Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Tunbling Tom red tai yellow,amppelitomaatteja ja tuottavat valtavat määrät satoa.

2 tykkäystä

En kyllä amppeliin laittais, se kasvaa niin isoksi puskaksi joka on täynnä tomskuja. Ei amppelissa pystyis siihen mitenkään. Mullon ämpärin kokosessa korkeessa ruukussa. Se on amppelitomsku siinä mielessä että varret kasvaa roikkuviksi. Tuen varret alkuunsa hyvin ja sit jatkossa annan vaan kasvaa miten tykkää. Ja kyllä meinaan tykkää :star_struck:

@Kurppa n ohjetta soveltaen tomaattisoosia 3,5 kg tomaateista.

(En kalttaa, sokerin tilalle fariinisokerin jämiä. Kuvasta puuttuu vielä sipulit.)

4 tykkäystä

Miullakin juuri kastike porisemassa. Kasvatin nyt vaan kirsikkatomaatteja. Vedin tomaatit ja sipulit monitoimikoneella mössäksi ja sitten mausteiden kanssa kiehumaan, ei tarvi kaltata.

2 tykkäystä

En kasvata tomppia muissaku amppeleissa,ovat semmosia isoja ja siinon vesisäiliö.
Hyvin ovat tuottaneet.

1 tykkäys

Mut paremmin tuottaisi jos olis kunnon istutusastia. Noi mun tompat on niin isot ettei niitä mihkään vois ees ripustaa roikkumaan. Painaa tosi paljon kun kasvusto on tosi runsas ja täynnä satoa.

Sitä vaan meinasin et kasvaa isoksi ja satoa hirveesti kun kasvuolot on ihanteelliset.

Tottakai,mutta haluan pitää nu kasvarissa ja muualla eioo tilaa ku kiikkua katossa :smiling_face:

1 tykkäys

Minä luulin että Tomppa on jokin hybridistä kerätyistä siemenistä kasvatettu ja uudelleen nimetty. Minä en ole tainnut kasvattaa kumpaakaan väriä Tumbling Tomia. Tumblerin siemeniä mulla oli joskus ja se on muistaakseni hybridi.

Se Tumbling Tom varmaan sopisi tuohon mun terassilavaan. Nyt siinä on Black Cherryn ja Ormaton ylijäämätaimet.

Saatan ensi kevääksi rakentaa toisenkin tuollaisen ja istuttaa niihin taimet aikaisemmin kuin tänä vuonna sain aikaiseksi.

Miltä ne Tompat maistuu?

3 tykkäystä

Tosi maukkaita :face_savoring_food:

2 tykkäystä

Mä inhoan tomaatteja, jotka kasvavat tuollaisena sekasotkuna. Haluan selkeät, suoravartiset tomaatit, jotka kasvavat suoraan ylöspäin eivätkä kasvata lehtiä niin paljon.
Tämän kesän hitti on ollut ”karvarin keltainen”, joka on varhain kypsyvä, tosi hyvän makuinen, runko kasvaa suoraan ja tukevasti ylöspäin leviämättä sivuille.
Tästä otan siemeniä ja laitan uudelleen ensi vuonnakin.

7 tykkäystä

Voitko mitata tuon korkeuden ja leveyden? Kysyn mielenkiinnosta tulevia kasvatuksia ajatellen.

Tottakai, hetkinen.

Tälllä kasvilla on mullan pinnasta 40-50 cm korkeutta, en osaa sanoa kuinka pitkiksi kukin varsi kasvaa koska ne kääntyvät pääosin n 30 cm kohdilta (mihin olen ne tulikeppeihin sitonut) kasvamaan alaspäin
Leveys näyttäis olevan n metrin. Korkeus maanpinnasta myös n metrin.

Tää on Tumbling Tom Red, mulla keltainen versio on ollut aina hiukkasen pienempi. Ei sanottavammin kummiskaan.

4 tykkäystä

Candy Sweet Icicle

2 tykkäystä

Nostin tomaattisankot mökkiin myrskyä ja kylmyyttä pakoon. Kypsiäkin jjo saatu mutta alle 10 asteessa kasvu pysähtyy. Takka lämmittää

4 tykkäystä

Onko minkä makunen?

Minusta se maku on semmoinen lihaisa. Se ei ole niin mehuisa kuin pyöreät kirsikkatomaatit.

Kiinostaisko vaihtaa siemeniä?

1 tykkäys

Pirttiviljelyä

7 tykkäystä

Voiko tomaatti olla suolaisen makuinen?
Onko joku kasvattannu Dark Stripey nimistä tomaattia?
Meistä tässä on suolan maku :thinking:

Meillä ei onnistuneet tomaatit eikä mitkään muutkaan vihannekset tänä kesänä. Viime yönä lämpötila käynyt 4,5 asteessa, edellinen yö 2 astetta.
Ensi vuodeksi pitää hommata jokin lämmitin, että saa tomskut ajoissa luonnonvaloon kasvariin.
Optimistina ajattelin, että ensi kesä ei voi olla yhtä sysipaska kun tämä ja tilasin uusia tomaatinsiemeniä :grinning_face:

3 tykkäystä