Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Näyttää aikalailla siltä rikkaruohomyrkkyjen aiheuttamalta, mutta ei vielä ihan paha, joten voisi kai olla myös jotain muuta. Mitä multaa ja mitä lannoitetta olet käyttänyt?

Biolanin mustaa multaa ja kanankikkareita.
Enoo varma oonko ainaki kerran lorauttannu Nekoa :thinking:

Kanankakka saattaa sisältää jäämiä viljapelloille ruiskutetuista tojunta-aineista vaikka valmistajien pitäisi nykyään testata kaikki kakkaerät.

Torjunta-ainejäämiä voi testata tuotteista kasvattamalla siinä herneitä, sillä palkokasvit ovat erittäin herkkiä samoille aineille kuin tomaatit.

Voisko olla vaan lannoteöveri ? Musta Multa on aika tymäkkää tavaraa ja kanankakka siinä mukana sit lisäksi :thinking: On kummiskin kyse taimesta vielä.

1 tykkäys

Tämä taimi on viime syksyn varkaan varkaasta kasvatettu,ei siemenkasvatti.

Onko siinä takana näkyvässä tomaatissa myös uudet lehdet kippuralla?

Koeta laittaa vähän soodaa veteen ja suihkuta yhteen lehteen, näkee onko vaikutusta. Myöskin asperiinilla voi kokeilla. Eihän siinä häviä mitään jos ei voitakkaan.

Mulla menee kesällä lehtiä kippuraan kun kasvihuoneessa on liian kuma. Sulla ei lienee sellaista ongelmaa siellä.

Joo,on,mutta ei niin pahasti ku tuossa jokon eessä.
Ja näyttää että varkaissaki on ylimmät lehet menossa syttyrään.

Pahoin pelkään että kanankakassa tai siinä mustassa mullassa on joko glyfosaatti- tai pyralidijäämiä.

Eikö kellään muulla oo tuommosta?
Tottahan muutki käyttää mustaa multaa ja kanankikkareita :thinking:
Vai onko tuo lajike vaan niin arka.
Toisaalta kesällä ei ollu mitään ongelmaa tuon taimen kans :thinking::thinking:

Toistaiseksi tomaatintaimissa kaikki hyvin.Kymmeniä vuosia käyttänyt Kekkilä professional kaikessa esikasvatuksessa. Enkä sisätiloissa käytä kanankikkareita

Kanankakkaa käytän reilusti, ei ainakaan vielä tuollaista ongelmaa. Liian lähellä valoa kyllä kärventyvät helposti. Miulla ei ole led lamppuja.

Käytän pelkkää taimimultaa koko sisäkasvatusajan. Lopulliseen paikkaan istuttaessa keväällä/kesällä sitten vasta vahvempaa multaa ja kanankakkaa.

Taimia lannoitan Puutarhan kesällä suurin piirtein chiliyhdistyksen ohjeen mukaan. Sama kaikille kasvatuksille ja aloitus pitää olla hyvin varovainen. Puutarhan kesä -lannoite lienee “mineraalilannoite”, joten ymmärtääkseni siinä ei voi olla noita “ikäviä jäämiä”.

Mustamulta ja kanankakka taimivaiheessa on ehkä turhan vahvaa kasvin kokoon nähden. Sinun taimet näyttää olevan syvänvihreitä, mikä kertoo niiden saaneen reilusti typpeä. En usko, että ne tuohon kupsahtaa, jos sen “olosuhteen” saa oikaistua.

1 tykkäys

Koulin eilen reilut 60 tomaatin taimea. Siemenet oli kylvetty viime sunnuntaina 22.2.2026. Vielä jäi koulittavaa, kun eihän tuo taimimäärä riitä ja osa lajikkeista ei ole koulintavalmiita.

Nyt pitää olla tarkka lannoituksen ja valaistuksen kanssa… viime vuonna jouduin kylvämään tomaatit uusiksi, kun taimille tuli joko valaistuksesta (pääasiassa pelkkä led) tai liian aikaisesta/väärästä lannoituksesta johtuvia ongelmia: kellertävyyttä ja kasvu pysähtyi sirkkalehtivaiheeseen. Viimevuotiset uusintakylvetyt saivat sitten loisteputkivaloa ja varovaista lannoitusta Puutarhan kesällä, ja niistä tulikin oikein hyvät taimet.

Epäilen, että viime vuoden kellertävyys johtui typen ja kaliumin väärästä tasapainosta (liikaa kaliumia, liian vähän typpeä) ja kasvun pysähtyminen valaistuksesta. Väärä lannoitetasapaino johtui todennäköisesti eri lannoitteesta (Tarhurin tomaatti- ja vihanneslannoite), jota taimet sai liian aikaisin. Tekisi mieli hävittää tuo koko purkki, että sama vahinko ei toistu.

1 tykkäys

Mistä ostat tuota Kekkilää? Joskus haeskelin tuota tunteja ja tuntui olevan vaikeaa saada mistään kohtuullisilla kuluilla.

Minulla multana Greencaren taimimulta, joka ostettu Tokmannilta syksyn alennusmyynnistä. Taimimullat on ulkona katoksessa, välillä pakkasta, välillä plussaa. Käyttöön otettava määrä pitää otta ajoissa sisälle sulamaan. Erityistä harsosääskiongelmaa ei näin ole nyt ollut.

Minulla on hyvän näköisiä tomaatin taimet mutta ovat vasta pieniä. Kekkilän puutarhamullassa.

Se piti vielä mainita tomaatin taimista tältä vuodelta, että jostain syystä osa itäneistä taimista oli tiukassa kylvölautalla kahvin suodatinpussin pinnalla. Yleensä ovat irronneet ihan nätisti, nyt vähän juuria katkesi joistakin.

Onkos muut havainneet tällaista?

Tomaatit kylvin multaan mutta chilin taimet lautalla oli piukasti kiinni. Epäilen että pääsivät kuivuun liikaa välillä…

Mä en käytä mustaa multaa missään vaiheessa. Kanankakkarakeita laitan vasta lopulliselle istutuspaikalle istutettaessa. Sitä ennen lannotan vaaleanpunasella kastelulannotteella. Oon säästynyt tolta latvojen kipristelyltä. Yhtenä vuonnahan mulla sitä oli mut siitä on aikaa kauan, reilusti yli 10 vuotta. Se johtui lannoitteesta, käytin silloin Biolanin tomaatti-luomulannoitetta. Sen jälkeen jossain vaiheessa tohon lannoiteasiaan on valmistajatkin heränneet.

Mut kaikenlaisia övereitä osaan nyt aika hyvin välttää, ja tosiaan mustaa multaa en käytä koska siitä mulla on huonoja kokemuksia.

1 tykkäys

Hankkija myy Kekkilä professional multaa, mutta puutarhoilta sitä myös saattaa löytää