Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Puutomaattia eli Tamarilloa koskevat viestit siirsin Tamarillo-ketjuun.

1 tykkäys

Meikä onnistui taas vähemmän hyvin. Lautalla oli viimeset black cherryn siemenet itämässä ja yhtenä päivänä unohin kattua. Dööden kuivuuteen :woman_facepalming: jos nuista ei nyt jottai armonpullia tule, itämättämättömistä siemenistä, niin niitä ei sitte tänä kesänä tule. Muuthan ehtii vieä uuelleen laittaa. Tosin tuo St Pierre sais olla jo ruukussa, vaan minkäs teet.

1 tykkäys

Se kasvusäkki on jotaki 40-50 litraa? Pitäs varmaan itekki kokkeilla. Mullon aina puutarhamultaa puolitettuna kahelle kasville. Ehkä se kasvusäkki on parempi ku mun omat lisälannotukset vanhoihin multiin :thinking:

1 tykkäys

Viime vuosina on ollu 40 l,aiemmin oli 50 l
Biolanin kasvusäkki,ei tarvi muutaku kastella.Enoo laittannu lisälannotusta ja on ollu riittävää.

1 tykkäys

Tomskulajikkeita 21, niistä 9 sellasin että oli pakko laittaa taas kasvamaan jotta saan siemenkannan tuoreeksi niistä taas.
Maltillinen määrä lajikkeita, hyvä minä :+1:.

Vanhoja siemeniä piti kylvää 5-6 per lajike jotta varmasti saan taimen tai kaksi. Ja muistakin 2-4 jotta on myös varataimi, ja että on kaverillekin annettavaa.

6 tykkäystä

Parin viikon kuluttua koulin omiin ruukkuihinsa kaikki tomskun taimet ja aattelin piipahtaa sen jälkeen kahvilla Karvarin luona Pulassa :smile:

4 tykkäystä

Tervetuloa,täälä ollaan :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Melkein kaikissa jo nuput. Osassa jo raakileet.

9 tykkäystä

Ensmäiset pikkuriikkiset nuput Sangoldissa,lautalle 20.1 ja astiaan 9.2
Sungold on aikainen ja tuottava.Yleensä siinon ollu ekat nuput ja satoaki siitä saapi nopiaa.Ja maku taivaallinen :yum:
Ehottomasti joka vuosi usiampi taimi.

4 tykkäystä

Eilen illalla sain vihdoin tomaatinsiemenet laitettua itämään. Koitan idättää useita yli 10 vuotta vanhoja siemeniä ja yhdestä lajikkeesta siemenet on jopa yli 20 vuotta olleet mulla laatikossa. Onneksi tässä on vielä aikaa idättää niiden tilalle jotain muita lajikkeita, jos ne vanhat ei idä.

4 tykkäystä

Genesee, ootan mielenkiinnolla miten noin vanhat seimenet itää. Kerrothan sitten. Mä olen yleensä pitänyt 10 vuotta takarajana mitä ennen laitan itämään että saan taas tuoreen siemenen lajikkeesta järkättyä . Nyt mun vanhin siemen oli vuodelta 2016. Sunchokola. Toivottavasti itää.

Onneks mulla oli siitä lajiketiedot kirjattuna ylös koska nyt en enää netistä siitä löytänyt tietoja. Muutenkin oon törmännyt siihen että kun vanhoista lajikkeistani etsin tietoa netistä niin hakusanalla ei löydy välttämättä enää kuvauksia. Ehkä löytyis jos hirveesti penkois mutta helpolla ei tule ainakaan.

1 tykkäys

Joo. Itse laitoin 4.3.2025 kaksitoista siementä turvenapeissa muovilaatikkoon (minikasvihuone). Kolme on vasta itänyt. Sitten laitoin ylikypsästä tomaatista (Bamano) siemeniä. Ne itivät kuin rairuoho kahdessa päivässä!

2 tykkäystä

Nuu,mulla löytyy vuojen-21 Sunchokolan siemeniä,tarvikko?

En nyt, mutta jos ei nyt onnistu kasvatus täällä niin palaan asiaan :+1:. Pääasia että itäviä siemeniä löytyy jatkossakin joltain.

En muista yhtään millainen lajike se oli.

Mikä avomaan tomaatti on mielestänne maultaan paras?

Nuu,luulen ettei mitenkään erikoinen ku eioo mulla päässy jatkoon.
Jos oikein muistan niin ainaski herkästi kuori halakeili.
Säilytän nuo siemenet varalta.
Joo,enhän kuiteskaan nakkaa tomaatin siemeniä pois,näyttäs olevan vuojen -18 siemeniä.Enkä oo kaikkiin ees merkannu vuotta.

Nyt kaikki amppelitomaatit amppeleissa.

1 tykkäys

Istutin pienimmät tomaatintaimet isompiin ja siirsin ne viileään. Valon alle jäi vain muutama isoin.

1 tykkäys

Minä en oikein tiedä mikä on avomaantomaatti. Olen kasvattanut useita lajikkeita sekä kasvihuoneessa ja talon eteläseinustalla ruukuissa. Ne ulkona kasvaneet on ollut usein paremman makuisia kuin kasvihuoneessa, ja olen ajatellut sen johtuneen siitä, että ne on saaneet enemmän aurinkoa, kuin kasvihuoneessa, mikä jää iltapäivällä naapurin mäntyjen varjoon.

2 tykkäystä

Ylvalii varmaan tarkottaa avomaatomaatilla sellasia matalakasvuisia lajikkeita, ei siis runkotomaatteja vaan lähinnä pensastomaatteja. Niitä joita ei välttämättä tartte tukea mihinkään. Sellasia tanakkakasvuisia. Ja jotka kestää säätilan vaihteluita. Ja jotka kerkiää kypsyttää satonsa ajoissa. Avomaalla kasvatettavia tomaatteja :grin:

Mulla on ollut muutaman kerran sellasia lajkkeita kasvimaan suunnalla kasvamassa. Tänä vuonna aattelin laittaa ihan kasvimaalle muiden kasvatettavien joukkoon muutaman taimen jos siemenet vaan itää. Ne oli parasta ennen 2019, joku F1 lajike. Pussin olin saanut lahjaksi joskus ja nyt siis aattelin että täytyy laittaa niitäkin kun vielä eivät ole kamalan vanhoja siemeniä.

1 tykkäys