Oletteko katkoneet jo tomaateista latvat? Se on yleinen ohje, mutta esim. Sonja Lumme taisi kirjassaan todeta, ettei ole huomannut siinä suurta vaikutusta. Sonja myös pitää latvomishaavaa altistuksena sienitaudeille. Itse katkoin joistakin tomaateista latvat, kun kasvatin kattokin tuli jo kasvulle vastaan.
Romello, katkoin jo, elokuun alussa muistaakseni. Kun uusilla kukilla ei oo mitään mahista ajallisesti enää kehittyä tomaateiksi niin latvon varret.
Ite katkon latva heinä- elokuulla,ei tarvi enää kasvaa eikä tuottaa uusia kukkia ku eivät kerkiä kuiteskaan tuottamaan.
Lehet poistan heinäkuulta alakaen,josson sateista tulee vasn hometta herkemmin.
Vaikka nämä eioo välttämättä oikein,niin tomaatteja ainaski tulee aivan mahoton
En ole koskaan katkonut. Roikkuvat nyt miten sattuu.
Katkon aina heinäkuun lopussa, kasvu vie turhaan energiaa ja vettä.
Tässä on tämän kesä satoa. Oikealta vasemmalle: Ambrosia orange (keltainen), Piccolo, Vilma ja Zuckertraube.
Tein pikaisen makutestin kuvassa olevilla neljällä sekä puutarhalta ostetulla ns. kaupan tomaatilla. Annoin arvosanat asteikolla 1-5.
-
Zuckertraube: napsahtava suutuntuma, tosi makea! 5
-
Piccolo: makea, ehkä hieman hapokas! 4
-
Vilma: mehukas, mutta ei kovin aromikas! 3
-
Ambrosia orange: mehukas, mutta ei niin makea ja aromikas kuin odotin. 3
-
Kaupan tomaatti puutarhalta ostettuna: kypsä ja tomaatin makuinen, ei huono mutta ei erityistä makua tai aromia. 3-
Zuckertraube on tosi hyvä kasvatettava. On hirmu satoisa, on tosi hyvän makuinen ja myös kooltaan sellainen että sitä voi käyttää myös säilönnässä esim. tomaattikastikkeeseen tmv.
Mulla nyt toista vuotta ja tulee olemaan jatkossa aina niin kauan kuin tomskuja kasvatan. Syrjäytti mulla aikaisemmin vakiona olleen vastaavanlaisen, Idyllin, on sitä selvästi satoisampi. Ehkä myös makeampi. Tosin Idyll ei ole jatkuvakasvuinen kuten Zuckertraube vaan lopettaa kasvunsa siellä jossain lähempänä 2 metriä. Se on myös kapeampikasvuinen, eli joihinkin paikkoihin todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin Zuckertraube.
Pitäkää mielessä nää kaksi lajiketta !
Katkaisen latvan kun se alkaa oleen katossa tai kukkia on “tarpeeksi”. Tykkään kun ehtivät suunnilleen kypsyä kasvarissa.
Mulla Idyll tuotti mahoton ja maku eioo niin makea.
Zuckertraube on reheväkasvusempi,isompi tomaatti ja huomattavasti makeampi,kuiteski myöhäsempi ku Idyll.
Mulla molemmat jatkoon.
Mikä keltainen tai oranssi laji olisi maukas ja satoisa…
Sungold,mini Balcony yellow,Tumbling Tom yellow,Yellow Ole,Honey Drop.
Nämä minusta makeita kaikki.
Ja nämä on kirsikkatomaatteja.pihivitomaateista minun ehoton suosikki Orange Queen,ja uutena Wisconsin Gold.
Kiitti, näitä jotain kokeilen ensi vuonna jos vielä henki pihisee.
Hohoi,tomaatti-ihimiset!!!
Muistakaa ottaa siemeniä tomaateista.Ainaski semmosista jokka ovat tuntemattomampia.Varmaan joku kasvattaa semmosia joita täälei muut kasvata.
Minulla on keltainen pisaranmuotoista tomaattia tekevä Aurantiacum sekä hurjan satoisat Barry’s crazy cherry (tomaatti vaaleankeltainen) ja Stormin Norman (tomaatti tosin punaruskehtava).
Romello, Ehottomasti siemeniä talteen. Laitan pentin siemenkirjeen liikkeelle myöhemmin syksyllä, siihen mukaan tarvitaan just noita hyviksi havaittuja siemeniä !
Mulla on taas ihan mahdoton kirsikkatomaattipöheikkö kasvihuoneessa. En ole latvonut enkä enää moneen viikkoon poistanut varkaita ja raakileita on paljon 2 metrin korkeudella olevien poikittaistukiputkien yläpuolella.
Kypsiäkin olis poimittavaksi ja kurkutkin ehtii kasvaa liian suuriksi. Mulle on iskenyt joku sadonkorjuuähky, kun en vaan jaksa poimia ja hyödyntää tai säilöä kaikkea mitä nyt on valmistumassa.