Minä saan odottaa yleensä pitkään ekaa tomaattia ja sitten tulee purskaus ja meinaan olla hukassa kaikkien tomaattien kera…
Heleposti ehitään syyä ![]()
Minulla meneevksns yleensä elokuulle kypsyminen. Mutta ehtiihän sittenkin.
Mullaki piti olla Savitaipaletta,mutta eipä oo näkyny missään ![]()
Mihinkähän hassasin taimen ![]()
Mulla on yks taimi. Laitoin useemman mut ne taimet vaan ei kasvaneet vaan jäi surkeusasteelle joilla ei ollu selviytymisen edellytyksiä. Yks onnistui. Se kasvaa mulla ulkona ruukussa ja kukkia on jonkun verran tällä hetkellä. Aika vähän niitäkin, ei oo kovin satoisa näköjään. Kasvi jännän näkönen.
Mulla kaksi Savitaipaletta avomaalla. Molemmissa vasta kuusi kukkaterttua, raakileita tulossa. Perunalehtinen lajike, kasvi eroaa muista tomaateista.
Ekana mulla kypsyy Karvarin Yellow Ole ja Snegirjok.
Tässä on mun Tumbling Tom laatikko. Aika tiheitä puskia niistä on kasvanut.
Tuossa on kaksi keltaista ja yksi punainen. Omissa ruukuissaan on vielä yksi kumpaakin väriä ja ne on kasvutavaltaan vähän harvempia. Ne oli aluksi kasvihuoneessa, joten lämpimämpi kasvupaikka on voinut venyttää varsia.
Mukavasti raakileitakin jo ![]()
Mulla vasta kukkia. Olis pitänyt vähän aikasemmin laittaa siemenet, mut tänä vuonna nyt näin.
Joko ollu kypsiä?
Ei vielä ole kypsyneitä. Raakileita vasta ja paljon kukkia. Nämä on kylvetty maaliskuun puolessa välissä.
Joko katkotta tomaateista latvat?
Minä taijjan tänään katkoa.
Mä oon useimmista katkonut uuden latvakasvun. Jättänny niihin ne viimesimmät nuput jotka on ihan pienet vielä. Katoin ettei niiden jälkeen tulevat enää kerkiä kypsymään, ja sitäpaitsi jotkut runkotomskut on niin korkeita että ainut suunta lisäkasvulle on maata kohti.
Eilen tota askaroitsin, ei käy selän päälle niin pystyin.
Joo,nyt oon katkonnu,jokka huitelee katossa niin viimisistä nupuista ja varkaat samoin.
Lehtiä taas oon poistannu,ei vaan koskaan nöytä ettois poistettu ![]()
Mie en katko koskaan.
Katkoin vähän laivoja joistain korkeimmista tomaateista tänään. Pakko, koska katto tulee vastaan. Laitoin tukinaruja lisää.
Ensi vuonna en laita noin montaa ruukkua kasvariin! Siellä on aivan liian täyttä. ![]()
En minäkään katko latvoja. Kasvit kuitenkin alkaisi kasvattamaan varkaasta uutta latvaa ja sitten niitä joutuisi katkomaan. Varsinkin kirsikkatomaatit ehtii vielä tekemään satoa ja kasvihuoneen tyhjennyksen aikaan kerään vihreät sisälle kypsymään.
Mulla on niin korkea kasvihuone, että käytän porrasjakkaraa viimeisimpin tomaattien poimimiseen.
En katkaise latvoja, mutta lehtiä karsin n. kottikärryllisen joka viikko, että kasvit pysyy ilmavina.