Sama sulle myös, eli noi uudet mitkä sulla menee jatkoon on tietty saatava jakoon
Siemenkirjehän me taas vissiin kasataan tän vuoden puolella vielä
Olen ottanut selvää, että sitruslannoittetta voi antaa tomaatille ja kaktuksille. Arvo on 3.0.4
No tottakai,otan niin palijon siemeniä just sen vuoksi että voin jiitä jakaa
Dunne,hyvän makunen ja tuottaa mahoton pitkiä terttuja.
Siivoilin kasvareita ja pakko oli nämä ottaa ku ovat jo niin kypsiä.
Tyhjennän kasvihuoneen ja poistan tomaatit. En jaksa enää kastella niitä ja kohta lähden matkoille niin en voi vaatia talonvahtia niistä huolehtimaan. Raaat nostan sisälle kypsymään. Hyvin tuli satoa tänä vuonna ja maukkaita ovat.
Mulla pääsato vielä vihreenä. Hyvin oon saanut käytettyä ne jotka on jo kypsyneet. Ruuhka edessä vielä.
Vihreänä on minullakin. Tänään söin vasta ekan. Kyllä ne vielä ehtivät kypsyä.
Litukasta ostin suomalaisia pikkutomaatteja 800 gramman pussin. Siinä oli punaista luumutomaattia ja oranssia pikkutomaattia, joka oli minusta tosi hyvänmakuinen. Olisiko lajike Bamano? Jospa ottaisi siemeniä talteen.
Aina kannattaa siemeniä ottaa,
Terveisiä vaan täältä yhdeltä siemensiepolta
Meitähän riittää
Voiko noita kauppojen tomaattien siemeniä ihan huoletta ottaa ja kasvattaa? Jossain puutarhurin perjantaipostissa oli joskus varoitus, että niiden kautta voi tulla jotain kasvitauteja tms.
Minäkin keräilin tomskuja. Ovat vain niin ahtaassa että osa tippuu vähän liian aikaisin.
Kypsyvät kyllä sisällä loppuun päivään tai pariin.
Henni, elämässä täytyy olla vähän jännitystä
Oikeesti, en oo koskaan ajatellut mitään tautijuttuja. Oon ottanut siemeniä jos on ollut hyvän makuinen tomaatti.
Se kyllä on hyvä pitää mielessä että kaupan tomaatin siemenestä kasvatetun jälkeläinen ei välttämättä oo samanlainen kuin se kaupasta ostettu “äiti” sillä se on voinut olla joku hybridi joiden jälkeläiset eivät välttämättä ole ollenkaan vastaavanlaisia.
Mut niinkuin sanoin, elämässä pitää olla jotain jännitystä. Ja harmittomimpiin varmaan lukeutuu tomaatinkasvatus
Ja jos tomaatti on Suomessa kasvanut, niin ei kai se kovin tautinen liene. Voihan omassa kasvihuoneessa olla tauteja omastakin takaa.
Söin taas kaksi kypsää tomaattia kasvihuoneessa. Kyllä ne vielä kypsyvät. Semmoista mietin, että onko sadevesitynnyrin muovin laadulla merkitystä. Yksi tynnyri on minulla sininen ja kovaa mitä lie muovia. Mahtaako tuo sadevesi kuitenkaan siitä tynnyristä ottaa mitään haitallista? Ja jos ottaisikin, niin olisiko se kuitenkaan kasteluvetenä haitallista tomaatin syöjän terveydelle? Kasvattaahan moni tomaattia laastipaljussakin, mikä ei ainakaan ole elintarvikemuovia.
Autoin miesystävää lauantaina kalttaamaan tomaatteja ja tekemään niistä ohjeellani kastiketta pakkaseen. Kovasti tykästyi siihen ja lupasi keitellä lisää, kun tomaatteja taas kypsyy. On kova säilömään muutakin, tykkään.