Ruusuruoho, Knautia arvensis, taas on englanniksi “field scabious”, siis jälleen samaa kansannimeä, vaikkei tämäkään ole Scabiosa-sukua!
Perennaksi siis minunkin (ulkomaiset) lähteeni tuota koreatörmäkukkaa väittävät, mutta arkuutensa vuoksi sitä myytäneen Suomessa “varmuuden vuoksi” yksivuotisena. Mutta eihän se ensimmäinen kerta olisi, jos tällainen kasvi sittenkin pärjäisi vaikka V-alueella, jos olosuhteet muuten ovat oikeat.
Pitäisikö sanoa, että kolmas kerta toden sanoo Olen myös saanut sellaisen käsityksen, että vaatii aurinkoisen ja hyvin vettä läpäisevän maan? Nyt mietin kuumeisesti sijoituspaikkaa tälle, että saisin sen talven yli menemään..
Kurpitsa, eikö näytäkkin että osasin kerätä tuosta pink mist kivikkotörmäkukasta siemenet? Osasinko=)
Hyvin osasit. Taimien alta joskus kesäkuun lopulla löytyy pieniä “vauvoja” eli kylväytyy aika hyvin itsekseenkin.
Kiitosta kiitosta. Ajattelinkin, että otan varalta talteen vain tuon vaaleanpunaisen siemeniä. Vastaava sininen onkin mennyt jo parin talven yli. Pink mististä ei ole kokemusta tätä kesää enempää.
Mie olen joskus muinoin ostanut yhden vaaleanpunaisen ja siemenistä on tullut myös sinertäviä.
No sitten onkin mielenkiintoista seurata muuttavatko väriä.
Tässä on Kaukasian törmäkukka(scabiosa caucasica), siemenestä joku vuosi sitten kasvatettu. Aluksi oli kellanvalkoistakin, mutta nyt on vain vaaleansinistä. Talvella aina joku häviää, mutta osa säilyy. Siemeniä kerään ja kylvän aina uusia varalle, ettei vain pääse häviämään kokonaan. Perhoset on tähän yhtä mieltyneitä, kuin minäkin.
Tämän siemenpussissa luki, että "Törmäkukka Ritz Blue, Scabiosa japonica. var alpina".
Vanhassa galleriassani taisi olla sama kuva.
Sama
Kaukasiantörmänkukka erinomaisena perhoskasvina kiinnostaa. En löytänyt netistä suomenkielistä tietoa, onkos kellään kokemusta? Ja onko tietoa mistä sitä saa? En löytänyt mistään perennaluetteloista. Siemeniäkö pitää jostain hankkia...?
Kyllä sitä pitäisi löytyä taimistoistakin. Pikkasen araksihan sitä mainostetaan. Minulla kasvanut hyvin jo monta vuotta. Kivikkotörmäkukkakin on hyvä kasvi, matala pensasmainen kukkii koko kesän.
Menee talven yli minulla jopa täällä 6-vyöhykkeellä, mutta kuten kurpitsa sanoi, sanotaan araksi. Eli paikka pitää olla hyvä. Siemenistä kukkii vasta toisena vuonna.
Siis siemenistä kukkii tuo kaukasiantörmäkukka toisena vuonna. Kivikkotörmäkukka kukkii eka vuonna varhain kylvettynä.
Eii kai? Kyllä mulla kukki ekana vuonna?
Tääläkin talvehti oikein hyvin. Ja jos Poppius tarviit siemeniä niin ilmoittele.
Kaukasiantörmäkukka yritti tehdä yhden kukan ensimmäisenä vuonna. Se jäi avautumatta. Kassilla on varmaan mukavammat oltavat kuin täällä Lapin perukoilla=D
Törmäkukka ja Törmänkukka-ketju löysivät toisensa täällä, kiitos vinkistä Kurpitsalle
Niiin, laitan vielä tämän perinteisen kaukasiantörmäkukan kuvan, vaikka se onkin jo monesti tässä ketjussa. Tässä on mielenkiintoista kun kukka ei tiedä olisiko sininen vai vähän myös valkoinen.
Törmäkukat on minun yksi lemppareista.
Valkoinen ei jostakin syystä ehtinyt aueta viime kesänä kunnolla, pitäisi varmaan siirtää koko puska puolivarjosta aurinkoon?