Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Mullakaan ei oikein tomskut ole kypsyneet avomaalla :frowning:

Mun mielestäni monessa tummassa tai ruskeanpunaisessa tomaatissa on sellainen lihaisa suolainen maku.

Minä sain ensimmäiset kypsät ulkona kasvavista. Ne on samoja lajikkeita kuin mitä kasvihuoneessa, paitsi Glacier, jota en jättänyt kasvihuoneeseen yhtään. Nuo ulkona olevat oli kyllä kasvarissa kesäkuulle asti ja ulkona ne on tummaa tiiliseinää vasten mihin paistaa aurinko ja seinä varaa lämpöä.

Ei paljoa mutta riittävästi.

7 tykkäystä

Enoo ennen törmänny tuommoseen ”suolaiseen” makuun.
Mullon ollu nuita tummia pihivejä,mutta niisson enemmän makea maku.
Tämä Dark Stripe on mikro tomaatti,kuvaus sanoo makea ja runsas makuinen :thinking:
Eikä voi sanoa että mulla maku valehtelee,mussukka sano kans että jotenki suolanen.Enkä ite ensin sanonu miltä minusta maistuu.
Oisko kiini maku esim kastelusta?
Mutta,ehottomasti jatkoon :+1:t3:

Voiko tämä olla ”Sleeping Lady”?
Annoin taimia sukulaisille Ruotsiin, nyt tuli kuva, että tällaisia niistä tuli. Mulla on itsellä vain yksi Sleeping Lady ja siinä ollaan ihan raakileasteella vasta. Tuskin ehtivät kypsyä, kun öisin on jo kylmää.

Mullon Sleeping Lady ja nuo keskimmäiset näyttää samalta.
Oli oettymys tuo,vaisun makunen ja heti repeää ku alakaa kypsymään.
Ei jatkoon.

1 tykkäys

Mikä ettei!

Onko Sungoldia ja Candy Sweet Icicle?

Minä laitoin omenoita paperipussiin raakojen tomaattien alle. Etyleeni kypsyttäisi tomaatteja, jos sitä omenoista erittyisi.

1 tykkäys

Kävin kasvihuoneessa tekemässä pientä risusavottaa ja sieltä tuli esiin kypsyviä tomaatteja ja raakileita.

9 tykkäystä

Mun tomaatit eivät ole viikossa liikahtaneet mihinkään suuntaan. Hirveästi raakileita, mutta eivät kypsy.

Mulla sama ongelma etteivät halua kypsyä :weary_face:

Suurin osa pölyttyneistä kukista todennäkösesti pölyttyi vasta sillon kun helteet laski alle 30 asteen. Eli heinäkuun loppupuolella. Ja jos laskee et kukasta kypsään tomaattiin menee 2 kuukautta niin syyskuun loppupuolella pitäis sadon olla kypsää. Ja siltä mun tomskut pääosin näyttää. Muutamia kypsiä sieltä täältä on jo saanut mut pääsadon kypsyminen on aika vaiheessa.

Eikä tää elokuun loppupuolen kylmyys ja pilvisyys yhtään asiaa ainakaan auta.

3 tykkäystä

Ensimmäinen kerta kun mun tomaatin kasvatus meni pieleen. Kyllästyneenä poistin taimet kasvarista. Onneksi yhdessä vaiheessa sain sentään jonkun verran niitä syödä. Loput raakileet otin sisälle kypsymään. Ens vuonna taas onnistuu.

2 tykkäystä

Ei ole hurraamista täälläkään tomaattien kanssa. Jonkin verran ollaan saatu syödä, mutta paljon jää kypsymättä. Onneksi kasvihuoneen perällä olevasta viiniköynöksestä ollaan saatu syöntirypäleitä.

5 tykkäystä

Aivan hullunhyvä tomaattikesä,vaikka ensin näytti että kaikki menee pieleen,onneksi ei menny :smiling_face:

5 tykkäystä

Hienoa, että sentään pohjoisessa kasvu on tavanomaista parempaa. Täällä Hämeessä touko-kesäkuu oli ilmeisesti liian pilvistä ja valotonta. Paras kukinta alkoi suurimmalla osalla lajikkeista vasta heinäkuussa. Perusvarmasta amppelitomaatista olen päässyt koko kesänä maistamaan peräti kolme kypsää tähän mennessä. Samainen lajike on yhtenä vuonna antanut satoa toukokuun puolivälistä. Siemenet olen aina kylvänyt samalla viikolla (9).

Tästä naapurini kodinkukilta tilaamasta mansikkatomaatti 'Lovertino’sta olen sentään saanut jo 15 kypsää maistiaista.

Pääosa sadosta antaa vielä odottaa itseään. Yhteen kasvihuoneen tomaateista oli iskenyt jonkun yöperhosen toukat (vihreitä matoja, joissa yksittäinen keltainen raita). Niille näytti maistuneen erityisesti raakileet ja mustia kakkapapanoita oli lehdet täynnä.

2 tykkäystä

Minkä makunen on tuo Lovertino?

Tuo ‘Lovertino’ on saanut kerätä makeutta koko kesän lehdillään, joten omaan suuhun nuo tuntuvat makeammilta kuin muistikuvieni ‘Red Profusion’ ja sen edeltäjä amppelilajike ‘Tumbling Tom red’ olivat koskaan. Lajike on kohtuullisen kiinteämaltoinen ja maukkaampi kuin Lidlin puutarhurin erilaiset sekoitukset pussissa ja pahvirasiassa.