Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Mun vaatimaton aloitus. Ekaa kertaa näitä kasvattelen, pitäisi olla noin 30 cm korkuisia kaikki.

5 tykkäystä

Meinaatko Mimmi laittaa muita kuin noita pieniä ruukkutomskuja ?

Laitan muut vasta maaliskuussa, ehtii muuten kasvaa liian pitkiksi ja honteloiksi, koska ei ole tarpeeksi valoisaa ja viileää kasvatuspaikkaa

1 tykkäys

Varmaan tuosta Rasberry Giantista saapi aitten joskus siemeniä :roll_eyes:

1 tykkäys

Mitäs luulisit :wink:

1 tykkäys

Minä pistin sen ainokaisen taimin omaan ruukkuun ja odotan tapahtuuko mitään parvekelaatikossa.

11 tykkäystä

Ken on hän?

Vilma ja Venus

1 tykkäys

Olen joutunut poimia tomaatin taimia omaan ruukkuun. Jokainen itää eri aikaan saattaa mennä välissä viikko. Yhden vahingossa meinasin jyrää, mutta onneksi huomasin.

Saa nähdä itääkö ne aiemmat siemenet, joita otin ylikypsä tomaatista.

1 tykkäys

7 taimia on tullut. Pidän vielä kelmua siinä, jos vaikka vielä tulee lisää.

Laitoin tänään siemenet lautalle. Tällä kaudella mennään näillä:

Stupice, Super sweet 100, Black Cherry, Venus, Tumbling Tom red (amppeli), Gardener’s Delight, Grusa Tzornia, Sasha’s Altai, Berner Rose, Wild Galapagos cherry keltainen, Micro cherry (amppeli), Lucky Tiger ja Roterno.

Neljä viimeistä lajiketta ovat mulle täysin uusia. Tuo viimeinen on kaupan tomaatista, joten siitä voi tulla mitä vaan. Näiden lisäksi mulla on kolme tammikuun lopulla kylvettyä ‘Red Profusion’ amppelitomaattia.

4 tykkäystä

Sen yhen nimi on Berner Rose, ei Bernie. Aattelin et haluut ehkä kuljettaa mukana oikeeta nimeä :grinning_face:

Mä meinaan noista sulla olevista lajikkeista laittaa Sasha’s Altain ja Tumbling Tom redin. Ne 4 viimeistä sun listalla on mullekin ihan outoja.

1 tykkäys

Joo, toi oli mun kirjoitusvirhe. Bernerinä olen tätä vaalenpunaista, ohut-, läpikuultavakuorista pihvitomaattia kasvattanut. Viimeksi noin kolme vuotta sitten. Ei tainnut olla kovin tuottoisa ja taisi olla myöhäinenkin. Katotaan mitä tällä kasvukaudella saadaan aikaiseksi.

Oon joskus kasvattannu tuota ja oli kyllä hyvänmakunen,mutta vähän satoa,en muista oliko kuinka myöhänen.

Muistelen kanssa, että ‘Berner rose’ lajike olisi ollut hyvänmakuinen, koska olen kasvattanut sitä useamman kerran. Löysin kuvan elokuun lopulta 2018. Kuvassa kämmenenkokoinen möllykkä.

8 tykkäystä

Ekaa kertaa kokeilen lauttailua. Koska parvekkeelle ei paljoa mahdu, niin vähän vain voi laittaa. Jos nuo kaikki selviää, niin kaverit(kin) on pulassa.

Chilien lisäksi tomaateista Heart Breakers ja Tumbling Tom.

6 tykkäystä

2 Tomppaa kehittäneet juuren ja nyt mullan alla :grin:

2 tykkäystä

Laitoin kolme siementä taas siihen multaan, koska 2-3 taimia ei jaksanut kasvaa.

Ja taas tämä sama juttu,ylimmät lehet käpristyy :confounded_face:

1 tykkäys