Kevään ensimmäisen kukkijan kunniaksi avaan Tosikon Peikkolan kuvapäikkärin tänne.
Lumikello nupulla vasta.
Kevään ensimmäisen kukkijan kunniaksi avaan Tosikon Peikkolan kuvapäikkärin tänne.
Lumikello nupulla vasta.
Kiva kun aloitit oman gallerian, tervetuloa!
Koska kevät jäi yön aikana sataneen lumen alle, kannoin kukkakaupasta kevättä keittiöön. Bridal Crown eli tuttavallisemmin perunanarsissi tuoksuu huumaavasti. Tuoksun melkein maistaa suussa kuin hienon leidin hieman liikaa ruiskahtaneen hajuveden Tampereen teatterissa.
Mua laiskottaa ajatus kolata toi piha. Ehkäpä aurinko hoitais hommat mun puolesta? Ja eikös tuonne leikkimökkiin pääse tuota kinttupolkuakin ihan hyvin?
Minä en kolaisi jos ei olisi pakko, siis reittiä leikkimökille
Uutta keittiötä. Mullako tylsää, kun pommitan kuvilla… Laps katsoo telkkaa ja mä karttelen yhä kolausta (kulkureitin).
Lopulta kolattiin. On porttia, polkua ja tienviittoja.
Vaikea kaunotar kuvattavaksi. Yrityksiä joka suunnalta ja eri valoissa.
Nuppujen kasvua on ihana seurata. Hänen pulleutensa antaa odottaa avautumista.
Lopuksi hyvää pääsiäistä. Ei vedä vertoja naavametsän upealla pääsiäiskuvalle, mut on ekaluokkalaisen tekemäksi mitä mainioin tämäkin pullea näky.
Ompa hellyyttävä askartelu
Aivan ihana, kyllä tykkään
Käytiin lasten kanssa katselemassa kevään merkkejä siirtiksellä, mutta eipä niitä juur näkynyt. Ohessa yleiskuvaa palstasta. Kuvan oikealle rajautuu pois kuvasta kasvimaa n:o 2, mihin kasvihuonetta haaveilen. Varjopuutarha jatkuu mökkerön takana. Perennapenkeistä on merkitty kaksi, mutta lisäksi niitä on mongolianvaahteran alla ja yrttiympyrän ympärillä. Ai että mä en malttaisi odottaa noiden lumien sulamista.
Ja yleiskuva mökkerön katolta syvemmällä siirtolapuutarha-alueelle.
Tämän pitäisi olla kirsikkapuu, vaikka se tuntuu enemmän pensaalta, koska se on leikattu varsin alhaalta haaroittuvaksi. Kokonaiskorkeutta on maks. 2 metriä. Kukintaansa en ehtinyt ihailemaan, sillä ostimme palstan touko-kesäkuun vaihteessa, ja kukinta oli jo mennyt ohi. Yhtään marjaa tuo ei tuottanut. Latva on tuollainen tuhero, jolle tarttis jotain tehdä. Mutta mitä? Mistä kohdista tuota kannattaisi alkaa leikkelemään sitten aikanaan keskikesällä?
Kuva 1
Kuva 2
Jesh jesh, jepuli jee ja jup jep! Kyllä se kevät meidänkin pihaan tulee. Seuraavat otokset kotipihasta siirtiksen sijaan, sillä siirtis vielä tukevasti hangen alla. Kukkakuvia ei vielä ole, on vasta vihreää ja punaista kasvun alkua sekä lupausta kevään ja tulevan kesän kukinnasta. Itsestä näitä on ihana katsoa, muiden silmille näky voi olla - noh liejuinen, märkä ja kuppainen.
Maata näkyvissä (yleiskuva)
Maata näkyvissä (lähikuva)
Piha ui vedessä sulamiskohdilta. Ei ehdi maa niellä kaikkea.
Tulppaanit vesilammikossa
Uskollinen sinililja-armeija on noussut karikkeen ja kurjuuden keskeltä kannustamaan kevään tuloa.
Hienoja kuvia!
Tuota kirsikkaa ei kannattane leikellä, sellaisia ne vaan ovat. Lyhytikäisinä puina saattavat kuivua joskus kokonaan, ja sitä ei kannata nopeuttaa leikkaamisilla. Jaksavat toisaalta kyllä kantaa pienimarjaisen satonsa, vaikka oksia on enemmänkin.
Käyttäisin PK-lannosta tai tuhkaa, jos kukkia/hedelmiä ei ala ilmestyä.
Kiitos annaw. Taidan tuhkata nyt ihan aluksi, ja lumen sulamisen jälkeen PK-lannoitetta perään. Ja aloin jo suunnitella tuon viereen, kulkureitin toiselle puolelle suklaakirsikkaa. Ja jos tuo vanha kirsikka heittäytyy ihan viherkasviksi, niin ei sit kirpaise luopua mokomasta, kun on uusi jo hyvässä kasvussa. Ja jos tuon saan piristymään, niin sit se on komee näky, kun kaksi kirsikkaa kukkii käytävän molemmin puolin. Mä voin vain voittaa!
Käytiin tytön kanssa pyöräilemässä siirtiksellä. Hain potagerin maalamiseen varastosta puutervaa, pellavaöljyä ja havupuutärpättiä. Ja samalla kas, olihan se k e v ä t saapunut siirtolaankin, vaikkakin vain parille pläntille.
Viime keväänä istutettu pillisipuli on hyvässä kasvussa jo.Tämän kylväminen
oli yksi ihan ensimmäisistä hommistani palstalla. Siemenet muistaakseni
tilasin hyötykasviyhdistykseltä. (MUOKS. Tai ehkäpä mieluummin Maatiaset
ry:ltä kun tarkemmin muistelen…)
Ja ne jo kertaallen hautautuneet lumikellotkin taas nupulla nöpöttivät.
Nämä on viime syksynä istutettu niin ihan vielä ei lumikellomeri siinnä
silmissä, mutta hyvä alku, hyvä alku.