En löytänyt omaa ketjua. Joku siirtäköön jos se sellainen on jo. Jätin otsikon vähän laajemmaksi, koska törmäkukkia on niin monenlaisia. Tämä kaunokainen avasi kukkansa: kivikkotörmäkukka - Pink Mist. Olen ihan myyty !
Kivikkotörmäkukka on parhaita perennoja. Kukkii lähes koko kesän ja pysyy kauniina pehkona. Lisäksi siementaimia tulee hyvin kasvin vierelle.
Pitää kuivasta/läpäisevästä maasta. Ei selvinnyt talven yli edes täällä “etelässä”, kun savimaa on talvella märkä.
Ihana kasvi kylläkin, kukkii pitkään ja houkuttelee perhosia.
Miulla kasvaa savimaassa.
No, joku nuo minulla tappoi kuitenkin talven aikana, päättelin märkyyden olevan syy. (Tuon hiekka-/läpäisevyys-suosituksen etsin ihan virallisesta lähteestä.
Minulla on varmaan aloittelijan tuuria, kun vastaavat siniset meni talven yli jopa täällä 6-vyöhykkeellä.
Kaukasiantörmäkukka on selvinnyt täällä IV talvesta, jatkuvat sateet vähän hirvittivät. Kuvaa viimekesältä.
Ja vielä kehun itse: viimeesen päälle tyylikkästä kun hämähäkkikin on samaa sävyä.
Tumma kaunotar koreatörmäkukka. Valkoinen siitepöly korostaa kasvia ja tämä muoto on yksivuotinen, suoraan kasvupaikalle kylvettynä ehti kukkia.
Näitä olen kaksi kertaa koittanut, molemmat heittivät henkensä vaikka paikan piti olla juuri sopiva. Tuo on vaan niin älyttömän kaunis, että mieli tekisi ostaa vielä yksi ja koittaa onneaan.
Kibu sanoi, että kolme kertaa täytyy kokeilla sitten voi antaa periksi. Miulla on molemmat törmäkukat hieman puun alla suojassa.
Siis täh, onko koreatörmäkukka tosiaan yksivuotinen ja minä kun luulin monivuotista kasvattavani8] Taidan ruiskaista sitten loput siemenet penkkiin…
Onko tuo valtsun koreatörmäkukka ‘Chile black’? Sen pitäisi kylläkin olla “biennial or short-lived perennial” / “tender perennial”, eli ei selvinne Suomen talvista.
Minulla oli juuri tuon väristä koreatörmäkukkaa viime kesänä, ja kyllä se hengissä vieläkin näkyy olevan.
Tuli mieleen, että muistuttaako joku muu perenna koreatörmäkukkaa? Jos se koreatörmäkukka on yksivuotinen, niin olen varmaan sotkenut sen johonkin muuhun. Samanlainen kukka siinä kyllä on.
Purtojuuressa on myös hyvin samantyyppinen kukka. Sen takia sitäkin olen pihaan istuttanut.
Purtojuuren, Succisa pratensis, englanninkielinen nimi näyttääkin olevan “Devil’s bit scabious”, vaikkei se Scabiosa olekaan.
Minulla on varmaan sitten purtojuurta, jos silläkin voi olla tuollaiset tummanpunaiset kukat.
Ruusuruoho muistuttaa minusta enemmän törmäkukkaa kuin purtojuuri. Tuosta koreatörmäkukasta (jota tuo punainen luultavasti kuitenkin on)tuli mieleen, että kasvi saattaa olla monivuotinen, mutta se luokitellaan täällä yksivuotiseksi, koska ei yleensä kestä meidän talvea ja kukkii kuitenkin ensimmäisenä vuotena. Joitakin muitakin tällaisia on… khöm, ei ´nyt tule mieleen mitä, mutta on niitä…
Tosiaan, ruusuruohossahan on myös tuollainen kukka.
Koreatörmäkukasta sanotaan täällä: hardy perennial ...
no pöh! miksi tuo linkki ei toimi, se oli Thompson & Morganille