Keräättekö huonokuntoisista tomaateista siemeniä?
Jos on pehemenny,mutta muuten kunnossa niin oon ottannu.
Eikä Sleeping Lady ja Tigerette Cherry oo kinkään makusia.
Kertakokeilu riitti mulle.
Tykkäsin Tigerette Cherryn napakasta koostumuksesta, hyvä tomaatti leivän päälle. Mutta tosiaan nyt ei vaan kypsy millään! ![]()
Tomaattien latvat hipoo katonharjaa. Nuo vaakaputket on kahden metrin korkeudella ja harja kolmen.
Poimin tänään kaikki kypsät isot tomaatit ja söin haljenneet kirsikkatomaatit. Ennusteen mukaan sää viilenee ja muuttuu sateiseksi, joten varmaan pitää viikonloppuna kerätä kaikki isot vihreät sisälle kypsymään ennen kuin harmaahome pilaa ne.
Kyllä on hienot tomaatit Geneseellä ja Nealla! Kasvaako sulla Nea ihan ulkona nuo?
Joo kasvaa ulkona ja kuvassa on vain osa.
Korpikangas mainosti talvitomaattien kasvatusta, mahtaisko onnistua Viljele talvitomaatit - Korpikangas Siemen-Frö
Nyt keräsin kaikki ihan kypsät pois,suurin osa kirsikkatomaatteja.
Nopiaa homehtuvat ku kuori rapsahtaa rikki.
Tänä kesänä on paljon tomskuissa noita jänniä ulokkeita
Nuo raakileet oli samassa puskassa josta keräsin kaikki pois ja tyhjensin mullat ruukusta.
Mulla on myös ollut. Tuntuis et olis kaikki samassa lajikkeessa mutten kyllä oo siitä ihan varma. Tuolla nyt keittiön pöydällä kypsymässä vastaavanlaisia kuin Töniksellä.
Netin mukaan tomaatteja on jalostettu mm pysymään mm tasamuotoisina. Jalostamattomat hyvään maun vuoksi kasvatetut olisi herkempiä muodonmuutoksiin. Eihän nuo makuun vaikuta, huvittavat vain. Joku pienehkö tomaattilaji noita nokkia kasvatteli kesemmällä, maku edellä mennään meillä.
Syynä nokkiin voisi olla hyönteisen vaikutus pölytyksessä, muu pölytyksen ongelma tai lämpötilan vaihtelut.
Mitäpä nuo haittaa,maku tärkein ja ite oon kasvattannu ![]()
tönis,muistakko mikä lajike?
Nuo on muka Tarzania mutta omista kun kylvin niin luulen noitten risteytyneen heart preakersin kanssa.
Vai minkä jälkeläisiä lienevät.
Nuo kypsät piti olla noita heart preakersia. Maku noissa on kyllä hyvä, eikä minua tuo näkö haittaa. Lautaselle jopa hyviä koristeita, tulee ilon pilkettä syöjän silmäänkin.
Nyt kerätty kaikki tomaatit pois,kypsiä 4.2 kg ja raakoja /osittain kypsiä 4 kg,masentavan palijon jäi raaoiksi.
Ponderosa,älyttömän hijas,nuissa enemmistö niitä,tekee isot tertut.
Maku ei hääppönen,ei jatkoon.
Mikä mielestänne on fiksuin tapa kypsyttää raakoja tomaatteja sisällä?
Fiksuinta en osaa sanoa, mutta kannattaa ottaa vain kunnollisia yksilöitä sisäkypsyttelyyn. Jos on vähänkin jo jotain vioittumista, niin yleensä se yksilö mätänee ennemmin kuin kypsyy. Kerään omat vanhaan mansikkalaatikkoon, jossa on sanomalehti alla. Kypsyttelen autotallissa ja päivän-parin välin pitää seurata kypsymistä / poistaa huonot.
Kannattais huuhdella soodavedessä niin homeitiöt häipyy ja säilyvät paremmin.
Uutta tietoa mulle. Aina oppii uutta, kiitos kitikat ![]()