Jos kyse on torjuta-ainejäämistä kasvualustassa, niin mullan vaihto hyvin tarkkaan pitäisi auttaa ja varkaasta saa uuden latvan. Silloin kun myynnissä oli niitä nestemäisiä luomulannoitteita, missä oli jäämiä, niin jotkut pesivät juuret ja istuttivat taimet uudelleen uuteen multaan ja taimet kasvoi normaalisti. Satoa se tietenkin viivästytti.
Enoo vaihtannu multaa ku pariin purkkiin,en kaikkiin.
Ja niissäki näyttää että pikkusen ois erilaiset lehet ku normisti.
Kummastuttaa että miksi vasta nyt tulee syheröä latvaan ku taimet on yli 30 senttisiä.
Joka kerta ku tarkistan taimet niin on tullu uusia taimia joisson viotusta ![]()
Onko niissä kanankakkaa maitopurkin pohjalla? Oireet ilmeneet vasta, kun juuret kasvavat sinne myrkylliseen osaan kasvualustaa.
Joo,pohojalla on,mutta juuret on tullu läpi jo aiemmin.
Eikö muut käytä kanankakkaa kasvatuksessa?
Torjunta-ainejäämät vaihtelee eräkohtaisesti, joten saman merkin kakkapusseissa voi olla ihan hyvää tavaraa ja sitten sattuu kohdalle erä joka onkin myrkyllinen tomaateille.
Se viime syksynä otettu pistokas,oireili tosi pahasti.
Nyt uuet lehet on normaalit.
En käytä ruukkuvaiheessa, mutta lopulliseen paikkaan istuttaessa kyllä. Greencaren kanankakkaa Tokmannilta, istutuskuoppaan kourallinen.
Kasvatan kasvusäkeissä,viime kesänä tuo sykeröityminen tuli vasta ku istutettiin säkkeihin.
Onneksi meni kuiteski nopiaa ohi ja satoa tuli hyvin.
Toiveissa on että toipuvat tuosta kuiteski.En poista varkaita jos ovat normaaleja niin voin niistä saaha terveen latvan.
Mie käytän kanankakkaa reilusti taimiruukkujen pohjalle, ei ole ollut koskaan tuollaista (vielä)
Kanan kakkia taimiruukkuun, ensin vähän multaa ja sitten kakit ja lisää multaa. Joskus lehdet on kupruillut mutta ei noin kuin karvarilla. Eihän kukaan tai mikään ole voinut käydä niitä pureskelemassa tai syömässä…
Mä en laita taimiruukkuihin kanankakkaa. Lannotan ruukuissa olevat tavallisella huonekukkaravinteella niinku Pirkan, Rainbown ja Tokmannin huonekasvien kastelulannoitteella. Ihan niitä halpoja yleiskastelulannoitteita joita sisäkasveille käytetään.
Ulkona mulla on sit Puutarhan Kesää ja vastaavaa vaaleanpunasta. Sitähän on muutamalla merkillä, tuotteen nimi vähän taitaa vaihdella. Ulos tomskun taimia laittaessa oon yleensä laittanut myös kanankakkarakeita mullan joukkoon.
Kanankakkaa olen aina käyttänyt, myös maitopurkin pohjalla pikkusen. Ei oo tuollaista ilmennyt.
No mikä piru se minun kananpaskassa sitten on???!!?
Luulis olevan samaa tavaraa kaikilla ![]()
Pari kevättä sitten minulla oli reilusti tomaatteja kasvamassa niin kuin edellisinä vuosina. Kun vaihdoin isompiin purkkeihin laiton vähän kanakikkareita pohjalle ja multaa päälle ja sitten se tomaatti. Minulla meni kaikki tomaatit nurin, kuoli.
Syytän kanankakkaa, multana oli taimimultaa, hyvät valot ja sopiva kastelu.
Sen jälkeen ei ole ollut fiilistä kasvatella tomskuja.
Kyllä kai sitten taas joskus kokeilen. Ja sitten ehdottomasti tapa on vesiviljely. Monet vuodet oli vesiviljelyä tomaateille ja kurkuille eikä ollut mitään ongelmaa.
Nyt kun mietin niin meni silloin myös kurkut. Ne meni myös nurin kun istutin ne isompiin ruukkuihin, kanankakkaa pohjalla.
Voisin saada syytteen kasvirääkkäyksestä.
Joskus työnsin varkaan pieneen kennostoon. Siinä se on jo kahdet raakileetkin kehittänyt. Nyt pääsi vähän isompaan multatilaan.
Nea mainitsi kasviravinnepurkin mitasta. Todella pieni, kun vertaa esim teelusikkaan. Vaaleanpunainen jauhe on kyllä vahvaa ainetta, kun yksi tällainen mitallinen vesilitraa kohden riittää . Itse olen noudattanut tätä valmistajan ohjetta ja maaliskuussa kylvämäni tomaatintaimet ovat nyt nupuilla.
Tuo on 1 ml mitta ja samanlaisia saa keittiötarvikeosastolta sitten, kun saa tuon vihreän hävitettyä.
Kesällä sitten tarvitaan 5 ml mittaa (10-20 ml / 10 ltr kannu), tai laiska voi käyttää myös Hackmannin pyöreää isoa lusikkaa, joka suurin piirtein vastaa 2 x 5 ml määrää. Sorsakoskikin saattaisi käydä?
Mä laitoin nyt kanssa tomut isompaan ruukkuun, jossa saavat asua kesän. Oliko ihan suunnaton moka laittaa hevonpeetä rakeina, kun kanankakkia ei ollut käden ulottuvilla?
Tuskin.