Töyhtöangervo, Aruncus

(Perennat)

Isotöyhtöangervo, Aruncus dioicus.

Pikkutöyhtöangervo, Arunchus aethusifolius.

Tuo pikkutöyhtöangervo on suosikkini, matala,helppo ja kaunis, sopii hyvin vaikkapa reunakasviksi, kova leviämään.

Pikkutöyhtöangervo on hyvällä alulla.

Onko siis niin, että tuo pikkutöyhtöangervo leviää yhtä hurjasti kuin isokin versio? Me ostimme jokin aika sitten vanhan omakotitalon, jonka pihamaalla kasvaa töyhtöangervoa, ja niitä alkuja on sitten ihan kaikkialla, talon toisella puolellakin vihainen. Ja tarkennukseksi vielä, että mä en isommin siitä välitä. Isäni vei oman yrityksensä pihaan niitä keväällä tuosta säkkitolkulla, mutta aina vaan niitä pukkaa lisää joka puolelta - ja ovat tiukassa. Täältä saa halukkaat hakea hymy

Ensi kevääksi on suunnitteilla uusi penkki, ja sinne olin ajatellut tuota pikkutöyhtöangervoa, kun on musta aika söpö hymy. Mutta jos se siis leviää ison malliin, niin ei kiitos.

Minulla on useita vuosia ollut jo penkissäni, eikä ole ollut harmia leviämisen suhteen.

Hyvä, hyvä, kiitos tiedosta! Kauhea "paniikki" jo iski, että pitää keksiä jotain muuta suunnitellun tilalle silmän isku

Vielä kyselisin, kun töyhtöangervosta pidän, että kuinka kauan se viihtyy samalla paikalla?

Minulla on ollut nyt 17 vuotta samalla paikalla, aikaisemmin kasvanut komeana, mutta tänä vuonna kasvaa kuin kutistuneena. Olosuhteet ovat pysyneet muuten samoina, mutta saanee hiukan enemmän aurinkoa kuin aikaisemmin yhden koivun kaatamisen jälkeen.

Juurakko oli "kova kuin kivi", kun sitä keväällä katselin. Johtuisiko pienentyminen siitä? Leviää kyllä siemenistä juuri siten kuin aikaisemmissa viesteissä kerrotaan, mutta ei meillä riesaksi asti. Jostain olen mielestäni lukenut, että tarvitsee kaksi kasvia, että alkaa leviämään?

Levinneet kasvit eivät ole yhtä kauniin valkoisia kuin alkuperäiset. Kannattaisiko hankkia puhdas lisätaimi ja laittaa vielä lisää multaa ja turvetta kasvualustaan?

leena60; Sen verran osaan töyhtöangervoista sanoa, että vanhetessaan juurakko tosiaan muuttuu puumaiseksi (jo muutamassa vuodessa). Sen voi pilkkoa sahalla. Puumaisuus sinänsä ei aiheuta kasvin kitumista.

En kyllä osaa oikeasti neuvoa, miksi angevosi kutistuvat. Arvailen, että lisääntynyt valo ja viime kesän kuivuus voivat kutistuttaa niitä. Ehkä myös 17 vuoden jälkeen olisi aika jakaa kasvustot.

Leena60; meidän pihalla sama juttu, angervo kasvaa kuin kutistuneena, pari pitempää vartta ja muut matalampia. Näyttää kyllä kukkivan, nuppuja on, mutta on ihan muotopuoli.

Kasvuolosuhteet ovat olleet viimeiset 25 vuotta samat, oiskohan tosiaan sillä kuivalla kesällä jotain merkitystä?

Sen verran vielä, että yleisesti ottaen edellisen kesän olosuhteet vaikuttavat kasvien kukintaan olennaisesti. Kukka-aiheet muodostuvat monilla perennoilla, pensailla ja puilla jo edellisenä kesänä.

Ja aika monessa paikassa on puhuttu nyt nimenomaan siitä, miten kaikki kasvit ovat kuin kääpiökasveja. Veikkaan viime kesän kuivuutta.

Minun käsittääkseni töyhtöangervo viihtyy parhaiten puolivarjossa, niin että kyllä tuo lisääntynyt valokin voi jotain vaikuttaa. Ja samasta kertaantuu tietenkin sitten sekin, että niissä entisessä varjoisammassa oloissa saattoi maakin pysyä vähän kosteampana, mutta viime kesänä ei ollut kosteampaa edes umpivarjossa…

Kiitoksia vastauksista! Kukinnan jälkeen syksymmällä (joko pitää sitäkin ajatella!) täytyy toinen taimi varmaan jakaa, niin saa lisää tietoa
kasvamisesta. Kun jättää toisen paikalleen, voi vertailla sitten ensi kesänä,
josko pieni kitukasvuisuus (siis entiseen verrattuna) on ohimenevä ilmiö. Ovat nytkin puolitoistametrisiä.

Ja paikka on vieläkin melko varjoinen, aamupäiväaurinkoa nyt enemmän kuin aikaisemmin ja iltapäivällä toisen puolen koivut hämärtävät.

Meillä töyhtöangervojen lehdet alkavat olla pitsiä. Eilen meni sitten herne nenään ja pistelin Raidia menemään niin että koko mäki haisiärtynyt.

Mikä ihme syö töyhtöangervot tuollaisiksi? puhetta Täytyy toivoa että tuollaiset vaivat pysyvät poissa näiltä leveyksiltä.

Oma töyhtöangervo on posahtanut isoksi kevään aikana, sekoittelin turvemaahan kunnon mustaa multaa, ehkäpä innostuivat parantuneesta maasta, eivät taida olla turvemaan ystäviä.

Minä kävin oikein katsomassa omia töyhtiksiäni, ihan ovat normaalin kokoisia ovat viime kesästä huolimatta, melko varjoisessa paikassa kasvavat.
Tuollaisia pitsilehtiä on ollut meilläkin joskus, jonkun kiitäjän toukkia siitä silloin löytyi - en nyt vaan enää muista tarkkaa lajia kun eivät ole pariin vuoteen vaivanneet.

Töyhtöangervon pohtijat, tulkaa tänne leikkimään kun "se valkea pensas" eli perenna onkin jo tunnistettu. Mistä sen tunnistaa kumpi on hede ja kumpi hedekasvi?

Mökillä on muutama töyhtöangervopuska valkoisessa puutarhassani, koska se on kestävä ja komea kasvi siis ehdoton suosikkini. Myös savimaassa ja metsäpuutarhassa puolivarjossa kasvavat kasvit saavat lisäpisteitä!

-menen jatkamaan silitystä! pesulassa miestenpuvuntakit tulisi pesettää, mutta tein sen kuitenkin koneessa hienopesuohjelmalla, pesupussissa ja ilman linkousta. hyvä tuli, tekokuitutakissa toppaukset olisivat kriittinen kohta, onneksi silityskin onnistui, kun vuori sai itsekseen kuivua ulkona.

Muistan että vanhassa pentissä keskusteltiin... Jostakin syystä en saa nyt toimivaa linkkiä tehtyä, palaan myöhemmin asiaan kun kone ei tahmaa. Hain hakusanalla töyhtöangervo hede.

Näyttää olevan muutenkin muuntelua.

siinä :)

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=6415