Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Rooperiina, moi taas :smiley:
Meillähän on pentissä nyt uusi omistaja ja sen myötä ihan uusi alusta. Viestien siirtoasia vanhasta pentistä on vielä vähän vaiheessa, varsinkin kuvien osalta, mutta hyvin tää pelittää ja tekniikaltaan on parempi kuin se vanha joka tökki vähän joka tilanteessa.
Äkkiä tätä oppii käyttämään. Jos minä opin niin kuka vaan oppii, ja mulla ei ole ongelmia :ok_hand:

Black Cherryhän ei ole mikään F1-lajike joten sen ei pitäis taantua minnekään. Mulla on ollut sitä aina silloin tällöin ja aina oon itse kerätyistä siemenistä kasvattamista jatkanut. Tosin en oo varma että kuinka monesta sukupolvesta oon siemeniä kerännyt koska siemenet säilyy niin kauheen kauan ettei oo ollut tarvetta uusien keräämiselle kuin muutaman kerran.
Muistelen että niiden kypsyyttä piti aina käsikopelolla tunnustella johtuen siitä tummasta väristä.

1 tykkäys

Miten sait talven yli? Ihan vaan valaistuksellako?

Ok​:+1:t3: pitää nyt taas lukea palstaa vähän useammin :smiling_face: jos törttöilen kommenttien paikassa niin menköön Doope Meikäläisen tiliin :sweat_smile: hyvä palsta, ja kaikki perus-tutut mukana!

3 tykkäystä

Mihis me täältä, kotipentistä :heart_eyes:

2 tykkäystä

Varkaasta lisätty.

6 tykkäystä

Mähän kitkin syksyllä isoja tomskukasvuja pois uudesta kukkapenkistä joka oli rakennettu kerroskakuksi jossa välissä mm. kompostituotosta. Otin sieltä kaksi pienehköä tomskua ja ruukutin ne. Myöhemmin toin ne sisälle ikkunalaudalle jossa kituliaasti sinnittelivät ilman lisävaloa. Joku aika sitten toisen niistä tie päättyi, mutta se matalakasvuisempi niistä oli niin elinvoimainen että pääsi uuteen multaan ja lisävalon alle. Siinä on pienenpieniä nupun alkuja.

Mielenkiinnolla ootan mitä siitä tulee. Ei ole mikään matala ruukkutomaatti sen pystyy päättelemään varsista.

2 tykkäystä

Taas tomaatteja isompiin purkkeihin,nyt jälijellä enää kaks lajiketta jokka pitää saaha isompiin.

Eilen tuli mieleen, että myös Alaska oli intumescence-herkkä.

Näistä olisi hyödyllistä kerätä listaa jos muillakin on nimiä muistissa.

Ainaski nyt näyttää että mullon tuota viotusta Liguriassa,Caro Richissä ja Laukauksessa.
Jo nyt osa on tiputtannu lehtiä :disappointed:
Lisäksi Anacoeur.

Kasteletko alta vai päältä? Altakastelu ja varsinkin samalla alustalla hyvin voivien kanssa pahentaa niiden näivettyvien tilannetta, sillä niillä on heikko juuristo ja märkänä pysyvä multa on niille haitallista. Harrastin aiemmin altakastelua, mutta nykyisin kastelen tomaatintaimet varovasti päältä. Siirrän tomaatit 4x4cm Rootrainer kennoista maitopurkkeihin vasta kun vien niitä kasvihuoneeseen huhtikuussa ja silloin niitä voi jo kastella alakautta.

1 tykkäys

Oon kastellu altapäin,lähtee juuret alaspäin kasvamaan.Siinon kuiteski tuo ongelma että saavat liikaa vettä.
Nyt järijestelin taimet uuestasn ja toiseen päähän heikoimmat taimet.
Nyt aion päältä kastella ja kokeilla ensin märkyyttä.
Torstaina pitäs tulla uuet valot,toivottavasti tulevat.

Nyt uuet kasvivalot laitettu paikoilleen.
Huomattavasti kirkkaammat ku entiset,nämä valakiammat ku entiset.

5 tykkäystä

Kyllä on nyt tomaatin taimet pörhistyny ku on uuet valot :blush:

8 tykkäystä

Sehän on hyvä, kannatti siis ostaa :+1:

2 tykkäystä

Eilen sain lopulta loput tomaatit isompiin purkkeihin ja kaikki taimet omille paikoille.
Näyttäs etton tänä vuonna vähemmän taimia ku muina vuosina.
Nyt oon laittannu vaan kaks tainta/lajike.
Kyllä pitäs riittää.
Paits8 amppelitomaatteja taitaa tulla 7 kpl.
No,amppeleista menee yks sijotukseen :innocent:

1 tykkäys

Nyt laitettu siemenet itämään. Viime vuotisia siemeniä oli vielä. Lisäksi fenkoli ja väri nokkoset.

1 tykkäys

Minäkin laitoin 4.3.2025 viisitoista siementä itämään. Yksi niistä on chili.

Minä laitoin viime kesänä uuteen kasvihuoneeseen liian tiheästi tomaatteja. Oli hankala hoitaa, ja syyspuolella tuli hometta.:roll_eyes:

Minä kasvatan kasvusäkeissä,yhteen mahtuu kolome,hyvin ovat mahtuneet ja tuottaneet.
Syys puolella alakaa pikkusen hometta tulemaan,varsinki niihin joihin tulee kuoreen viotusta.

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Tamarillo (puutomaatti),Cyphomandra betacea