Jos multa kysyt, niin ei kannata. Lajikkeita on vaikka kuinka paljon, itselle syystä tai toisesta sopimattomat surutta syrjään ja uusia kokeilemaan.
Mä olen jättänyt yhteen kertaan kaikki sellaiset jotka ei ole tehneet muhun vaikutusta.
Siirsin siemenestä kasvatetut taimet isompiin purkkeihin. Reilusti kanankakkaa pohjalle.
Joo,samaa mieltä.
Oon nykyään tehenny niin että otan siemeniä vaan niistä joita jatkoon.
Ja käyn läpi siemenvalikoiman,sielon joitaki ehkä lajikkeita.Ovat joskus osoittautuneet hyviksi.Varmaan tilan puutteen vuoksi jääneet pois.
Ja joka vuosi oon tilannu uusia,erilaisia,on hittejä ja huteja.
RR,jos haluat kokeilla joitaki erilaisempia,niin multa saat kokeiluun jos löytyy mieluisia.
Kaikki itekerättyjä ja avopölytteisiä.
Ja taas tätä taistelua.
Mikäse taas vaivaa ku on tämän värinen lehti ja käpertää reunoja ylöspäin?
Kuuletin,mutta ei sieltä oikeen löytyny osumaa.
Minä en itse ole yleensä tuosta väristä niin huolissani, kun aika usein mulla on taimissa violettia lehdissä ja se on kai merkki fosforin puutteesta tai sen imeytymishäiriöstä viileyden tms. vuoksi. Mutta tuo lehden kiemurtelu tuolla tavalla näyttää pelottavasti samalta kuin se kamala “intumescence” näivetys, mikä tulee ledien vajavaisen spektrin vuoksi. Millaiset valot sinulla on taimille?
Lisäyksenä vielä, että Tomaatti-Ritun testissä pelkän LED valon alla kasvaneissa tomaatintaimissa oli lehtien alapinta violetti, eli se myös on merkki ongelmasta ja saattaa liittyä siihen, että niillä oireilevilla taimilla on heikko juuristo, jolloin ravinteet kuten fosfori eivät imeydy. Tomaattihurahdus: Kyllä, pelkkä led-valo voi olla tomaatintaimelle tuhoisaa
Mikä lajike?
Uskon myös tähän intumescense-ilmiöön mutta kaikki lajikkeet ei ole yhtä herkkiä sille.
Esimerkiksi Maskotka ja Promyk ovat herkkiä.
Lehdet näivettyy ja menee paperisiksi. Loistelampuilla saattaa saada kasvatettua.
Kasvatan silti omani pääasiassa ledeillä ja jätän intumescense-herkät pois. Silloin tällöin tulee 1-2 lajiketta vastaan näitä herkkiä.
Ainaski Cour de bouf ja Laukaus.
Viime vuonna Laukaukseen ei tullu tuota ongelmaa.
Joka vuosi on ollu joillaki lajikkeilla,mutta empä oo laittannu ylös nimiä.
Nuo on kasvivalon nimellä meille myyty,en muista miston ostettu.
Pitäskö olla lisänä sitä sinistä valoa lisää?
Sininen ei taida auttaa ja ongelmaa esiintyy sekä kasvivaloiksi myydyillä ja tavallisilla LED valoilla. Kaikki muut kasvit kasvaa LEDien alla ihan hyvin, mutta tomaateista jotkin lajikkeet kärsii.
Aurinkoinen ikkunapaikka saattaisi auttaa tai sitten olisi jostain löydettävä vielä loisteputki tai sellainen aikoinaan energiansäästölampuksi nimitetty pienloistelamppu ledien rinnalle valaisemaan tomaatteja.
Itselläni on nyt pari matelijoille tarkoitettua loisteputkea tomaattien kasvatusta varten. Ostin vanhoihin loisteputkirunkoihin sopivat putket. UVB-valaistus | ReptileManiacs
Mikä valo minun nyt kannattais näistä tilata?
Mikä sullon itellä?
Meillon nuo nykyset valot 39 W/75 6400k
Minulla oli T5 ja T8 loisteputkivalaisinrungot, joihin ostin paikallisesta lemmikkiliikkeestä putket. Toinen on 5% UVB valoa antava Sylvanian Reptistar ja toinen Arcadian 6% forest putki.
Jos minulla ei olisi niitä vanhoja toimivia runkoja, tämmönen valaisin olisi mielenkiintoinen, koska sitä saa säädeltyä sovelluksella. Arcadia - LumenIZE Pro T5 UVB Kit, 39W (90cm) | ReptileManiacs
Jos sinulla on vielä vanhoja toimivia tavallisia loisteputkia, nekin tuottaa vähän UVB-aallonpituuksia, mikä saattaa auttaa tomaatteja kasvamaan. Noilla matelijaputkilla olen kuitenkin saanut parempia tuloksia kuin tavallisilla.
Minusta tämä ei vielä kerro, miten se valo tuotetaan, eli onko kyseessä loistelamppu vai led. Tuossa on teho (W) ja värilämpötila (6400, oikein hyvä). 75 lukemasta en tiedä, mikä on, ehkä pituus?
Intumescense-ongelman epäillään johtuvan ledeistä, kun niistä ei “karkaa” niinkään uv:tä.
Minulla on vanhat loisteputket valona. 230V, 6500 kelviniä. Jos oikein muistan…
Amarillo zeresan taimet tämän näköisiä, voisi olla paremmankin näköisiä. Eivät edes näytä tomaateilta mielestäni.
Taitaa olla loistevalo.
Nyt tilasin 2 Arcadian 6% forest lamppua.
Toivottavasti sopivat ja ovat hyvät.
Rooperiina täällä pitkästä aikaa terve! Oon kasvatellu Black cherryä omista siemenistä muutaman vuoden jo, ja joka kesä niissä on vaan vähemmän sitä tummaa pigmenttiä kuoressa. Maku on kyllä sama tosi hyvä, vaan kypsyydestä ei tiiä millon on valmis ennenky tipahtaa kömmenelle oisko se degeroitumista vai onko mulla joku puutos hoidossa?
Tomaatteja oo kasvatellu hiljaisolosta huolimatta, ja just laitoin st pierren ja viimeset BCt itämään. Pari uutta kirsikkatomskua otin kokeiluun, en laittanu vielä idulle.
En oo ollu palstoilla pariin vuoteen ja tuntuu että eihän tätä osaa enää käyttää sori jos meni jotenki väärin vaikka jonku toisen kommentin alle.