Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

En poista ollenkaan varkaita tietoisesti. Poistan vaan jos joku on tiellä tai ei mahdu.

2 tykkäystä

Mie poistan kaikki mitä huomaan.

2 tykkäystä

Oli ikävän kuuma päivä pihahommiin, meinas voimat muutaman kerran loppua. Mut nyt on kaikki tomaatit muutamia ruukkulajikkeita lukuunottamatta istutettu ja paikoillaan.

Etelän suunnan takaterassi on mun tomskuille paras paikka. Sen täytin tänään.

Siinä on myös pikkukasvari (ei toi muovihuppuinen joka on kuvassa, se on taimikasvatustarkotuksessa lähinnä. Tosin siihenkin tulee tomskuja kuhan muovihuppu ekaks poistetaan) johon aina muutamat tomskut saan mahtumaan paprikoiden ja chilien lisäksi.

Ja etelän suuntaan on paikka myös kolmelle laastipaljulle = kuudelle runkotomaatille jotka saa alkukesästä sääsuojaa keinukehikon yli viritetystä kasvihuonemuovista.

11 tykkäystä

Grillikatoksessa on lisäksi joitakin, ja isommassa kasvarissa myös.

Mulla jäi tänä kesänä muutamia laastipaljuja käyttämätt. Oon siis oikeesti vähentänyt määrää niinkuin yritin :tomato: :+1:. Taatusti riittää nääkin.

2 tykkäystä

Mahtava viritys tuo keinukehikko! Loistava idea. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Ite pyrin poistamaan suurimman osan varkaista,mutta yleensä kaks tai kolome latvaa kaikissa.
On mahoton viidakko jos ei poista varkaita,en ala siihen pöheikköön.
Jotaki jää aina huomaamatta ja jääpi josson teheny nuput :roll_eyes:

2 tykkäystä

Kaikki varkaat pyrin poistamaan mutta joskus silmä ei huomaa niin kasvaa toinen haara. Vasta tällä viikolla saan taimet kasvihuoneeseen. Olen ostanut yhden valmiin taimen jossa raakileita niin ei haittaa vaikka vähän myöhästyvät.

1 tykkäys

Minulla on kolme ostotainta. Omat ovat surkian pieniä (5-15 cm).


Tralllallaaa :blush: keltanen Tomppa :heart_eyes:

11 tykkäystä

Hyvin jo kypsyy siemenestä lisätytkin itsellä ja miesystävällä.

10 tykkäystä

Tänään sain mun tomaatit istutettua kasvimaalle tänne Pohjois-Satakuntaan. Auringolta suojaa tuo pakkasharso. Siellä kasvaa mm Karvarin siemenistä Idyll, Mini Balcony yellow, Yellow Ole, Principe Borghese, Snegirjok, Sashas Altai, Koroll Sibiri, Orange Queen ja Krimin musta. Nuulta saamistani siemenistä Flying Dragon, Zuckertraube ja Chockmata. Ja viime vuotisista omista siemenistä Savitaipale, Amateur ja Bamano. Yhteensä taimia 36 kpl :sweat_smile: - Nyt vaan toivotaan sopivan lämmintä kesää, paljon aurinkoa, pörriäisiä, lempeitä öisiä sadekuuroja, ei kovia tuulia eikä kaatosateita.

8 tykkäystä

Mahtava kokoelma eri lajikkeita! :grinning_face:

2 tykkäystä

Jep, satoa odotellessa! Onneksi mieskin auttaa kasteluissa. Mun lempihommaa on mennä heti aamusta aamutakki/yöpaita päällä kasvimaalle haistelemaan raikasta kesäilmaa, ravistelemaan tomaatteja ja siveltimellä pölyttämään kesäkurpitsoita!

3 tykkäystä

Red alert ulkokasvatuksessa. Paljon on kukkia ja raakileita.

6 tykkäystä