Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Usiammassa säkissä ja eri taimissa.
Kattelin tarkemmin ja ainaski Sungoldissa on myös taimen katvassa tulossa syheröä :disappointed_face:

:sob::sob::sob::sob::sob::sob: niimpä tietenki :grimacing::grimacing::grimacing::grimacing::grimacing:

Sungoldin lisäksi ainaski Idyllissä,Honeydropissa,Liguriassa,Ponderosassa ja Anacoeurissa on tuoa sykeröä latvassa.

Tosi harmillista jos vaikuttaa satoonkin.

Mun tomaateille kävi näin heti ekana päivänä, kun ne olivat ulkona. Onkohan tämä kylmyyden aikaansaamaa, vai liian kovan porotuksen?
Olen nyt viikon odottanut, josko ne toipuisuvat tuosta, mutta en ole kovin toiveikas. Latvuksissa näkyy onneksi jo uutta kasvua, joten kyllä nämä elossa ovat.

Näyttäisi pahasti auringon polttamilta. Karaisitko taimia ennen ulos istutusta? Omien kokemuksieni mukaan sisällä kasvaneille taimille tekee auringon lisäksi tuuli helposti vaurioita. Sisällä seisovassa ilmassa kasvaneet taimet eivät kestä ulkona liikkuvaa ilmaa. Siksi pidän taimille sisällä pöytätuuletinta päällä pari tuntia päivässä.

Tomaatti on sitkeä kasvi ja koska varret on tanakat, ne eivät ole paleltuneet. Hieman tuo ehkä hidastaa kasvua, mutta kyllä ne siitä toipuvat.

2 tykkäystä

Kiitos rohkaisusta, Genesee! :blush:
Tosiaan tein sen virheen, että siirsin taimet suoraan ulos ilman karaisua. Paikka on paahteinen ja tuulinen. Oma moka!

1 tykkäys

Mutta tästäpä otat oppia ja muistat tulevaisuuessa :smiling_face:

Tänä vuonna taimikasvatuksessa oli mulla tuuletin muutaman tunnin päällä.Jotenki on semmonen kutina että on tanakammat taimet.

2 tykkäystä

Minulla näyttää samanlaisilta, vaikka karaisin viikkoja.

1 tykkäys

Mä ihmettelen tätä, koska viime vuonna tein samoin, eli suoraan ulos, eikä ne näyttäneet tuolta silloin.

Olisko nyt ollut aurinkoisempaa? Ainakin täällä oli toukokuun lopussa jatkuvasti kovat tuulet, joten tuulikin voi olla syyllinen.

Tuulet kuivattaa tehokkaasti.

Se voi olla se tuuli. Täällä oli hirveä myräkkä heti sen jälkeen, kun olin siirtänyt ne ulos.

Nyt saatu maistiaisia eri lajikkeista.
Ylhäällä vasemmalla Gartenperle,meleko mauton,vieressä keltanen Tumblig tomppa,oli vielä kirpeä.
Alhaalla vasemmalla ilmeisesti punanen Tomppa,kasvutapa vaan ihimetyttää,on niinku runkotomaatti,makea maku ja tietenki Sungolg jonka verosta eioo vielä tullu.

5 tykkäystä

Gartenperle oli mun mielestä myös maultaan mitäänsanomaton. Sen “juttu” on varmaan se hiukan kuultava pinta :thinking: . Mulla oli sitä kerran kauan sitten, jäi siihen yhteen kertaan.

1 tykkäys

Joo,mullaki jää,ei jatkoon.

1 tykkäys

Olen nyt useana iltana istutellut tomaatteja ja taidan olla pulassa taimimäärän kanssa. Vielä olisi 30 taimea istuttamatta.
Chileissä oli vihannespunkkeja ja vaikka hankin niitä vastaan petopunkkeja en taida kehdata antaa tai myydä ylimääräisiä taimia, jos punkit leviää niiden mukana. Tomaatteihin ei mulla ole koskaan punkit iskeneet, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos ne matkustaisi tomaatin mukana jonkun kasvariin.

1 tykkäys

Sashas Altai

8 tykkäystä

Karvari, ootko ottanu "Hana"sta varkaat pois vai onko se pensastomaatti?

Oon jättänny muutamia kasvamaan,minusta enemmän p3nsas.