Se Raspberry Giant jota en ollu vielä aikasemmin laittanut. Siemenet siitä vuoden 2018 lähetyksestä jonka sillon sain brittiharrastajalta. Niistä saaduista lajikkeistahan on melkeen kaikki olleet jo kierrossa pentissä siemenkirjeissä tähän mennessä. Tää ei vissiin ollut vielä.
Tästähän sä halusit siemeniä jos onnistun kasvattamaan, mut ei nyt lähtenyt alkua pitemmälle jalkojaan jatkamaan ykskään kylvetyistä siemenistä. Muistelen et siemeniä jäi vielä käyttämättä jokunen kappale. Jos jäi, niin haluutko et laitan ne sulle jossain vaiheessa kun on muutakin postitettavaa ? Voihan olla että sä onnistuisit paremmin.
Nyt taitaa olla sopiva aika muistuttaa siitä UV-B valon puutteesta johtuvasta tomaatintaimien näivettymisestä, josta olen tainnut kirjoittaa täällä useana keväänä. Nykyisin yleiset ja hyvin toimivat LED valot eivät sisällä joillekin kasveille tarpeellista UV-valoa vaikka lamppu olisikin niin sanottu täyden spektrin valo. Tälle näivettymiselle ei ole hyvää suomenkielistä nimeä ja englanniksi sitä kutsutaan intumescence. Jotkin lajikkeet kärsivät tästä näivettymisestä pahemmin kuin toiset. Omien havaintojeni mukaan ilmiöstä kärsivillä taimilla on pieni juuristo ja jos samalla alustalla on hyvin voivia taimia ja näitä pienijuurisia ja taimia kastellaan alustan kautta, nämä pienijuuriset kärsivät siitä vielä enemmän ja alkavat pudottamaan lehtiään. Huonoimpaan kuntoon päässeet taimet lopulta kuihtuvat ja kuolevat.
Tässä kuvassa on minun LEDvalon alla kasvaneita taimia vuodelta 2022. Oikeassa reunassa on eri lajiketta, mikä on kasvanut normaalisti.
Ongelmaan ratkaisuksi olen löytänyt matelijoille tarkoitetut loisteputket, joita saa EU:ssa vielä myydä, sillä niille ei ole LED valoissa korvaajaa. Tässä kuvassa alempana on kaksi samaan aikaan kylvettyä saman lajikkeen tainta. Oikean puoleisen siirsin pelkkään LED valoon ja vasenta valaisi myös sellainen 5% UV-B:tä antava loisteputki. Ylempi kuva on neljän päivän päästä siirrosta.
Menikö ne niin huonoon kuntoon, että mullanvaitokaan ei auta? Oliko syynä se kanankakka?
Rikkaruohomyrkyt kasvualustassa voi testata kasvattamalla herneitä. Palkokasvit on herkkiä samoille aineille kuin tomaatit. Soppaherneet on halpa ja helppo testikylvös.
Kylvin viikko sitten reissuun lähtiessä vasta tomaatit. Hyvin ovat itäneet ja osanneet kasvaa ihan itsekseen. Myöhemmin pitää alkaa istuttelemaan jokainen omaan purkkiinsa. Viikon myöhempään kylvin kuin viime keväänä, katotaan kerkeekö ne tekemään mitään syötävää. Kesästähän se paljolti riipppuu miten satoa saa.
Miksi tomaattini eivät ole itäneet? Kylvin ne 17.3. eli 11 päivää sitten. Vain yksi surkea itu on näkyvillä. Voiko nämä vielä itää, vai pitäisikö tehdä uudet kylvökset?
Onko siemenet liian syvällä? Liian viileässä? Onko multa tasaisen kosteaa vai liian kuivaa? Kuopsuta multaa jostain ja katso, näkyykö itämistä. Siirrä lämpimämpään paikkaan, vaikka lattialämmityksen / lämminvesivaraajan / jääkaapin päälle.
Pitäisin noita vielä viikon, mutta tekisin itse jo varmuuden vuoksi uusintakylvön.
Itse idätän tomaatit lautalla, hyvin lämpimässä n. 25-27 asteen lämmössä. Itää silloin neljännestä päivästä alkaen puolentoista viikkoon asti. Jotkut siemenet on hitaampia.