Töyhtöangervo, Aruncus

Upea! Voi jösses, himo vain kasvaa. Mulla ei ole oikein jaloangervot talvehtineet. Ja tuo paikka taitais olla muutenkin liian aurinkoinen sille. Miten ois jalopähkämö? Mulla ois niitä kasvatettuna 4 muutaman taimen purnukkaa, ja ne on vailla omaa paikkaa. Tekeekö tuo muuten monta kukintoa/kasvi, vai onko nuo yksittäin varren päässä?

Töyhtöangervo viihtyy talon pohjoispuolella ja kasvaa isoksi. Tässä on yhdessä kasassa kolme puskaa. Yksittäiskasvina taitaisi olla parhaimmillaan.

kuva

Kesänlapsi, tuossa latvassa on tuo yksi iso kukinto ja alempana kukkavarressa on usein pienempiä sivuhaaroja, joissa myös kukat.

Jalopähkämö sopisi varmaan oikein hyvin kaveriksi, se on aika vahvakasvuinen kuitenkin.

Jalopähkämö pitää kosteasta kasvupaikasta myös, mutta meillä kasvaa se ihan auringossa ja aika kuivassakin, sitten kun liikaa kuivuu lehdet veltostuu, mutta ryhdistyy taas kun saa vettä, eli ei kuole kuitenkaan.

Mulla kasvaa kaksi töyhtöangervoa vierekkäin ja liian lähekkäin. Että siirtohommia taas tuli. Mutta sitä olen ihmetellyt, että miksi noissa on erilaiset kukat. Toisessa on paljon pörheämmät kukat vai eikö ne vähemmän pörheät kukat ole vielä avautuneet.Vierekkäin kuitenkin kasvavat eli samanlaiset kasvuolosuhteet.

kuva

kuva

kuva

Toinen on tyttö ja toinen poika. Hede- ja emikasvit ovat töyhtöangervolla erikseen.

Ahaa, eli tämän jälkeen mulla on sitten paljon pikku töyhtöangervolapsia. Kumpi noista on kumpi? Kannattaako ne molemmat säilyttää?

Mä oon hankkinut aikanaan useamman Töyhtöangervon, hede ja emiyksilöitä. Niitä ei tiedä aiemmin kumpaa ne ovat, ellei ne ole ns klooneja tms… Nyt pihalla on pieniä ja isompia-alkuja hurumykkänä…

.

.

.

Töyhtöangervo voi hedelmöityä mesiangervonkin siitepölyllä, kannattaa kerätä tämänkin  kukinntot pois  aikanaan siementämästä, palavat hyvin saunan uunissa. Kyllä LuontoPortti on sitten loppumattoman tiedon lähde.

Onpa ketjussa komeita töyhtöangervopuskia, jollaisia olen vuosia ihaillut pihoissa. Syksyllä -15 ostin taimia kolme, en tiedä poikiako vai tyttöjä ovat.

Ihmetykseni vain on se, että viime kesän aikana taimet kasvoivat lähinnä leveyttä. Töyhtöangervoni olivat matala, leveä lehdistö. Ei minkäänlaista merkkiä kukkimisesta eikä korkeuskasvusta.

Olin pettynyt, mutta mietin itsekseni, että kun se on aika iso kasvi, niin viekö vuosia ennen kuin se on täydessä mitassaan eli kasvaako se aluksi vain vähän joka kesä?

Vielä sen haluaisin itselleni tärkeänä infona tietää, kuinka monta tainta pitää istuttaa tuollaisen komean puskan saadakseen? Onko yksi varsi + kukka yksi taimi? Ja kun taimet ostaa taimikaupasta, niin ei tiedä, onko tyttöjä vai poikia? Ja jos vain yhtä laatua osuu saamaan, niin mitään lisääntymistä ei tapahdu (jos ei esim. Mesiangervo pölytä tms.). Muorin logiikalla näin tuumailen. Pitää istuttaa esim. 10 taintako… ?

Nostetaan tämäkin esille pitkästä aikaa.
Isotöyhtöangervo

Kaunis kasvi. Mulla on niitä nyt muutama istutettuna uuteen varjopuutarhaan, mutta ovat vielä pieniä. Kasvaako ne miten nopeasti?

Mun taimet on noin 30-40 cm korkeita.

Pikkutöyhtöangervo

Minä karsin ison töyhtöni naapurille kun se tuli liian isoksi ja alkoi leviämään niin naapuri otti sen mökilleen.

Töyhtöangervot, Aruncus

Ruusukasvien heimoon kuuluva kasvisuku. Kahta sen lajia ja lajikkeita käytetään monivuotisina koristekasveina. Kukkii kesä-heinäkuussa. Kukinnot ovat kermanvalkoisia ja hieman tuoksuvia. Lehdet ovat muodoltaan liuskaisia ja muuttuvat syksyllä punaisiksi tai keltaisiksi.

Lajeja:
Pikkutöyhtöangervo (Aruncus aethusifolius)
Isotöyhtöangervo (Aruncus dioicus)
- hapsutöyhtöangervo (A. dioicus “Kneiffii”)
Ellantöyhtöangervo (Aruncus “Ella”)

Töyhtöangervo on kookas (100-150 cm korkea) ja komea vanhan ajan pensasmainen perenna. Töyhtöangervo on joka paikan perenna. Se viihtyy aurinkoisella sekä varjoisalla kasvupaikalla. Kasvi on vaatimaton, mutta parhaimmillaan se on puolivarjossa, runsasmultaisessa ja hyvin kosteutta pidättävässä maassa.Töyhtöangervo on kestävä ja terve kasvi.

Pikkutöyhtöangervo

Isotöyhtöangervo leviää siemenestä jos on hede- ja emikasveja. Onhan se upea juhannuksen aikaan kulkiessaan.

4 tykkäystä

On hieno :smiling_face:
Ja taas pakkosaaha listalle :grimacing: