Toivottavasti ottivat oppia ja pysyvät pois
Banaanirannikolla tomaatit siirtyivät tänään ulkoruokintaan!
Juurelle katteeksi riivin paksun kerroksen nokkosia.
Raskittako ottaa varkaan pois josson jo näkyvät nuput?
Minä en ota,kokeilen tänä vuonna kaikkiin jättää kaks varasta joisson nuput.
Tiiän että tulee ahasta,nyt jo on melekonen pöheikkö.
Lehtiä poistelen välillä.
Mie kyllä raaskin.
Mulla jää aina johonkin kaksi haaraa, annan olla mutta muuten nypin kyllä kaikki pois.
Vahinkossa jäi varkaita silloin kun oli enemmän tomaatteja kasvamassa, nytkin siellä on pari varasta ja yksi kasvaa omassa purkissaan matalana ja nuppuja on on myös…
Joo kyllä mulla niitä varkaita jää poistamatta. Jos joku on päässy isoksi kasvamaan ja varsinki jos siinä on jo nuppuja niin en poista. Mä lähen siinä varkaiden poistamisessa siitä että yritän pitää ne kasvustot sellasina että mahtuvat kasvamaan. Mulla on 2 tomskua per 60 l laastipalju, eli pikkusen joutuu niihin varkaisiinkin puuttumaan. Kummiskin sadon määrä on mulle se tärkein, ja sen mukaan teen hoitotoimenpiteet.
Just vein yhen runkotomskun taimen kaverille, ja hän kysyi että eikös näistä tartte poistella niitä varkaita. Oli huolissaan että on työläs kasvatettava varmaan. Sanoin että niitä voi poistella oman halun mukaan joko kaikki, jonkun sieltä täältä silloin tällöin tai jättää kasvamaan valtoimenaan.
Minäkin siirsin eilen, muutama jäi vielä. Enpä Siirrä tänään loppuja kun vettä sataa.
Hienot penkit sulla.
Noi se kärkien kipristely johtu siitä lannoteaineessa olleesta rikkakasvimyrkystä. Sillon mulle tuli tota kun käytin yhtä tomskuille tarkotettua luomulannotetta. Sittemminhän sitä aihetta on tutkittu laajemminkin ja todettu että joissakin lannoitteissa saattaa olla pieniä määriä rikkaruohomyrkkyä (en muista mitä se oli nimeltään) mukana ja jotkut tomaatit reagoi siihen.
Karvari / Sohvakukka - tässä linkki jonka löysin jonkun aikaa sitten.
Ehkä löydät siitä vastauksen.
Muistin myös menneistä kirjoituksista että joissakin luomulannoitteissa on jäämiä ”tuhoeläinmyrkyistä” ja se kipruttaa lehtiä.
Jos kesken taimikasvatuksen vaihtaa lannoitetta, ne myöhemmin kehittyneet lehdet kipruavat.
Millä lannoitat? Itse käytän kanankakkaa istutuksen yhteydessä, muuten Puutarhan Kesää.
Kasvatan kasvusäkeissä.
Tämä ongelma on tällä hetkellä varkaissa,eioo vielä ite kasvissa.
Olisko sit kasvusäkin mullan lannoitteessa se syy . Eihän se multa säkeissä joka vuos samaa erää oo, ihan hyvin jonkun erän sekotuksessa voi olla esim joku lannote jossa on syystä tai toisesta joukossa jotain haitallista.
Onko vain yhdessä säkissä, jolloin vika olisi siinä yhdessä säkissä, ehkä liian tymäkkänä lannoituksena?
Tai useammassa säkissä mutta yhdessä lajikkeessa, jolloin vika voisi olla siemenissä?
Minkä valmistajan säkkejä?
Itselläni ei kokemusta säkeistä, kun on kiinteät puusta tehdyt laatikot, joissa turvetta, multaa, omaa kompostia ja hevosenlantaa. Vähäistä käpristymistä oli vain yhdesä istuttamattomassa tomaatintaimessa mutta luulen sen johtuneen huonosti sekoitetusta kastelulannoitteesta, niin tämä yksilö sai sitten joskus liian vahvan lannoituksen.
Kuvassa näkyy Biolanin kasvusäkki, mitkä on lannoitettu kanankakalla. Aika pahasti näyttää torjunta-ainejäämien aihuttamalta sykeröltä