Töyhtöangervo, Aruncus

Noiden välissä on vielä melkein mustaa harjaneilikkaa, mutta ei ihan kuki vielä.

Mikä tuo etualan valkoinen on?

Kerrottu reunuspäivänkakara.

Kurppa, onko kerrottureunuspäivänkakkarasi yksivuotinen? Lähikuvaa?

Töyhtöangervo ja rohtovirmajuuri

Luonnonoikkuja: rouvasväkeä edustava töyhtöangervo kukki tänä kesänä poikkeuksellisen komeasti - yleensähän se on herraansa verrattuna selvästi vaatimattomampi. Tasa-arvoa!

Ja tässä herra itse, täman vuoden kukinta vaatimattomin minkä muistan. Yleensä puska on pelkkää vaahtomerta
Voisi luulla näiden vaihtaneen paikkaa keskenään 8o

Pikkutöyhtöangervoja sekametelisopassa

Töyhtöangervo.

Mitenkäs se siementaimien kaksikotisuus menikään kun pihalla on ainoastaan ja oletettavasti hedekasvia ( ei ole vertailukohdetta emikasvista )mikä kyllä kukkii melko näyttävästi. Siementaimia on jonkinverran ympäriinsä jopa metsän reunassa. Taimet näyttävät töyhtöangervolta. Voisikohan olla mesiangervo asialla? Ja olisikohan kuitenkin pihassa kasvava emipuolinen angervo? Ja sulhopuolinen mesiangervo? (jos hänessäkin kaksikotisuutta)?

emikasvin tuntee siitä, että siinä on kukinnan jälkeen selvästi röpelöinen ´kukka´ jäljellä, ja siis siemeniä PALJON. Hedekukka kuivettuu paikoilleen hötyräksi.

Voisiko kuitenkin pölyttäjä olla mesiangervo, tai töyhtöangervo mesiangervolle. Pihalla kasvaa ainoastaan jompaa kumpaa kotista töyhtöangervoa ei kumpaakin. Pitää kesällä tarkemmin tutustua siemeniin tai höytyröihin.

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä ja annawille vastaamisesta. Samoin pitää täällä katsoa tarkemmin, tuleeko siemeniä. Hedekasvit siis yleensä komeampia? Alkuperäiset komeat töyhtöangervoni kuolivat johonkin matoon. Nyt minulla on uusi alku, mutta vähän pettynyt olin sen kukkaan. Ehkäpä kuitenkin pitää malttaa ja odottaa kasvin vahvistumista. Eihän yksi ainut kukka voikaan kovin näyttävä olla.

Luonto järjesti minulle muutama päivä sitten ylläripyllärin. Löysin koivun alta pitkästä heinikosta kummittelemasta tämän töyhtöangervon, vaikken minä löytövaiheessa vielä tiennyt mikä se on. Katsoin vain silmät pyöreinä komeita valkoisia röyhyjä.

Minun pihallani ei moista ole koskaan ollut enkä ole koskaan siemeniäkään kotiin tuonut. En ole edes tiennyt tuommoisen olemasta olosta. Ainoa järkeenkäyvä selitys sen ilmestymiseen on linnun jätökset. Siemenestä tuon on pakko olla kasvanut.

Onko tämä nyt sitten herrakasvi, koska röyhyt ovat todella komeat? Kukkavarsia on kaksi, toinen sojottaa toiseen suuntaan eikä mahtunut kuvaan.

Mutta kiva ylläri kaikenkaikkiaan. Nyt vaan emmin, että raaskinko sen riipiä pois paikaltaan. Jospa vaikka suuttuu ja hiipuu pois?

Siirrä syksyllä.

Mitä luulette, pärjäiskö isotöyhtöangervo hyvin perennojen seassa? Ja mikä on totuus tämän leviämisestä? Jossakin paikoissa lukee, että on ihan mahoton leviämään, ja taas toisaalla lukee, että pysyy paikallaan. Paikka ois kostea ja savipohjainen. Ei kuitenkaan mitään seisovaa vettä. Iso koivu ois viekussa, mutta maa on kostea siitä huolimatta. Paikka aurinkoinen lähes koko päivän, lukuunottamatta aamua ja iltaa. Isoimmat kasvit koivun lisäksi vieressä ois harmaamalvikki ja säleikkövilliviini. Vähän matkan päässä sitten kellokasveja, kurjenpolvia, kuunliljoja, kotkansiipeä jne. Tuossa ois just sopiva tila kunnon isotöyhtöangervo kavustolle. Tulis vähän massaa koivun eteen. Jotenkin nuo kukinnot on kans söpöjä. :slight_smile:

Ei ole täällä koskaan riesaa tullut ja hieno kasvi perennapenkissä.

Mä tykkään ihan hirmuisesti.

Mulla kasvaa yksin vajan kulmalla ihan omana puskanaan, tällä tavalla se ainakin on hyvin näyttävä.

Jonkin verran tuon siementaimia löytyy pihasta, mutta kun ympärillä on nurmikkoa, eikä multaa, niin ei niitä mitään valtavasti ole.

Olisko nyt 5-6 alkua tuolla vajan takana ja en niitä sieltä ole koskaan pois ottanut kuin yhden kaverille antaessani.

Kyllä tuo varmaan perennojen seassa pärjää, sen verran roteva on kasvultaan, oisko tuo mun puska kooltaan joku reilu metrin leveydeltään ja samanverran korkeudeltaan.

Mulla on puolivarjossa melko kuivassa ja hyvin se siinäkin porskuttaa.

Kuulostaa hyvältä! Ajattelin käydä Oulujoen tamistolta hakeen 4kpl kunnon kokoisia heti alkuun. Laitan penkin taustalle niin, että saa taaksepäin levitä. Mikä ois sellainen kasvi, joka sopisi erityisen hyvin tämän kanssa? Tämän eteen vois kehitellä jotain. Joku lila vois olla ihan söpö. :slight_smile:

Tuo kasvaa nopeasti ja on hyvin varma mun mielestä.

Keväällä tuolta siis tosiaan yhden pienen siementaimen kuoppasin siskolle mökille ja se alkaa nyt jo kukkia ja on yli puolen metrin korkuinen.

Jos oisit kesänlapsi lähempänä, olisit täältä voinut hakea alkuja, niistä on tosin rullattu ruohonleikkurilla yli, mutta kyllä ne silti tuolla tököttää.

Tuo ei niin kovasti tuosta sivusuunnassa laajene, tuollaisena pysyy, vähän se vuosi vuodelta sentään kasvaa reunoille päin kokoa.

Tämmönen pallomainen puska, tästä saat vähän vinkkiä istutusetäisyyteen.

Kaveriksi mun mielestä vois sopia ulkonäöllisesti hyvin tummanpunainen jaloangervo, mutta ne viihtyy vaan paremmin puolivarjossa, ehkä kosteassa voisi mennä aurinkoisemmassakin, mutta ihan paahteisessa kyllä lehdet niistä kärventyy helposti ja kärsii muutenkin.

kuva

kuva

Suokukka kertoikin olennaisen leviämisestä: siementaimet. Kannattaa leikata ruskistuneet kukinnot pois. Kasvaa nopeasti, tekee komean juurakon, vanhojen pehkojen poiskaivamiseen tarvitaan kirves ja rautakanki.

Komea kasvi suomalaiseen hapahkoon maaperään ja perennamaassahan minullakin niitä on.