Tönönvahdin pihanäkymiä (V)

Aivan lumoava suuri puutarha, totta tosiaan! Eikä perunaakaan ihan pienessä mittakaavassa ole maahan pistetty :wink: Mitenkäs ehdit kaiken pitää noin hyvässä mallissa?

Tuomipihlaja. Tuo perunapelto on mieheni hoidossa. Ei olis minusta haraamaan noin kivistä peltoa. Haravointi on kuin kiven hakkuuta. Mutta jos kaikki nyrkin kokoiset kivet keräis pois paikalle tulis varmaan hauta. Perunat siinä kyllä ihan hyvin kasvaa. Perunaa meillä vielä menee paljon ja täytyyhän niistä jäädä aina siemenetkin.

Hoitelen noita kukkasia aina kykyjeni mukaan. Kaiken olen tehnyt kyllä vasten yleisiä ohjeita. Ei meillä ole niin paksua kasvualustaa kuin kirjojen ohjeet antaa ymmärtää. Täytyy vaan laittaa aina toivomus taimien perään josko tyytyisivät vähän vähempään.

Tuo reunusten teko helpotti hoitotöitä paljon ja isot alueethan ovat helpompia pitää kunnossa.

Mieheni auttaa KUN EHTII tukirakennelmien teossa, roskien kärräyksessä, pensaiden ja puiden leikkuussa ym.

Kyllä tämmöisen ‘höperyyden’ hoitaminen vaatii yhteispeliä.

Viihdymme molemmat ulkona puuhastelemassa aamuvalkeasta iltahämärään.

Rasitteena on vain minulla ruoka-ajat kun ei malttais keskeyttää hommia. Perunapellon ja kasvimaan kauttahan minä yleensä aloitan ruuanvalmistuksen joten syömme taatusti lähiruokaa ainakin kesäisin.

Kärhö ‘‘piilu’’ ja kirjokiertoa

Kirjokiertoa ja nolaanaa. Tykkään tuosta nolaanasta mutta niin tykkäävät jäniksetkin joten on laitettava kasvamaan mahdollisimman korkealle.

Nepalinhanhikki

Maurinmalva, tilliä ja kurkkuyrttiä

Sinistä- ja valkoista piiankieltä, kehäkukkaa

Alla samaa reunaa eteenpäin. Valk. kurjenkelloa ja kelt. orvokkeja

Takana hämärässä auringontähteä.

Tarhaneitoa ja kesäharsoa. Tarhaneidon kukat ovat oikeita taideteoksia. Minusta tosi-ihania ja eivätkä maksa paljoa.

Nauhuksia ja lehtoängelmää

Myskimalvaa

Vähän isompaa näkymää

Piilu levittäytyy esille

Oijoi, mikä kaunotar! Minun lempparikärhö. Haikeana haaveilen vain… 

Hyvän näköinen on myös tuo lintupatsas.

Kuules Tönönvahti, missä kaikki sun rikkaruohot on??? :smiley:

HUOKAUS   kyllä on kaunista ja rehevää! Kesän kaipuu yltyy…

Onko sulla tuo piilu ulkona talvetkin vai tuotko sisälle? Onko ollut ongelmia talvehtimisessa? Justiin tuommoista olen vuosikaudet haaveillut, mutta samalla vakuutellut itselleni, että tuhoon tuomittu yritys… Uskaltaisinkohan yrittää, kun sinulla noin kukoistaa, huoh…

E.madigan. Kyllä siellä niitä rikkaruohojakin lajinsa on. Se vain tuo isompi kokonaisuus hämää vieraampaa katsojaa. Minä kun katselen niin aina siellä jotain ylimääräistäkin näkyy olevan. En kylläkään ota niin vakavasti muutamaa rikkaruohoa sillä olen katsellut esim. kaupunkien istutuksia ja tullut siihen tulokseen että meillä niitä on onneksi vähemmän vaikka siellä on yleensä palkatut työmiehet.

Iltatähti. Tuo piilu joka oli noissa kuvissa on ruukussa ja talvetan sen kellarissa. Maassa talvehtivat kärhöni kukkivat myöhemmin ja kukintakin jää yleensä vähäisemmäksi. Mutta kyllä niitä kannattaa kokeilla kun valitsee vain sellaisia kärhöjä jotka kukkivat samanvuoden versoilla. Versot ei talvehdi näillä alueilla ainakaan ilman peittoja. Itse en kyllä jaksa alkaa niitä peittelemään on liian paljon peittojen tarvetta.

Kun aloitin 10v. sitten jalokärhöjen kasvatuksen oli myynnissä lajeja joista myyjätkään ei tienneet mitään. Piti olla tarkkana ostosten teossa että ei olisi tullut pettymyksiä. Ei ne hirveän kalliita ole ostaa mutta kun sitä luulee että ne ei kasvakkaan tällä alueella ja yritys lopahtaa siihen.

Rohkeasti vaan kokeilemaan ja istuta tarpeeksi syvään, paikkaan jossa ei vesi seiso ja juuren niskan päälle reilusti karkeaa hiekkaa. Mahdollisesti vielä sellainen paikka joka sulaa keväällä aikaisin (aurinkoinen, lämmin) mutta ei välttämättä mikään seinusta joka on kesällä liian paahteinen. Kärhöt tykkäävät myös kalkista.