Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

On juu, ja kyllä varmaan pärjäisikin. Mietin vaan sitä, että kypsyykö nuo raakileet enää näillä lämmöillä ja auringon valolla :thinking:

Jos osan otat sisälle, niin omena auttaa kypsymisessä.

2 tykkäystä

Arvelen että eivät,ota sisälle ja kypsyttele sielä.
Ei tuu yhtä makea,mutta voihan niitä käyttää ruoan laitossa

1 tykkäys

Minä ainakin vielä pidän taivasalla tomaattejani :slight_smile:

meilläkn ruukkutomaatit ulkona seinustalla, makeutta ei enää kehity. Voileivän päälisinä käyttöön tulevat.

Lajike tuntematon, tuli Sejk-pussin seassa. Muut Sejkit kasvoi lajiketyypillisesti. Siementen pussittajan (valmistajan?) lajikkeiden mukaan voisi olla Jergus F1.

6 tykkäystä

Lakkasin kastelemasta raakoja tomaatteja jo monta viikkoa sitten. Nyt siellä on pulleita ihanan kypsiä ja punaisia tomaatteja kerättävänä.

12 tykkäystä

Nyt keräsin kaikki kypsät pois,isoja tomskuja 2.5 kg ja kirsikkatomskuja 1.5 kg.
Nyt alakaa jo tökkimään tomaatit ollaan syöty niin palijon,no ehtii talaven aikana taas tulla himo :face_with_hand_over_mouth:
Raakat jätin vielä paikoilleen,ens yö kylymä,laitan kynttilät molempiin huoneisiin,kerään pois varmaan ens viikolla.Jos taas sataa jatkuvasti niin aiemmin.
Muutama paprika vielä vihiriänä.

8 tykkäystä

Mä poistin tänään ulkona olevat tomaatit ja kasvustot. Yhen jätin grillikatokseen pihalle. Siitäkin poimin isoimmat sisälle kypsymään ihan varmuudeksi kun ens yö saattaa tuoda ikävän kylmän yllätyksen. Shimmeig Creg, osoittautunut todella satoisaksi ja hyväksi. On normikokoinen tai vähän sitä isompi tomsku. Ei oo ollut moksiskaan kylmistä ja kosteista keleistä vaikka muut isokokoiset tomskut homeilee ynnämuuta ikävää. Mulla oli sitä muuallakin ulkona kasvamassa, sama kestävyys joka paikassa. Ja kauniskin vielä.

3 tykkäystä

Onko minkä makunen?
Siemeniä varmaan jaossa :roll_eyes:

On tottakai siemeniä tallessa ja tulee jakoon :+1: .

1 tykkäys

Piti olla hallaa viime yönä. Otin siis loput tomaatit sisälle kypsymään, vain yhden oksan peitin paperipussilla kasvariin. Eipä ollut miinusasteita. Lämpimiä öitä luvassa, tunnen itseni huijatuksi.

Mikä sinun oma arvio mausta?

Se on ihan ok. En oo maistellut kuin kerran tai pari, oon laittanut syrjään muiden isojen kanssa ja keittänyt tomaattikastikkeeksi. Ja nythän ei pitkään aikaan enää oo makua tullut tomskuihin kun ulkona värjötelleet sateessa. Kypsyminen tosi hidasta.

Tosi kaunis, ja säänkestävä. Kyllä tätä suosittelen jos haluu varmasti saada keittiöönsä materiaalia. Joko syöntiin tai keiteltäväksi.

1 tykkäys

Tuttava nimesi tumman tomaatin kukkatomaatiksi, sopiihan sille sekin nimeksi.

6 tykkäystä

Epäilen että tuo on Black Ball,mullon tuota samanlaista,hitaasti kypsyy,tippuu itekseen ja maku mitäänsanomaton.Mutta onhan tuo näyttävän näkönen.

3 tykkäystä

Indico rose on tomaatti oikealta nimeltään, tuossa kannassa vain on hauska kuvio mikä muistuttaa kukkaa. Vähän makua mutta se on vatsaystävällinen.

1 tykkäys

Mullakin yksi taimi jossa mustia tomaatteja. Voi käyttää vain ruuanlaitossa. Pahoja ovat ja homehtumat helposti. Ostin vahingossa valmiin taimen keväällä, enkä tiennyt mikä on.
Omista taimista tulleet tomaatit aivan ihanan makusia, viimeiset meneillään.

1 tykkäys

Mulla on tänä vuonna ekaa kertaa kasvamassa yks musta tomsku jonka siemeniä sain v. 2018 saksalaiselta tomskukasvattajalta. Siinä oli nimi “Kirschtomato”. Nimesin sen antajan mukaan “P.B:n kirsikkatomaatti”.

Nyt siis kasvatin vasta ekaa kertaa, halusin ehtiä uusimaan siemenkannan. Yllärinä ei tullutkaan pieniä kirsikkatomaatteja joita odotin, vaan mustia jonkun verran keskikokoa pienempiä napakoita tomaatteja jotka pärjäsi ulkokasvatuksessa hyvin. Kasvatin ämpärissä ja siirsin sen ämpärin viikko sitten mun pikkukasvariin yökylmien takia. Pari kypsää tai kypsähköä oon vasta saanut siitä kerättyä. Näyttäis kypsyvän mustan kautta keltamustaksi. En oo vielä maistanut koska annan kypsyä pikkusen lisää varmuuden vuoksi ensin mut koska on hienosti säänkestävä (ei halkeile eikä homehdu) ja myös mainion satoisa niin tästä kyllä kannattaas siemenet kerätä ja laittaa jakoon.

Samalta ystävältä nämä peräisin kuin myös aikasemmin mainitsemani Shimmeig Creg.

Ja ne lukemattomat muut herkut joita oon laittanut mm. tomaattisiemenkirjeessä tulemaan joitakin vuosia sitten, samasta paikasta kaikki mulle annettu.

3 tykkäystä

Heinäkuusta ollaan jo päästy nauttimaan tomaateista, mutta pääsato on vasta tulossa. Ainakin 10 kg olen jo kerännyt.
Lemppareina Yellow Ole, Snegirjok, Flying Dragon ja Zuckertraube. Pihvit ei vielä kypsiä, mutta Sashas Altai on tehnyt tosi isoja tomaatteja. Kaikki ulkokasvatuksessa.

7 tykkäystä