Nuu,tuohan on jo vakio
Kuka uskaltaa laittaa liian vähän taimia,sitten kuiteski kuolee kaikki
Mulla myös tajuton määrä,mutta ovat yleensä häipyneet kesällä muihin maisemiin.
Aina on halukkaita ottajia.
Tänään pääsee tomaatit kasvariin.
Minulla on hujoppi tomaatit vielä sisällä, alkavat nyt kukkia. Minun tomaattikylvöksissä on vain 1 varataimi. Näillä mennään
Mun Puutarhamessuilta maaliskuussa hankittu tomu on nyt siirtynyt parvekkeelle, toivottavasti pysyvästi. Tämä on Heart Breakers, jonka piti kasvaa max 70cm pituiseksi Pensastava, joten varkaita ei ohjeen mukaan poisteta.
Varkaita on ihan hurjasti, ja mietinkin johtuuko noiden isojen lehtien kuivuminen siitä? Kannattako ne vallan poistaa nyt tässä vaiheessa? Kaveri in istutettu tollaseen Tomato grower-ruukkuun (altakastelu) tomaatti- ja chilimultaan. Lannoittanut en ole vielä.
Mä en ole todellakaan mikään ammattilainen noiden tomaattien kanssa, mutta kyllä ottaisin varkaita pois ja lannottaisin tuossa vaiheessa.
Mulla on ollut parina vuonna vain noita erilaisia pensastomaatteja ja kyllä niistä tuli viime kesänä parempi sato, kun leikkelin varkaat pois ja muitakin turhia oksia alarungosta poistelin. Tein tämän siinä kohtaa, kun ekat alkoivat kypsyä. Silloin näki jo hyvin, mistä voi karsia.
Jos oksia on liikaa, tomaatti ei jaksa keskittää voimiaan hedelmien kasvattamiseen, näin ainakin mun järkeni mukaan.
Mie lannoitan koulimisvaiheessa pohjalle reilusti kanankakkarakeita ja koko sisällä kasvatusvaiheen saavat kastelulannoitetta muiden mukana. Lehtiä neuvottiin ammattkkasvatuksessa poistamaan korkeintaan kaksi lehteä kerrallaan.
Kiitos neuvoista Henni ja Kurppa!
Lannoituksen aloitan siis heti ja riipaisen nyt ainakin tuon yhden aivan kuivan ison lehden pois
Pyrin lannoittamaan joka kastelulla, ja toisinaan kasvatan runkotomaatin pensaana. Silti tulee tomaatteja.
Tomaatti tarvitsee vihreät yhteyttävät lehtensä tuottaakseen sokereita hedelmiinsä eikä lehdet vie mitään voimaa hedelmien kasvatukselta. Aidoista päättyväkasvuisista eli determinant tomaateista ei saa poistaa varkaita, sillä päähaara lopettaa kasvunsa yleensä kolmanteen kukkaterttuun ja jos kaikki sivuhaarat on poistettu, se ei tee enempää tomaatteja.
Minä en poista varkaita runkotomaateilta ollenkaan, jos ne kasvavat ulkona. Kasvihuoneessa poistan varkaista osan ja kasvatan kaikki runkotomaatit vähintään kolmerunkoisina. Kasvihuoneessa poistan tai typistän myös alimpia lehtiä ilmankierron parantamiseksi. Pensastomaateista en poista varkaita kasvihuoneessakaan, mutta yleensä ne kasvavatkin minulla ulkona. Ulkona saatan poistaa alimpia lehtiä, sitten kun ne ovat kuihtuneet, ettei kasvusto ole ihan ränsistyneen näköinen.
Osa 6.
Hiiret haastoivat minut sotaan. Kaksi terttua kypsiä tomaatteja meni heidän suihin. Kostavat nyt kompostorista häädön ihan tosissaan. En mielelläni tapa, mutta jos ei äänikarkotin toimi niin…
Kurppa,myrkyt kehiin
Ostan lossan huomenna.
Perinteinen malli toimii hyvin ja syötiksi porkkanaa, suklaata, juustoa tai lakua.
Makkara on kuulemma juustoa parempi syötti.
Viime kesänä laitoin tomaatit kasvariin vasta 23.6.2024. Jos nyt laittaisin uudet taimet jo heti kesäkuun alussa, niin saattaisi satokin valmistua paljon viime vuotista aiemmin. Taimet ovat nyt lähteneet kunnolla kasvuun, ja niissä on jo tomaattikasvin raikas tuoksu.
Eka Sungold,ei ihan niin makia ku kesällä,mutta ihan huippuhyvä.
Nyt tuli taas mieleen miltä tomaatin pitää oikiasti maistua

Sisälläkö nää tuon kasvatit? Sungold on kyllä makia tommaatti. Mullaki on ny yks Sungold tulosa.
Sisällä taimetin tietenki,nyt ovat olleet kasvarissa 10 päivää.