Tomatillo, Physalis philadelphica

Kylvin viime vuonna maaliskuun loppupuolella, joka oli kesän lämpöihin nähden ainakin liian myöhään. Jos on kasvihuone, niin sitten varmaan ehtiikin noin myöhäisellä kylvöllä.

Aika hitaasti itivät ja kasvoivat aluksi. Vertailukohteita oli tietty vähänlaisesti, kun siemenpussi olikin täynnä ananaskirsikkaa tomatillon sijaan :slight_smile:

Kiitos Milli. Eli kylvö varmaankin olisi hyvä tehdä viimeistään ihan maaliskuun alussa, mutta voisi kai jo laittaa helmikuun puolenvälin maissa. Tai vähän aikaisemminkin ehkä. Taidanpa tehdä niin että kylvän muutaman kohtapuoliin, ja sitten myöhemmin kuun lopulla muutaman lisää. Olisi mukava saada satoa vähän pidemmällä jaksolla eikä ihan kaikkia kerralla syksyllä yhdellä rysäyksellä :slight_smile: Tämä(kin) on mulle aivan uusi tuttavuus, ensi kertaa nyt kokeilen.

Sinne pääsivät tänään tomatillot multiin, 2 pottia vihreää ja 2 pottia punaisempaa. Tosi kiva nähdä mitä sieltä tulee, ja mille ne maistuu :slight_smile:

1. maaliskuuta kylvetyissä tomatilloissa ei minkäänmoista elonmerkkiä :frowning:

Minulla iti 8 kylvetystä siemenestä 1, sillä meni itämiseen 6 päivää. Lisäkylvön tein paikkaamaan, ja 2 siemenestä toinen iti, sillä meni 8 päivää itämiseen. Noista kahdesta taimesta toinen vaikuttaa siltä että kasvi siitä saadaan, toinen on siinä rajoilla - täytyis jotain yrittää sen avuksi.

Koulin tänään neljä isoksi venähtänyttä tomatillon tainta, näyttää rotevakasvuiselta rehulta…

Helkutti sentään, nyt on yksi tomatillo itänyt! Kolme ja puoli viikkoa kylvöstä.

Tomatillossa ensimmäinen nuppu! Apua, poistanko vai annanko kasvaa…

Jaaa, onhan jo melkein huhtikuu?

Noilla näyttää olevan kaikki edellytykset rikkaruohoksi, kasvuvoima on ihan mieletön ja nuppua pukkaa heti, kun on saatu varsi parikymmensenttiseksi…

Tomatillo on kukkinut jo muutaman päivän, näin illalla vetäytyy kukka häveliäästi suppuun.

Pieni käenpoikaseni, eli uudenseelanninpinaattina kasvattamani taimi joka erittäin todennäköisesti on itämättömäksi keväällä julistettu tomatillo jonka pottiin on pinaattia sitten kylvetty:

Kasvaa edelleen siinä pienessä taimipotissa eikä ole kovinkaan kummoisen kokoinen, mutta kukka oli ilmestynyt. Taidanpa vaihtaa hänet isompaan ruukkuun

Tomatillo on kova kasvamaan, tuo kesäkuussa kuvattu on nyt tällainen

Ja hyvin satoinenkin tuntuu olevan

Kasvaa kasvihuoneessa 10 l ämpärissä. Kuinkahan kauan hedelmien kypsyminen vie?

Mietin mistä tietää että tomatillo on kypsä, ja löysin tiedon että se korjataan vihreänä kun suojuslehdet ovat alkaneet avautua. Se hedelmä ei punerru niinkuin tomaatti tekee. Kellertävä väri kertoo tomatillon olevan jo aavistuksen ylikypsä. Ja seuraava kysymyshän luonnollisesti on että miten sitä käytetään. Nähtävästi se sopii salsojen raaka-aineeksi sekä muhennoksiin ja lihakastikkeisiin, varsinkin tulisiin. Siitä voi tehdä myös hilloa ja marmeladia.

Luin että Suomessa tomatillot täytyy jälkikypsyttää sisällä (kypsyvät siis nähtävästi vasta tosi myöhään?) ja on hyvä keittää solaniinin takia.

Kuinka te olette tomatilloa käyttäneet? Jokin hyväksi todettu resepti kenties? Se on niin satoisa, että täytyy säilöäkin sitä, onko kenelläkään hyvää reseptiä siihen tarkoitukseen?

Tomatilloja yritin aikanaan käyttää, koska satoa tuli paljon. Tomatillojen syöminen aiheutti kuitenkin sekä minulle että muille sen verran vatsakipuja ja -vaivoja, että lopuksi täytyi vaan myöntää, että meksikolaisten mahat ovat tomatillon kestäviä mutta minun suomalainen mahani ei. En siis enää edes yritä käyttää mihinkään.

habakuk, keititkö niitä sen käsittääkseni suositellun pari minuuttia (tämän päivän kuukkeloinnin tulos), vai käytitkö sellaisenaan? Jos se vatsavaiva tuli siitä solaniinista? Satoa tosiaan tulee paljon. Tänään keräsin neljä tomatilloa huomiselle kokkauskokeilulle, teen salsaa. Oli pakko kerätä kun yksi oli jo kasvanut siitä kuorestaan ulos niin että kuori oli revennyt liian pienenä. Eli ainakaan tuo lukemani tieto etteivät ehdi kypsyä Suomen kesässä ei pidä paikkaansa. Kasvihuoneessa tosin minulla se puska on. Jos se on kirpakka maultaan uskon että tulen pitämään siitä. Täytyy vaan keksiä jokin hyvä säilöntäresepti, apuja otetaan vastaan !

meillä kasvaa tomatillo myöskin kasvarissa, oikein rehevästi. kukkia on myöskin, muttei yhtään hedelmän alkua. missä vika?

Onko pörriäisiä kasvarissa? Eli pölyttyvätkö kukat? Jos sinne ei pörriäiset pääse pölyttämään, pystytkö nostamaan sen ulos “hoideltavaksi”? Pari päivää ulkona, ja vaikka yöksi sisälle kasvariin - sen pitäisi hoitaa homma koska se on pörriäisten suuressa suosiossa. Minulla noissa kaikissa on paljon eri asteisia tomatilloja kehittymässä, ja lisäksi paljon paljon kukkia joissa pörrätään suurella innolla. Eli kyllä jos pölytys on hoidossa saat hedelmiäkin. Tämän ensimmäisen kokemukseni syvällä rintaäänellä nyt puhun, mutta niin näyttää käyvän :slight_smile:

kiitos Nuu vastauksestasi. kasvarin ovi on päivisin auki, eivät taida pörriäiset sinne osata. tomatillon olen istuttanut multaan, joten ulos sitä en saa. täytyy huomenna pyydystää muutama pölyttäjä kasvarin sisään.