Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Minäkin käytän tuota multaa esikasvatuksessa ja voin suositella tomaatintaimet voi hyvin ja osassa jo isot raakileet

2 tykkäystä

Hyvä,tuo pitää muistaa ens vuonna :+1:t3:

Varkaasta kasvatetuissa nuput.

14 tykkäystä

Oot kyllä ihan uskomattoman pitkällä jo. Huomasin ilokseni, että mun potat-tomaatit on vihdoin alkaneet itää. Ihmeen hitaita ovat olleet!

2 tykkäystä

Parveketomaattien ruukutusta, Patio Plum.

9 tykkäystä

Nuo harmaat korkeat ruukut on ihan ehdoton pelastus. Vievät vähemmän tilaa, korkeussuuntaan tulee kivasti kaivattua multatilaa.

3 tykkäystä

Moni taimi ei jaksanut kasvaa, vaan makasi mullan päällä. Eikä muutenkaan olisi mahtuneet termoruukkuun. Keskellä on se, joka ekana kasvoi hyvin 7.4 kylvetty.

Minulla ovat tomaatintaimet vielä ihan alussa. Mutta eiköhän ne ehdi, kun nyt on vasta huhtikuu. Kuvissa ovat kaupan tomaattien siemenistä idätetyt Roterno ja Favorino. Lisäksi on 12 vielä näitäkin pienempää tainta, jotka laitan jo maitopurkkeihin. Voiko vuoden ajan tekeytynyttä kompostimultaa käyttää tomaateille?

1 tykkäys

Tomaattien huoltoa taas,melekeen kaikissa taimissa sykeröä latvassa.Kumma etton kaks samaa tainta,toisessa on ja toisessa ei :thinking:
Oon nyt käyttänny vaaleanpunasta lannotetta vaan ja tuntuu että usiampaan taimeen tullu syheröä,voisko tulla myös vaaleanpunasesta?
Muutenki huonosti menestyneet taimet,rungollisissa e8 vielä yhtäön kukkaa auki ja nuppujaki heikosti.
Kuus amppelitomaattia Tumbling Tomeja pun ja kelt,yhessä jo pienet raakileet ja kolomeen aukiaa kohta kukat.

2 tykkäystä

Minkä merkkistä vaaleanpunaista ja paljonko on annostus?

Minulla maustemitallinen (reilun herneen verran) 2 ltr kannuun Puutarhan kesää ja ei ole syheröä missään. Taimet kyynärvarren mittaisia ja enimmissä nuput. Taimet ulkoilleet jo kolmena päivänä vaikka on viileää ja tuulista. Sisällä pöytätuuletin pyörittämässä ilmaa ja vahvistamassa kasvua.

Jos kasvatat ihan puhtaasti sisällä, niin ainakin omassa kompostituotteessa on turhan paljon elämää, matoja ja ötököitä, että en ihan kompostitavaraa käyttäisi. Jos kasvatat ulkona / kasvihuoneessa / parvekkeella, niin miksipäs ei.

1 tykkäys

Minkä näköistä se sykerö on? Onko ihan korkkiruuvilla?

Kun vaihdoit taimille mullan jäikö niihin paljon sitä vanhaa?

Kasvihuoneeseen pintamullaksi sitä kompostitavaraa aattelin laittaa.

Kääntäisin sen joko olemassa olevan mullan sekaan tai laittaisin pohjalle tai keskikerrokseen, pintaan sitten hienoa pussimultaa. Tässä visuaaliset syyt ja ei tule ylimääräisiä “tuoksuja” tai houkuttele mitään tuholaisia.

Minulla tapana kääntää kasvimaan pohjalle kesäkukka- yms kasvatukset syksyllä antamaan voimaa. Ei niitä ole pakko kompostin kautta käyttää. Jos on paljon kompostia saatavilla, niin sen käännän joko pohjalle tai keskelle, mutta en jätä pintaan. Oma komposti on alle vuotista eli aika karkeaa ja “raakaa”. Toimii.

2 tykkäystä

Puutarhan kesä,parin litran kannuun ehkä vajaa puoli mitallista joka tulee sen lannotteen mukana.

1 tykkäys

Tämmöstä ja parista on kasvupiste hävinny.
Oon vaihtannu pariin taimeen mullan,suurin osa vanhasta mullasta jäi pois.

Tästä esim kasvupiste on häipyny kokonaan.

1 tykkäys

Kyllä tuo näyttää ihan rikkaruohomyrkkyjen aiheuttamalta.

Tuosta mistä kasvupiste on hävinnyt, on vanhat lehdet ihan normaalit eli myrkytys on tullut niiden kasvun jälkeen. Mitä on silloin muuttunut?

Saitko kaiken kanakakan juurista pois?

Jos myrkkyä onkin mullassa eikä kanankakassa, niin se on jakaantunut multaan epätasaisesti, eli siellä on myrkkyä sisältäviä kompostikokkareita ja oireet tulee kun juuret kasvaa siihen kokkareeseen.

Taimien latvoja voisi koittaa juurruttaa vedessä ja istuttaa sitten ihan eri multaan niin niistä voisi ehkä saada normaaleja taimia.

1 tykkäys

Joo, ei kuulosta liialta. Joskus siinä oli sellainen vihreä mitta mukana.

2 tykkäystä

Tosi kelju juttu. Oikein paha mieli tuollaisesta.

Kun ei ole kokemattomuudestakaan johtuvaa.

2 tykkäystä

Jos häiriötä aiheuttavan olosuhteen (kasvualusta, lannoitus, muu?) saa korjattua, niin arvioisitko, että varkaasta saa kasvatettua terveen latvan samaan kasviin?