Laita lautalle,tulee nopiaa.
Tämä on tehty 20.3.
Mä kylvin kaksi Savitaipaleen siementä 19.3. Toinen iti 27.3 ja toisesta ei merkkiä. Nämä siemenet myös itse kerännyt suoraan tomaatista, samasta pussista kuin sinunkin. Saat lisää siemeniä jos noista ei mitään tule.
Savitaipale täällä mulla: Kylvin 2 siementä 10.3. Eka iti 15.3. ja toinen 17.3.
En tiiä oliko ne itse kerättyjä, sain sellasessa siemenpussissa jonka oletin olevan kaupan pussi.
Minä kylvin tomaatit 18.3 ja jätin viikoksi herran huomaan. Tänään tällaisia alkuja.
Alhaalla riippapetuniakylvös joka pitäis jakaa vähän pienempiin osiin.
Tönis, mitä tomskulajikkeita sulla on ?
Nuu, tämmöisiä kylvin tällä kertaa.
‘Shimmer’ F1, ‘Maja’, ‘Moneymaker’, miniluumutomaatti otettu siemenet alkuvuonna kaupan tomaateista, Tarzan, ‘Heartbreaker’, Chocolate Cherry, Tiny Tim.
Mä lähetin pioniunikkoa ja Savitaipaleen siemeniä sullekin. Hyvä jos itäneet!! Mulla itänyt sun Flying Dragon, Zuckertraube ja Chockmata ![]()
Siinä sulla herkut
![]()
J8ka vuosi on kyllä vaikea päättää, mitä tomaatteja kylvää, kun valikoimaa on niin runsaasti.
Mulla on joitakin vakkareita. Sit on aina joitakin lajikkeita joiden siemenvarastoja täytyy nuorentaa. Niiden lisäksi muutamia itelle uusia lajikkeita. Alle 20 lajikkeen en pääse mut tavoite olis kyllä. Tänä vuonna on muutamia mulle uusia F1 -lajikkeita kun sain, ja lisäksi kerrankin raaskin ostaa joitakin. Tuskallisen vähän niissä on siemeniä, 6 -8 siementä per pussi, ja hintavia ovat
.
Mullaki joka vuosi vakkari herkut,yllättävän moni jää yhteen kokeiluunn.Mulla maku ehottomasti tärkein ja sitten satosuus.
Joka vuosi uusia kokeiluja,oon ostannu kaupasta vaikka ovat kalliita.Näyttäs että omista otetut siemenet tuottaa vuosien perään taantuvia taimia.
Tänä vuonna tuota rikkaruohomyrkky altistusta semmosissaki taimissa joisseioo ollu aiemmin,eli vastustuskyky heikkenee.
Viisi tainta on kasvamassa. Pari kirsikkatainta ostan valmiina. Enempää en tarvitse, satsaan enemmän kasvimaahan tänä vuonna.
Pakko on vähentää jostain päästä.
Vai olisiko myrkkyjäämät kanankakassa tai mullassa suurempia tänävuonna? On surullista, että vaikka valmistajatkin nykyään tiedostavat ongelmat torjunta-ainejäämien kanssa ja ovat kertoneet testaavansa raaka-aineet, niin silti myrkkyjäämiä on kuluttajille myydyissä tuotteissa.
Korjauksena eiliseen: mun toinen Savitaipale ei oo lähtenyt kasvamaan. Pieni tynkä vaan joka jäänyt sille asteelle. Toinen ok.
Tasan kaksi viikkoa sitten kylvetyistä 49:stä tomaatinsiemenestä on 46 nyt itänyt. Viimeisimmän niskalenkki ilmestyi tänään. Yksi myöhäinen itäjä näyttää jäävän kypäräpääksi ja yhdessä taisi olla toisiinsa liimaantuneet siemenet, kun siihen tuli kaksi taimea.
Itämättä jääneistä yksi lajike oli 2010 kerättyjä, toinen oli tänävuonna facebook-ryhmän kautta saamiani ja kolmas tänävuonna ostettuja Siemen-merkin siemeniä. Kaikissa lajikkeissa on kuitenkin itäneitä, koska kylvin kolme siementä per lajike ja yhdestä neljä, eli mikään lajike ei jäänyt itämättä.
Nyt noita voisi jo koulia, mutta se tarkoittaa, että vievät enemmän tilaa lamppujen alla.
Kypärän voi saada sormilla varovasti liu’utettua pois, kun ensin suihkuttaa tainta kastelupullolla hyvin.
Vaikka käytän kanankakkaa reilusti, en ole vielä latvojen käpristymistä havainnut.
Muista olen saanut siemenkuoren irtoamaan sumuttelemalla, mutta tämä yksi näyttää olevan tosi tiukassa. Samaa lajiketta on jo kaksi taimea, niin ei haittaa, vaikka tuo yksi jäisi kasvamatta.
En usko että mullassa vika,oon kasvattannu herneenversoja eikä niissä oo mitään viotuksia ![]()
Mitä lannotetta käytättä tomaatille jos ei kanakikkareita?