Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

On nämä kyllä roikaleiksi kasvaneet.

13 tykkäystä

Minä kylvin vähän myöhemmin, mutta alkaa täälläkin olla tuskaa saada taimet mahtumaan valojen alle. Yleensä olen siirtänyt tomaatit Rootrainer-kennoista maitopurkkeihin vasta kun vien niitä kasvihuoneeseen, mutta nyt oli pakko aloittaa maitopurkkivaihe, että saavat enemmän multaa juurille. Se sitten tarkoittaa, että vievät hyllyssä enemmän pinta-alaa. Valoakin pitää saada jollain konstilla nostettua, kun pisimmät on lampussa kiinni.
Viikon jos sais vielä pidettyä sisällä ja vappuna vien ne kasvariin telttailemaan pienen lämppärin kanssa.

Käytän hevonkakkarakeita, koska parantaa samalla maata ja sanotaan ettei se polta kasvien juuria.

3 tykkäystä

Ai säkin asut vinojen valojen talossa :sweat_smile: Mulla vasta kahet kasvivalot vinksallaan mut tuttua designia ja perässä tullaan.

1 tykkäys

Kiitos Nea ja Valtsu! Ehdin jo panikoitua :laughing:

Minäkin ostin 5,5 litran hevonkakkarouhepurkin. Kanankakkarouheella - jota saatoin laittaa liikaa - meni viime kesänä muutama taimi ihan mutkalle.

Kakan käyttäjien kannattaa opetella tunnistamaan torjunta-aine vauriot liian typpilannoituksen aiheuttamasta lehtien rullauksesta.

Tässä on linkki Ruotsin vapaa-ajan puutarhureiden yhdistyksen julkaisuun, jonka käänsin heidän luvallaan. Alkuperäinen julkaisu ja paljon lisätietoa löytyy FOR:n sivuilta

Jotkin virustaudit, kuten kurkun mosaiikkivirus voivat myös aiheuttaa vastaavankaltaisia oireita tomaateilla.

2 tykkäystä

Kiitos Genesee, tuo selitti paljon. Menetettyjen kasvien syy (osasyy) taisi löytyä. Tunnistan hyvin rullatut / kipristellyt lehdet.

Kiitos paketista.
Viime kesänä tuota tuli vasta ku laitoin kasvusäkkeihin kasvamaan.Kuiteski meni nopiaa ohi.
Tuola edellä jo tästä kerroin.

Ja kasvaa hyvin?

Kiitos Genesee!

Miten nyt sitten pitää ruveta toimimaan ettei noin käy? Lopettaa kanankakan käyttö vai?

Onkohan tässä takana se, että geenimanipuloitua maissia saa syöttää tuotantoeläimille.

Geenimanipuloitu kestää moninkertaisen rikkaruohomyrkyn. Mitäköhän me sitten syödään :thinking:

1 tykkäys

Kaikki kakkapussit ei myrkkyjä sisällä, mutta jos ei halua ottaa riskejä siitä että se myrkky-arpa osuu kohdalle, voi lannoitteena käytettävän lannan testata ennen kuin sen sekoittaa herkkien kasvien kasvualustaan. Testaamiseen käy halvat soppaherneet tai mitkä tahansa palkokasvit, eli kasvattaa niitä lannalla lannoitetussa mullassa ja jos ne kasvavat normaalisti, niin silloin ei tomaattienkaan pitäisi oireilla.

2 tykkäystä

Glyfosaatti voi olla yksi lannassa jäämänä olevista torjunta-aineista, mutta todennäköisemmin tomaattien vaurioiden takana on leveälehtisiä rikkakasveja viljapelloilla torjuvat pyralidit eikä niiden käyttö vaadi geenimanipulointia. Sen jälkeen kun luin kuinka paljon torjunta-ainejäämiä saa olla viljoissa, olen pyrkinyt ostamaan luomua. Suomi ei ole yhtään sen puhtoisempi maa kuin muut, sillä Suomi on ollut ehdottamassa ja äänestänyt esimerkiksi EU:n asettaman rukiin minimijäämärajan nostoa klopyralidilla. En tiedä onko niitä jäämärajoja asetettaessa mietitty kuinka paljon ihmiset syövät esimerkiksi kauraa, jos juo kauramaitoa ja syö nyhtökauraa kauraleivän kanssa.

Täältä näkee mitä meidän ruoka voi sisältää, jos uskaltaa katsoa
https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/start/screen/mrls

1 tykkäys

Mun mielestä ei se luomukaan ole aina oikeaa luomua…

1 tykkäys

Rootrainerit alkoi käymään pieniksi tomaateille, joten siirsin ne maitopurkkeihin. Tein sen kasvihuoneessa, mutta toin taimet vielä takaisin sisään lamppujen alle.

9 tykkäystä

Nyt ostin hevonkakkaa ja lannotin tomaatit.
Sais nähä onko kaikki taimet kohta väkkyrällä :roll_eyes:

Tomaatit kasvarissa.

7 tykkäystä

Mikä lämmitys sullon?