Törmäkukka, Scabiosa

Ne on kyllä ihania! Mardu laitan hölöä. :slight_smile:

(Mistähän muuten johtuu, että törmänkukka haulla tulee yksi ainut viesti näkyviin, eikä tätä ketjua ollenkaan!)

Ehkä siksi, kun se on törmäkukka, eikä törmänkukka :wink:

MoonRiver, mullakaan ei ehtinyt valkoinen törmäkukka puolivarjossa kukkaan. Sehän tässä onkin kun päivänpituutta täällä on, mutta tuo lämpösumma jää liian pieneksi ja varsinkin viime kesänä. Saa nähdä talvehtiiko enää. Onko sininen sitten aikaisempi?

Ainakin minulla täällä perämeren pohjukassa sininen kukki paljon aikaisemmin kuin valkoinen. En tiedä onko pelkkää sattumaa. Mutta siirto aurinkoisempaa paikkaan on edessä. Minusta kaukasiantörmäkukka on ollut tosi sitkeä. Edellisen asunnon pihaan istutin sen jo 7 vuotta sitten, ja edelleen se viime kesänäkin oli siellä hengissä.

Tosi kaunis yhdistelmä linkissä: naamiokukka ja kaukasiantörmäkukka.

Eihän se linkki toimi kun siinä on hipsuja, tässä osoite:

http://www.anniesannuals.com/gardens/03/fall/images/plants/scabiosa-caucasica-%27fama%27.jpg

Oih, oih ihana!!! Nyt pitää mennä tutkimaan mikä ihme on naamiokukka. Ole koskaan kuullutkaan…

Ihan outo minullekkin. Sironaamiokukka näköjään tuo ihan tarkasti.

Minulla on tuota vaaleanpunaista naamiokukkaa kasvamassa, pussissa luki sulonaamiokukka.

Kivikkotörmäkukat perhepotretissa ilta-auringon valossa.

No niin täällähän tämä törmäkukkaketju oli. Muistinkin nähneeni kaukaasiantörmäkukkia aiemmin ja ihastuneeni niihin syvästi. Edelleen hankintalistalla…

Kaukasian törmäkukka

Kivikkotörmäkukka

Minulla on kivikkotörmäkukansiemeniä joten kylvänkö ulos vai täytyykö esikasvattaa?

Mie olen kylvänyt ulos, en tiedä mikä on oikein tapa.

No mieki ne suihkasen ulos, mikä onkin hyvä asia koska sisällä alkaa olemaan kohta jo ahdasta.

Minä sain lahjaksi kolme Scabiosa columbaria "Pink Mist" tainta, en tunne koko kasvia, mikähän paikka näille mahtaisi olla paras paikka istuttaa? Scabiosalla googlasin sen verran, että sen mukaan olisi kivikkokasvi, mutta ei kai sentään, kivikkoa minulla ei kyllä ole sille tarjota.
Länsiseinustalla olisi jalokärhojen edessä tilaa, voisinko istuttaa siihen? Mukana olleessa lapussa lukee vain aurinko/puolivarjo,kukinta-aika huhtikuu-lokakuu. Saattaahan se jossain Keski-Euroopassa niin kauan kukkiakin, mutta ei varmasti meillä.

Ei mullakaan tuo kivikkotörmäkukka ihan kivikossa ole, mutta kylläkin hiukan köyhemmässä maassa ja aurinkoisessa paikassa. Kukkii koko kesän oikeastaan, mutta ei sentään huhtikuussa aloita.

Mulla ei columbariat kestäneet talvea kuivassa eteläisessä rinteessä (jossa kyllä savensekainen maa eikä kivikko). Oli yksi tämän hyvän roudattoman lumitalven harvoja tuhoja (Toinen oli aivan yllättäen vanha hyvinvoiva alppitähti ja kolmanneksi epäilen rääpäleinä talveen lähteneitä Fire and Ice -hostia)

Kiitos, kokeilen tuossa länsiseinustalla, muutakaan paikkaa ei ole tarjota.

Nämä on vaan niin ihania.