Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Minulla on useita pensas eli determinant lajikkeita, mutta ei tule oikein ikinä merkattua mikä olisi ollut oikein hyvän makuinen. Muistelisin Stupicea kehutun, mutta siitä on niin pitkä kun olen sitä viimeksi kasvattanut. Viimevuosista minulle on jäänyt mieleen hyvän makuisina Silvery Fir Tree ja Benewah. Kaikki ns. dwarf lajikkeet (ei micro dwarfit) on olleet myös hyviä. Esimerkiksi Dwarf Shadow Boxing ja Sleeping Lady Dwarf, jotka sain joku vuosi sitten kirjeestä oli minun mielestäni maukkaita.

Tänävuonna kokeilen Betalux lajiketta, kun luin sen olevan aika hyvä avomaalle. Löysin yhdestä paikallisesta kaupasta liettualaisen Agronomin siemeniä 0,75€ pussi. Tomaatinsiemenpusseissa oli reilusti siemeniä, mutta lajikkeet ei tietenkään olleet mitään hybridejä, joiden pusseissa on kymmenen kertaa vähemmän siemeniä ja hinta on kymmenen kertaa suurempi.

1 tykkäys

Jos joku haluaa pienen ja tanakan pensastomaatin, joka kasvaa vain noin 40 cm korkeaksi eikä vaadi tuentaa, niin Tigerette Cherry on hyvä valinta. Tomaatit ovat luumun muotoisia ja kokoisia, keltaisia. Oma suosikki!

2 tykkäystä

Nyt ekaa kertaa tuota Tigerette Cherryä kokeilen,kaks tainta,toinen hienon näkönen ja vihiriä,toinen kellertävä eikä näytä kasvavan :face_with_diagonal_mouth:
Eioo ollu koskaan mulla tomaatit näin upean näkösiä ku tänä vuonna,taitaa olla nyt syy valoissa.Aivan valtava ero.
Kiitos Genesee vinkistä,pitänee tilailla lisää pikkuhilijaa.

2 tykkäystä

Onko sulla ne sellaiset matelijaputket?

Tigerette Cherry on kai samanlainen limenvihreä lehdiltään kuin Tigerette Dwarf. Sen taimet oli paljon vaaleampia kuin muut ja kasvoi hitaasti.

1 tykkäys

Tigerette Cherryn lehdistö on hieman keltaisemman vihreä kuin muilla tomaateilla! Taimet on helppo erottaa muista.

Joo tilasin Akvaariotarvikkeesta tämmöset,ovat tosi tehokkaat,oon hirmu tyytyväinen :smiling_face:

2 tykkäystä

Hmm,mikähän on sitten se toinen jonka oon nimenny Tigerette Cherryksi :thinking:

Talvilomat vietetty täälläkin ja nyt voi kylvää sydämen kyllyydestä :smiley: Laitan tänä vuonna useampaakin itselle uutta tomaattia kuten Blush Tiger, Brad´s Atomic Grape ja Evakko. Jos ootte kasvatelleet Evakkoa, niin millaisia kokemuksia, oliko maukas. Kasvutavaltaan kerrotaan ainakin olevan kompakti.

Äitini etsii erään tietyn, wanhanajan tomaattilajikkeen siemeniä. Kyseessä on Savitaipaleelta kotoisin olevat Potat -tomaatti. Tuollaisella nimellä tunnettu sielläpäin. Äitini isä oli Savitaipaleelta ja siksikin tämä lajike kiinnostaa. Onko kellään havaintoa, mistä tällaisia siemeniä saisi?

Evakkoa kokeilussa minullakin ensimmäistä kertaa.

2 tykkäystä

Maatiaisella löytyy!

1 tykkäys

Juu, kun kirjoitti googleen potattomaatti niin löytyi taimia ja tietoa. Mielenkiintoista.

1 tykkäys

Tilattu! :tomato:

2 tykkäystä

Henni, mistä tilasit ? Myllypellon taimilla oli taimia mutta he eivät lähetä niitä kotisivujen mukaan.
Maatiaisella olevat siemenet ei ole nähtävästi tota Savitaipaleen "Potattomatti"a jos oikein käsitin. Lajike oli joku “mati” jos oikein nyt muistan.

1 tykkäys

Maatiaisen siemenkuvastossa on siementen alkuperänä mainittu Savitaipale, yli 70 v. viljelty kanta :+1:

3 tykkäystä

Tilasin pari annosta tätä sekoitusta:

https://www.maatiainen.fi/puoti/syotavia-kasveja/2548-ryytimaa.html

Tuossa on muutakin, mutta Potat-tomaatti Savitaipaleelta on mainittu. Toivottavasti siemeniä on enemmän kuin pari tuossa setissä…

3 tykkäystä

Mielenkiintoista. Näytä sit sisältö kun saat. Jotenkin pahoin pelkään että on niukasti per pussi, mutta syksyllähän sä oot tomaattien siemenien suhteen reilusti yli omavarainen ja tiedät minne ylimääräisiä voi laittaa jakoon :sweat_smile:

1 tykkäys

Sungoldien lisäksi molemmissa Laukauksissa ja Krimin mustassa nuput.
On kyllä upeat taimet tänä vuonna,olisko sitten ku oon nyt laittannu kananmunan kuoria ja perliittiä multaan :thinking:
Ja tietenki nyt nuo hyvät valot,eioo enää tullu kuivia lehtiä.

5 tykkäystä

2007 ostetuista Jersey Devilin ja Lime Green Saladin siemenistä on kummastakin itänyt tällähetkellä yksi siemen, eli ehkä saan niistä kerättyä tuoreita siemeniä tänävuonna.

Tässä Lime Green Salad a.k.a. Green Elf

Siemenet on ostettu Jenkeissä Tomato Growers Supply Companylta 2007, joten en tiedä milloin ne on kerätty, kun niissä pusseissa ei ole edes merkitty mitään parasta ennen päivämäärää. Saattavat siis olla jopa 20 vuotta sitten kerättyjä.

2 tykkäystä

Hieno juttu Genesee. Tomaatti taas elinvoimaisuutensa vahvisti, aika yllättävää kylläkin noin vanhoilta tai sitäkin vanhemmilta siemeniltä.
Ne mun 2016 kerätyt Sunchocolat iti kaikki, laitoin 6 siementä. Eli 100% itävyydestä voi hyvin puhua kun noinkin isosta määrästä kaikki iti.

Mulla ei ole kyllä taipumusta tuijotella mihinkään parasta ennen päiväykseen tomskuilla eikä millään muillakaan kasveilla, hyvin itävät vuosia päiväyksen jälkeen lähes kaikki. Vain muutamia lajeja on joiden siemenien itävys heikkenee nopeesti.

Genesee onko niin ettet ole tuota koskaan kasvattanut ? On oottanut nää kaikki vuodet että millon sä haluut maistaa ?

1 tykkäys