoman palijon jälijellä.
Nyt tuli viimiset tomaatinsiemenet jokkoli jäläkitoimituksessa.
Jospa nyt riittelis
Katsoin että minun vuoden 2009 Balkonzauber mainitaan 50cm korkeaksi ja nykyinen saman siemenvälittäjän on 50-60cm korkea ja epäilemättä tuottoisampi.
Lisäksi ovat aika lailla eri näköisiäkin.
Mietin, että kun muutenkin vaivaa näissä kasvatuksissa, että kannataako noita lajikkeita kasvattaa, jotka jo moneen kertaan kokeiltu ja huonoiksi havaittu. Ei siinä mitään ihmettä tapahdu että jotenkin muuttuisivat paremmiksi.