Etsin, vaan en löytänyt.. Jos on jo olemassa tomatillo-ketju, niin siirtäkääs tää viesti
Mun ainokaiseni näyttää tänään tältä. Lahjataimi ja ekaa kertaa kasvattelen.. Pölytyksessä olen avittanut, saas nähä tuleeko hetelmää
Etsin, vaan en löytänyt.. Jos on jo olemassa tomatillo-ketju, niin siirtäkääs tää viesti
Mun ainokaiseni näyttää tänään tältä. Lahjataimi ja ekaa kertaa kasvattelen.. Pölytyksessä olen avittanut, saas nähä tuleeko hetelmää
Lähempää kuvaa latvuksesta:
Kaarina*, jos vaan viitsit niin voisitko kertoa tässä vähän että mikä Tomatillo on? Edelleen, kuinka sitä kasvatetaan, kuinka käytetään? Tai kuka tietää, laittakaa tänne tietoa
Nuu, voi kun osaisinkin Sain kasvin vaihdossa... jospa joku muu osais kertoa lisää Vähän tomaatilta pitäis maistua... kait..
Tais olla noita linkin ekoja siemeniä kun tilattiin jenkeistä. Ja toivottavsati en sitten kuukkeloinut tota latinankielistä nimeä väärin.. saa korjata jolla parempaa tietoa Ton linkin mukaan tän mulla kasvavan lajikkeen nimi ois: Tomatillo Purple - Physalis subglabrata.
Toivottavasti pölytykset onnistuu ja saisin maistiaisia, kuulemma vähän heikko pölyttymään.
Mä nyt oon kasvattanut samalla tavalla kasvarissa kun tomaatit ja kurkutkin.. kymppilitran ämpärissä ja pikkusen narua tueks vaikka aika hyvin pysyy itsekin pystyssä. Samassa kukassa on hede ja emi.
Tomatillo on älyttömän helppo kasvattaa ja kasvaa valtavan isoksi (ainkain kasvihuoneessa). Ainakaan meillä ei ole ollut pölyttymisen kanssa ongelmia. Satoa tulee paljon enkä minä ole vielä tähän päivään keksinyt mitään mihin sitä käyttää. Ei ne niin kovin ihmeellisiltä sellaisenaan maistu ja säilykkeitä en pahemmin syö. Joten olen lopettanut sen kasvattamisen .
Tomatillo on vähän tomaatin tapainen, mutta jostain olin lukevinani, että se kuuluu koisokasveihin. Hedelmät muistuttavat tomaattia, mutta niissä on päällä samantyyppinen peitinlehti kuin esim. ananskirsikalla. Sisältä tomatillo on kiinteälihaisempi kuin tomaatti. Siemeniä on paljon, mutta ne eivät ole samanlaisessa "hyytelössä" kuin tomaatilla. Tomatilloa on ainakin kahta sorttia, toinen on kypsänä keltainen ja toinen tumma lila.
Tomatillo ei ole ihan samanlainen syöntihedelmä kuin tomaatti, vaan tomatilloa käytetään enemmänkin ruuanlaittoon. Tunnetuin "ruoka", jota tomatillosta valmistetaan lienee salsa verde: http://www.elise.com/recipes/archives/001109tomatillo_salsa_verde.php.
Tomatilloa käytetään etupäässää meksikolaisten ruokien ja erilaisten salsojen ja kastikkeiden valmistukseen. Sitä voi käyttää joko raakana (vihreänä) tai kypsänä, mutta raakana taitaa olla vähän sama juttu kuin tomaatilla. En tiedä, en ole itse uskaltanut raakana sitä syödä.
Kiitos selvityksistä, on hienoa että jo ihan tähän ketjun alkuun tulee faktatietoa lajista - varsinkin kun kyseessä ei ole kaikkein tavallisin jokaisesta kasvarista löytyvä kasvi
Vuosia sitten sain tomatillon siemeniä serkun vaimolta. Kasvatus onnistui, mutta yhtään kukkaa ei taimeni tehnyt, joten se kokeilu ja tuttavuus jäikin tuohon yhteen kertaan.
