Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Tomaatit laittaa lehtensä kippuraan ylöspäin. Satoa tekee silti. Olen yrittyänyt lannoittaa ja kastella tavalliseen tapaan mutta lehdet on rumia mutta olkoon.Pieni päärynän mallinen Ildi on suosikkini ja toinen suosikki on nimetön “poikatomaatti”.

Sohvakukka, se kippuraisuus lehdissä saattaa johtua lannoitteesta jota käytät. Geneseehän tuosta asiasta on tosi tarkkaan kertonut aikasemmin. Siinä sun lannoitteessa saattaa olla aineita joissa on rikkakasvien torjunta-aineiden jäämiä (jos nyt oikein muistan) pieniä määriä ja se aiheuttaa joillekin tomaateille lehtien kipristymistä.
Tai sit on kyse jostain ihan muusta :smirk:

Olen tuota lukenut. Olen käyttänyt sitä vaaleanpunaista lannoitetta, Muistelin ettei ollut kyseessä se lannoite. Keväällä saivat kanan kakkia. Pitää tutkia asia uudelleen jos vielä keväällä ajattelen niitä kasvattaa.

2 tykkäystä

Ei tomaatit tarvi enää tässä vaiheessa lehtiä.
Ite oon riipiny melekeen kaikki lehet pois,nopeuttaa kypsymistä.

2 tykkäystä

Jos lehdet on normaalin muotoisia, mutta reunat rullaa ylöspäin, kyseessä on olosuhteista johtuva lehtien rullaus. Siitä ei yleensä ole haittaa ja jotkin lajikkeet tekee herkästi sitä vaikka olosuhteet olis ihan OK.

2 tykkäystä

Vai saako tomaatti liikaa typpeä, jos lehdet kipristyvät?

Eikö lehtiä kuitenkin tarvita yhteyttämiseen, jotta tomaateista tulee hyvänmakuisia ja makeita?

1 tykkäys

Tuo lehtien poiston vaikutus kypsymiseen on semmonen ikuinen väittelyn aihe. Se tomaatin hedelmähän ei tarvitse suoraa auringonvaloa kypsyäkseen.
Usein moni odottaa pitkään kypsymistä ja sitten kun lehtiä poistetaan tai kasvit latvotaan ja ne hedelmät alkaa kypsymään, oletetaan sen poiston tai latvomisen vaikuttaneen, vaikka ne tomaatit olisi kypsyneet ilman mitään toimenpiteitäkin.

Tähän aikaa vuodesta on kasvihuoneessa yleensä aika korkea ilmankosteus, joten lehtien vähennys auttaa ilmankiertoa ja pitää kasvuston kuivempana, jolloin homeet eivät pääse iskemään.

5 tykkäystä

Jos typpeä on liikaa, uudet lehdet menevät kippuralle alaspäin ja yleensä suoristuvat kasvaessaan. Ne ylöspäin rullaavat lehdet eivät suoristu.

2 tykkäystä

Tomaatin pitää kasvaa mahdollisimman lähellä käyttöpaikkaa ja olla helposti kasteltavissa

8 tykkäystä

Mulla näyttää tomaatit nyt tältä. Tosi paljon käpertyviä lehtiä ja osa lehdistä alkaa jo kellastua. Leikkasin nyt kovalla kädellä lehtiä pois.
Nämä ovat olleet tosi huonolla hoidolla, koska en ole ehtinyt olemaan kotona paljoa. Välillä kastelu on ollut sateiden varassa. Myös Naakat ja varikset ovat olleet riesana ja nokkineet raakileita jopa verkon läpi, mikä on aiheuttanut tuhoja. Ihmeen paljon satoa on tulossa silti.

Mulla on lajikkeina seuraavat:
-White cherry
-Tigerette Cherry
-Balkonzauber
-Amateur
-Tumbling Tom

Kaikki siemenet on sienenkirjeestä paitsi Amateur, jonka sain äidiltä. Laitan erillisinä viesteinä jokaisesta lajikkeesta vielä omia kokemuksia.

4 tykkäystä

White cherry. Tämä ei kyllä ole mikään kirsikkatomaatti! Raakileet ovat jo ison luumun kokoisia. Paljon raakileita, vaatii ehdottomasti tuennan. Maistamaan en ole päässyt vielä.

Tigerette Cherry. Tämä on ainoa, joka piti sen lupauksen, että ei vaadi tuentaa. Jököttää pystyssä kuin tatti.
Terveet, tuuheat vaaleanvihreät lehdet, jotka pysyvät tosi terveen näköisenä, eivät ruskistu eivätkä käpristele. Mausta en osaa vielä sanoa. Kompaktin kasvutapansa vuoksi ehdoton suosikki!

4 tykkäystä

Balkonzauber. Vaatii tuennan. Lehdet menevät rumaksi nopeasti. Tekee paljon raakileita joita kasvi ei meinaa jaksaa kannatella. Maistamaan en ole vielä päässyt.

Tumbling Tom. Voi jehna mikä sekasotku koko kasvi! Tursuaa ja pursuaa. Paljon raakileita mutta ne ovat tosi pieniä, ja irtoavat herkästi. Lehdet menevät rumaksi. Pitäisi tukea, mutta en edes tiedä mistä aloittaa.

Amateur. Suosikki viime vuodelta. Kypsyy aikaisin. Tekee paljon raakileita, pitää tukea. Hyvä perustomaatti.

3 tykkäystä

Koroll Sibiri

7 tykkäystä

On se komee :+1:. Mullakin yks tosi iso jo kypsä ulkokasvatuksessa. Keräsin eilen. Valitettavasti samalla irtos vartta jossa oli 3 raakiletta. Toivottavasti kypsyvät sisällä

4 tykkäystä

Zuckertraube-tomaatissa alkavat jo ensimmäiset kypsyä!

Tämä on Helsing junction blue.

Tämä on Safari.

5 tykkäystä

Meillä Zuckertraube jo lopettelee,muuan kypsymässä enää.
On hyvänmakunen,menee jatkoon.

3 tykkäystä

Se on tosi hyvänmakuinen tomaatti. Piccolosta odotan yhtä hyvää. Ainakin Lidlin Nams-tomaattirasiassa (josta otin siemenet) se oli erittäin maukas naposteltava. Minulla on myös Ambrosia orange, jota väitetään Sungoldiakin makeammaksi.

Karvari, mähän sanoin! :+1:

1 tykkäys

Kerääthän siemeniä tuosta Ambrosian Orangesta??
Jos niitä jaat,niin oon jonossa ekana :kissing_closed_eyes:
Mullon tänä vuonna Sunpeach ekaa kertaa,menee jatkoon.
Ja just syötiin Wisconsin Gold,seki jatkoon.

1 tykkäys