Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Kerääkkö siemeniä?
Kiinnostaako vaihto?

Lovertino näyttää olevan F1 -lajike joten sen siemenjälkeläiset ei välttämättä ole enää vastaavanlaisia kuin emokasvi. Todennäkösestihän se taantuminen tapahtuu hitaasti eli siemenjälkeläiset tulee olemaan ainakin parissa polvessa hyvin samanlaisia kuin emokasvi. Näin oon ite todennut käyvän kun oon kerännyt siemeniä jostain F1-lajikkeesta. Mut se muuttuu kyllä.

Kun aloin kasvattamaan tomaatteja sain pentin siemenkirjeestä “Sungold”-siemeniä. Kasvatin ja siitä kasvoi puna-keltaisia pyöreitä suunnilleen normikokoisia tomaatteja. Luulin muutaman vuoden että Sungold on sen näkönen. Pentissä sit jossain vaiheessa selvis ettei ole lähellekään. Eli siinä oli käynyt lajikkeen taantuminen kun oli kerätty siemeniä “matkan varrella” sen tomaatin ominaisuudet oli muuttuneet.

Muutamia vuosia jo kasvattamani Dunne (siemenet alunperin Karvarilta) on tänä vuonna eri näköinen kuin ennen. Sille on tullut selvästi “vyötärö”. Muuten koko ja maku on entisensä. Kaveri tossa lähistöllä kasvattaa toista vuotta Dunnea (samoista siemenistä alunperin lähtösin) ja hänellä on ihan sama juttu: Dunne on muuttanut muotoaan.
Etsiskelin tietoa siitä olisko Dunne F1-lajike mutta ei taida olla. Mikähän tuon muodon muutoksen on tehnyt, ei tuu nyt muuta mieleen kuin tän kesän olosuhteet. Me kummiskin nyt tehtiin niin että ostettiin rasiallinen Dunne-tomaattia ( Dunne-tomaattia viljellään Suomessa ainoastaan Närpiön Vihanneksella) ja otettiin niistä siemenet jatkoa varten.

1 tykkäys

Mullaki Dunnessa vyötärö,mutta maku edelleen hyvä.

1 tykkäys

Monen vuoden tauon jälkeen mulla kasvaa nyt Sungoldia ja olen pettynyt, kun ei ne ole mitenkään erityisen makeita. Siemenet oli Sperlin pakkaamia.
Ormatot on paljon makeampia ja kuin karkkia. Ormato ei ole edes hybridi, joten täytyy kerätä siemeniä.

1 tykkäys

Kyllä mulla ainaski tosi makeita niinku muinaki vuosina,ja tuottaa pitkiä terttuja.Alottaa ensmäisten joukossa ja lopettelee viimisenä.
Mistä nuita Ormaton siemeniä oot hommannu?
Kerääkkö siemeniä?
Kiinnostas vaihto :roll_eyes:

Parhaimman makuinen tomaattini Black Krim, pihvitomaatti, mehukas makea ja happoakin. Tämä 300 g ei vielä kypsä, eikä haljennut, otin sisälle kypsymään. Epäsäännöllinen kastelu halkoo, tunnustan.

6 tykkäystä

Kerään kyllä tuosta siemenet, kun löysin tiedon, että ei ole hybridi. Siemenet ostin ihan marketista Sperlin pussissa.

Lähetän sinulle siemenet, kun ne on kuivuneet.

Mitä sulle tilalle?

Harmi ettei nää kerkiä kypsymään. 100’s and 1000’s

1 tykkäys

Kerran kasvatin ja minusta nuo marjat oli liian pieniä. Loppua kohti pieneni entisestään, kun puska oli nii täynnä, ja sitten ne homehtui.

Älä sano, kyllä ne vielä voi ehtiä! Tänäänkin oli lämmin aurinkoinen päivä. Vielä on kesää jäljellä… :face_with_tongue:

Nostin sisään mökillä 3 viikkoa sitten, kypsyminen edistyy.

2 tykkäystä

Michael Polland näyttää taas luontonsa, ei vielä kypsä merkkejä

Hedelmän muoto muistuttaa päärynää, jonka yläosa on hieman pitkänomainen. Tomaattien pinta on sileä ja kiiltävä. Kypsien hedelmien väri on vihreänkeltainen, pienillä vihreillä raidoilla. 60-100 g. mehukas, makea, vähän siemeniä. Mausteinen epätavallinen maku. Kauden aikana yhdestä pensasta korjataan 3 kg tomaattia.

Tuolta tiladin

Michael Pollan - Seeds: Tomatoes Tomatoes, Peppers, Seeds - Pomidorlandia.pl Michael Pollan - Seeds: Tomatoes Tomatoes, Peppers, Seeds - Pomidorlandia.pl

2 tykkäystä

Michael Pollan on mulle tuttu jo jonkun vuoden ajalta. Se on tosi hyvä tomsku, mut tänä vuonna ei sekään oo onnistunut niinkuin ei oikeestaan mikään muukaan tomskuista. Kuvasta päätellen sulla siellä se on kivan satoisa, mulla täällä tänä vuonna yhessä kasvissa tais olla max viisi hedelmää.

Tulee olemaan myös jatkossa yks niistä tomskuista joita kasvatan joka vuosi, hieno tomsku !

1 tykkäys

Oon kasvattannu Mikkeliä monia vuosia,ehoton suosikki.
Nyt viime keväänäki oli tarkotus laittaa,mutta ei ollukkaan sitten yhtään Mikkelin tainta :sob:

Nuu,mikset poista lehtiä,tuo on semmonen viidakko ettei kyllä kypsy.

Se on enimmäkseen noita tomskuja täynnä. Lehtiä ei oo kovinkaan paljon, ne mitä on tarvitaan. Ei nuo kerkiä kypsymään, mut jos jonkin verran ees sais maustiaisia.

1 tykkäys

Kasvareitten siivoilua,herkästi homehtuvat jos pikkunenkaan halakiama.Kypsät keräsin,suurin osa Tomppaa.
Nuo raakileet sitten tippu jos niihin koski isommin.
Nyt kaikki lehet pois ja semmoset varret joisseioo mitään.
Huoh,jo tuntuu että kasvareita on taas hoijjeltu riittävästi.

2 tykkäystä

Nyt tuntuu tomaatit kypsyvän hyvin, kun on ollut taas lämpimämpiä päiviä.

Ensi vuonna en aio laittaa muuta kuin ”karvarin keltaista”. Ehdoton suosikki. Muut ovat vielä melko raakoja, varsinkin ”Sleeping Lady” tuntuu olevan hidas kypsymään, eli ei jatkoon!
Myös ”Tigerette Cherry” on ollut tänä vuonna pettymys, ei kypsy millään. Varmaan liian kylmä alkukesä syynä.

Ei minullakaan sinulta saamani Tigerette cherry halua millään kypsyä.