Entisessä elämässä eli työpaikassa oli mahdollisuus kasvatella kaikenlaisia vähemmän tuttuja kasveja. Tomatillosta vihreä versio tuli silloin testattua ja mie ainakin tykästyin makuun.Menee tuonne tomaatin ja ananaskirsikan välimaastoon, ehkä ripaus melkein kypsää karviaista mukana. Kirpsakka, sanoisin elikkä just mua varten tehty. Ei kyllä varmaan maultaan tulisi olemaan suuren yleisön suosiossa tuoreltaan.
Muistaakseni oli kasvarissa kohtuu huono pölyttymään, avomaalla huikea sato kun mehiläiset hoiti homman. Ruukussa jos kasvattaa voi heivata kukinnan ajaksi ulos mehiläisten hoideltavaksi ja samallahan tuuli auttaa pölytyksessä=kasvarissa ankaraa ravistelua
Tänä vuonna avomaalla vihreää ja kahta eri purplea, noi tummat pitäisi maistua makeammilta, enempi hedelmäinen maku. Kukinta kovasti päällä joka taimella, raakileita ei vielä näköpiirissä. Isot taimet kestävät kylmää selkeästi tomaatteja paremmin eli ehkä syssymmällä pääsee kokeilemaan Salsa Verdet
Räppäsen kuvat jossain välissä tännekin.
Tomatillosta keskusteltiin aikanaan wanhassa puutarhanetissä
Siellä on joitakin käyttöohjeitakin.
Lomani aikana tomatilloni oli pudottanut kaikki pienet hedelmänalut :C Toivon, että pudottelu johtuu kastelun puutteesta ja kuivuudesta, ei muusta. Paljon on nuppuja ja kukkia tulossa, toivottavasti ne kasvavat isoiksi asti.
Jos haluaa isoja marjoja eikä tuhotonta määrää pieniä marjoja voi leikellä uutta kasvua, vaikka siinä onkin suurehko vaiva. Leikkelyn ansiosta saattavat marjat myös paremmin alkaa kehittyä eikä pudota.
Tomatilloni ei ole sen koomin kukkiaan tiputellut ja on nyt ihan täynnä lyhtyjä. Kukkiikin vielä.
Yritin pari päivää sitten kurkistella lyhtyjen sisään nähdäkseni minkä kokoiset hedelmät siellä on kypysymässä. Ihan minimaalisen pienet alut löytyi. Saa nähdä ehtiikö niistä tulla ennen syksyä mitään. Vai joko se syksy tuli? Ikkunasta ulos katsottuna vaikuttaa aika paljon siltä…
Nyt alkaa tehdä satoa joka taimi. Aika harvakseltaan kuitenkin pölyttynyt, meinasi sada viedä voiton.
Mulla on kukkinut komeasti koko "kesän" kasvihuoneessa, muttei yhen yhtä hedelmän alkua tullut Mutta kaunis se on noin niin kun koristemielessä Ens vuonna uusiks ja jossain vaiheessa taimi pihalle kasvamaan...
Oletko Kaarina pölyttänyt millään konstilla? Meidän pihalla ainakin tomatillo on pörriäisten ehdoton vetonaula, koko kasvi tuntuu surisevan, kun on ihan täynnä kimalaisia ja kukkakärpäsiä koko ajan. Siitä vaan päättelin, että se ei ehkä ole tuulipölytteinen, kun on noin vetovoimainen
Olen pölytellyt, sudilla ja sormin ja ravistellut ja vaikka ja mitä.. siitepölyä oli paljon ja hyvin oli se "tyttötappi" kaikilla esillä siellä keskellä..vaan ei niin ei, tiedä sitten missä vika
No onpa kummallista! Minulla on kasvi niin täynnä lyhtyjä, ettei muuta oikein näykään, vaikken mitään ole sille tehnyt. Se on sitten eri juttu ehtiikö niistä mitään tulla ennen halloja.
Missä vaiheessa tomatillon siemenet kannattaa laittaa multiin esikasvatukseen? Onko se hidas kasvaja (esim. chileihin verrattava) vai kasvaako tomaatti-nopeudella? Onnistuin löytämään tällaisen tiedon: taimikasvatus maalis-huhtikuussa. Oletteko laittaneet jo aikaisemmin?
Tomsku ja/tai Milli, mihin aikaan olette kylväneet aina omat tomatillonne?