Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

No johan on tyhmää heiltä, mutta jotenkin myös odotettava vastaus. Facebookin tomaattiryhmässä on tänävuonna usealla tullut samanlaiset oireet Biolanin Mustastamullasta. Valitettavasti ihmiset ei ole tallettaneet pusseja, että niistä selviäisi eränumero ja tietenkään kukaan ei uskalla reklamoida Biolanille, kun sieltä saa vastauksen, että kasvuolosuhteet on väärät.

Silloin kun oli lehdissäkin kirjoittelua siitä Kekkilän nestemäisestä jäämiä sisältävästä luomulannoitteesta, Biolanilla oltiin asialla ja väitettiin, että he testaa kaikki kananpaskaerät, mitä vastaanottavat. Mutta bisnestähän hekin tekee ja kuluja karsitaan, joten tuskin testaavat kaikkea jos mitään ja tuosta vastauksesta voi päätellä, että vastuu on siirretty karjan ja kanankasvattajille.

Suomessa oli menossa samankaltainen aktivismi asian suhteen kuin Ruotsissa, mutta täällä peloteltiin aktiivinen puuhamies, niin että häm poisti netistä kaiken keräämänsä tiedon.

3 tykkäystä

Karvari, tietysti on aina kuluttajan vika :roll_eyes:, älä ota itseesi.

Minulla meni nurin / kuoli 3 isoa daaliaa. Istutin nämä 3 toisiin isoihin ruukkuihin ja näille laitoin mullan sekaan kanankakkaa, ihan niin kuin aina.
Ensin käpristyi lehdet ja kellastuivat, sitten taantui koko kasvi.

Muille 18 daalioille jotka meni ruukkuihin ja muovipusseihin (esikasvatus) en laittanut kanankakkaa vaan niille annoin kastelulannoitetta. Syy ihan vaan että olisi ollut liian paljon kanankakia sisätilassa (haju).

Tulee mieleen aika monta epäonnistumista ja kanankakkakäyttäjänä alan syyttää juuri sitä kanankakkaa. Loput pakkauksessa ollut päätyi avokomppariin.

Jatkan siis ihan kastelulannoitteilla.

3 tykkäystä

Ylemmässä kuvassa on siemenestä kasvatettu Nagina, ja alemmassa kuvassa on puutarhalta ostettu Favorita. Minulla on 19 tomaattia, 2 kurkkua ja 5 paprikaa isossa kasvihuoneessa. Eiköhän näistä vielä satoakin tule!

7 tykkäystä


Keltanen Tomppa,hiukan vielä kirpeyttä.

8 tykkäystä

Mahtavaa Karvari!

Täälläkin jo ekat raakileet punaisessa tompassa. Kirjoitin jo tuolla aiemmin, että mokasin ja laitoin tuollaiseen tomaatinkasvatusruukkuun 2 tainta, ja tuo nyt näyttää jo viidakolta. Mikäs on sopiva rytmi poistaa isompia lehtiä? Muistan täältä lukeneeni, ettei kannata napsia montaa lehteä kerrallaan. Otin nyt yhden, joka tukki pahasti kolmen kukkatertun kasvua. Joko tiistaina voisi napsaista seuraavan?

5 tykkäystä

Oon poistannu usiampia lehtiä kerrallaan josson liian tiiviisti,eivät oo ollu moksiskaan.
Jopa monena päivänä peräkkäin.

1 tykkäys

Kiitos Karvari! Parturointi siis jatkukoon :blush:

2 tykkäystä

Meillä on kohta viidakko. Ei ole oikeasti ihan kylki kyljessä vaikka kuvissa siltä näyttääkin.

Näyttää aika ruipeloilta kun vertaa teidän muiden kasvatuksiin.

9 tykkäystä

Älä valitä,kyllä on kohta läpitunkematon viidakko :joy:

En koskaan oo näihin aikoihn poistannu näin mahoton lehtiä ja siltikki tuntuu että joka kerta ku menee kasvariin niin pitäs karsia :astonished_face:

1 tykkäys

Mimmi, sulla näköjään kahdessa kasvarissa tomskuja vaikka kuinka paljon, ja ulkona vielä lisäksi aika iso määrä. Piisaa karsimista ja tukemista, saati keräämistä ja syömistä. Tulossa siis ihana tomaattikesä :tomato:

2 tykkäystä

Tässä on puutarhalta ostettu miniluumutomaatti Apero.

8 tykkäystä

Tänä vuonna aion olla valmiina, enkä anna viidakoitua. Vielä ei ole pelkoa, täällä on öisin aika kylmä, se on ehkä hillinnyt kasvua.

2 tykkäystä

Toivottavasti tulee iso sato. Mulla on itse asiassa kolmessa kasvarissa tomskuja ja vielä muutama matalakasvuinen seinän vierustalla ja ruukuissa pihalla :sweat_smile: . Ovat lähes kaikki eri lajikkeita, Sungoldia ja jotain artisania taitaa olla kaksi kappaletta.

2 tykkäystä

Sulla on ihan pro meininki :+1:.

Huomasin äsken ite sen kuinka nopeesti se rehevöityminen tapahtuu. Viime kastelukerralla pari päivää sitten aattelin et hyvältä näyttää, ja et paria vartta täytynee kohtapuoliin kiinnittää ylemmäs tukeensa. Äsken vietinkin sit pitkän tovin selvittelemässä mikä pitkä varas millekin tomskulle kuuluu ja mitä poistan / mitä jätän / mihin tukeen minkin kiinnitän. Ja mulla on tossa kasvarissa vaan 6 runkotomaattia

10 tykkäystä


Omista tomskuita eka salaatti,kurkku pääs kans kuvaan.

10 tykkäystä


Tomaattihuone

Kurkkuhuone,viidakkoa piisaa :sweat_smile:

7 tykkäystä

Ihana näky, kukkia ja raakileita. Täällä vasta vähän kukkia, kaikki ei edes kuki vielä. Ensi vuonna täytyy aloittaa aikaisemmin.

4 tykkäystä