Sit kun sen alkaa olla kuultavan vihreä niin voi alkaa odottaa värin vaihtumistakin. Nyt toi on vielä ihan alkutekijöissään.
Hyvän makuinen tomaatti ja satoisaa on tuo “sydäntomaatti”
Koroll Sibiri on hienohelema,halus sukkahousut

On tulossa nelijä valtavan kokosta tomaattia,nyt luulis kestävän taimi.
Hienot viritelmät Karvarilla!
Mulla on tomaatit jurottaneet kylmyydestä johtuen, mutta nyt alkaa raakileita muodostua. Naakat ovat heti niiden kimpussa, pakko verkottaa.
Sullaki näyttää vas alakuva ettei oo pölyttynny kaikki kukat.
Mullon tuota ongelmaa aika palijon.
Kävin nyt illalla kastelemassa kasvihuoneessa ja tutkin tuota tomaattiterttua. Niissä on kaikissa pikkuruiset tomaatinalut eli en ole varma onko ne pölyttyneet vai ei. Yleensä pölyttymättä jääneet kukat putoaa kukkavarsineen pois.
Nämä ekat tomaattitertut oli taimissa jo maitopurkkivaiheessa, koska mulla meni istutuksen kanssa aika myöhään. Nuo on varmaan kärsineet juuritilan puutteesta silloin ja pääsivät kuivamaan muutaman kerran ihan kunnolla.
Koroll Sibiri,jytkyä ootellessa.
Jos haluatta aikasen,tuottavan pihivitomaatin niin kasvattakaa tätä.Makuki on hyvä.
Ja kokoa riittää

Pärjääkö tuo ei-kasvihuoneessa eli talon seinustalla?
Mä uskoisin että pärjää eteläseinustalla, onhan siperialainen lajike.
Varmaanki,itellä o kasvarissa.
Kuten Nuu sano,on siperialainen lajike.
Tässä on mun siirretävä avoterassin tomaatinkasvatussysteemi. Elintarvikehyväksytyssä varastolaatikossa on pohjalla karkkilaatikot nurin päin ja niiden päällä muovilevy, mistä roikkuu kastelumattoa ja sen päällä suodatinkangas ja multa. Kolmeen kantokahvan reikään on istutettu tomaatti ja neljännen kautta tapahtuu kastelu. Laatikon päällä on kansi, mikä estää sadeveden pääsyn sinne.
Systeemi on pyörällisen 60x80cm lavan päällä ja lavakaulus tukee kompostikehikkoa, mikä toimii tomaattien tukena.
Taimet ehti kasvaa aika suuriksi maitopurkeissa ja jouduin murjomaan juuripaakkuja, että sain ne mahtumaan kahvojen aukoista. Juurtumisen aikaan oli myös kylmää ja tuulista, joten kasvu pysähtyi, mutta nyt kasvit kukkii ja ensimmäiset raakileet on alkaneet vaihtaa väriä.
Tämä vaikuttaisi olevan ihan toimiva systeemi ja pyörien ansiosta voin näin helteillä siirtää sen keskipäivällä varjoon pois pahimmasta helteestä. Ensi vuodeksi aion ostaa sellaisen isompaan lavakaulukseen sopivan korkean muovihupun, niin sitä voi pitää tuon päällä alkukaudesta suojaamassa tuulelta ja kylmiltä öiltä.
Avomaalla tomaatit kasvavat hyvin mutta kukista ei oikein muodostu mitään muutamia poikkeuksia lukuunottamatta; pysyä vain törröttävät. Sisällä talvella hedelmöittymättömät tippuivat heti.
Minä huomasin kaksi isoa ampiaispesää minun uuden kasvihuoneen katossa! Ensin huomasin yhden ja tänään toisen. Mitä niille pitäisi tehdä, vai antaako olla?
Noin isojen pesien pudotus ja pussiin sulkeminen on jo riski. Jos pystyt niiden kanssa elämään niin tee se. Ammattimainen tuholaistorjuja on myös vaihtoehto.
Ampiaiset häiriintyy runkoäänistä ja vartijat lähtee heti katsomaan mikä hyökkäys on tulossa. vältä kopauttelemasta kasvarin seiniä.
Meillä poistetaan kaikki ampparipesät. Turvallisuus ennen kaikkea ihmisille ja koiralle.
Poistetaan ulkoimurilla. Pitkä putki ohjataan pesälle ja ei hetkeäkään kaikki on imurissa (ulkoimuri, Kärscher) ja ennenkuin sammutetaan imuri ruiskutetaan Raidia runsaasti siihen putkenpäähän, annetaan käydä vielä pari minuuttia ja se siinä. Imuri tyhjennetään vasta vuorokauden kuluttua.