Töyhtövana, Eucomis

Yksi viimevuotinen ruukku oli hukassa, etsin sitä päiväkaupalla mökiltä ja kotoa. Olin ihan varma etten ole heittänyt roskiin. Unohdinkin jo koko asian, kunnes meni käymään kylmäkellarissa viime lauantaina. Siellähän se ruukku oli ylimmän hyllyn takanurkassa. Kannoin sen pihalle ja muistelin siinä olleen viime kesänä töyhtövanan joka ei kukkinut. Vein kuitenkin ohjeitten mukaan kellariin jossa pitkin talvea katselin sitä kun lehdet kuivui läpinäkyviksi ja paperinohuiksi. Nyt olin sitten heittämässä sisältöä pois kun huomasin että siinä toisessa oli virkut silmut, mutta toinen oli läpikuiva. Sen huonomman heitin pois ja jätin paremman ruukkuun kasvamaan. Parissa päivässä versot ovat venyneet viitisen senttiä.

Jokohan se tänä vuonna kukkisi?

Minulla alkoi kukkimaan ulkona tuo töyhtövana, Eucomis vandermerwei.

Se oli kukkaruukussa sisällä pöydän alla ja keväällä vein sen ulos, luulin että ei mitään tule, mutta nyt siinä on nuppuja monta ja osa pikkasen auki . Pitää muistaa ottaa pois, ennen pakkasia.

Hertsileijaa, minähän vein myös töyhtövanani ulkoilemaan kun lähdettiin lomalle… Mistähän pöheiköstä se löytyisi!? 8o Pitää huomenna muistaa etsiä… Ja siellä samassa jemmassa on amarylliskin.

Viimevuotisesta surkimuksesta on kasvanut melkein puolimetrinen komistus. Alkuun sipuleita on ollut yksi, ja en tiedä onko se jakaantunut vai tekeekö samasta sipulista monta eri kasvupistettä. Joka tapauksessa siinä on 4 erillistä lehtiröyhyä kukkineen. Lupasin siitä jakaa yhden osan, toivon sydämestäni että se selviää kevättalveen. Tässä ensin osa kukkavanasta

ja sitten kukkimisvaiheen ohittaneesta:

Eucomis autumnalis aloittelee kukintaa:

Samaten kukkii täällä, muka joku eri Eucomis, koska kukka ei ole valkoinen. Tarleenalle kiitos, vielä kerran!

Minun punaiseni jäi syksyllä maahan,en muistanut ottaa pois…nyt ei enään ole sitäkään ;-(

Tänne tämän nyt laitoin, kun en muuta paikkaa keksinyt. Muutelkaa jos tarvis on.

En tiedä suomalaista nimeä. Onko ananaskasvi/kukka? Eikä sillä nimellä nyt oikeastaan niin väliä ole. Minua kiinnostaisi, miten tämän saisi lisääntymään. Talveksi vien juurakot kellariin, mutta onnistuisiko noista kukkien tilalle tulevista pallukoista jotenkin saamaan myös siemenkasvua aikaan.. Yhden siemenkodan(?) aukaisin ja kyllä siellä jotain pientä valkoista siemenen tapaista oli. Onko kellään kokemusta tästä kasvista enemmän. Onko kukaan saanut siemenistä mitään kasvua aikaan ja millaisella ajoituksella?

Huitukka, siirsin viestisi tänne jo olemassaolevaan Eucomis bicolorin omaan ketjuun. Vink: Haku-toiminnolla on kätevä tarkistaa onko kasville jo olemassa oma paikkansa :slight_smile:

no niinpä tietenkin. Etsin vain EEllä alkavista nimikkeistä ja kun en sieltä löytänyt, niin pätkäytin erikoisuuksien alle. kiitokset siirrosta

Tässä minun töyhtovanani. Kolmatta kesää kasvatan, ensikertaa tekevät kukkaa. Tämä on sellainen jättimäinen lajike, pitäisi tulla pitkälti yli metrin mittainen tuosta kukkavanasta kun aukeaa kokonaan.

Töyhtövanani teki siemeniä, kuinka niistä saa onnistumaan taimia ?Toivon jonkun neuvovan kun kasvi on uusi minulle eikä kukaan tutuistani tiedä neuvoa. Kiitos jo etukäteen!

Vaatii varmasti pitkää pinnaa rueta kasvattelemaan siemenestä. Tai ainakin kukintaa saa odottaa pitkään. Mä ostin tosiaan kolme nauriin kokoista mukulaa messuilta, silti piti kolme vuotta odotella ennenkuin viitsi kukkia. Minun mielipide on, että osta mukulat keväällä kaupasta, niin ei innostus lopahda odotellessa. Pienempiä töyhtövana lajikkeita saa ihan tavallisista kaupoista.

Tarleena, joko sun töyhtövana on herännyt? Minä hain tänään omani mummolan navetasta, jossa ovat talvehtineet noin viidessä plussa-asteessa, vaikkei vielä näkynytkään elonmerkkejä.

Hyvä kun sanoit, täytyy juosta katsomaan keltsuun…

ja kun sain sen kaivettua sieltä takanurkasta, se näytti oikein hyvinvoivalta eikä ollut vielä silmuja. Tänä keväänä saan sen jaettua kahtia tai kolmeen osaan. Sen näki nyt selvemmin kuin syksyllä. Tämä on yksi lempikukistani! Taidan antaa sen nukkua vielä muutaman viikon, ettei käy kuin karjalanneidoille (jotka on paljon pienempiä).

Mä ihastuin myös tähän rehuun kun sen tarskulla näin niin, että olen ostanut niitä sen jälkeen kaksin kappalein ja taas on yksi tilauksessa. Töyhtötauti varmaankin?

Ei ihme, että olette ihastuneet, kaunis!

On tuo kaurahatun töyhtö komea, ostin uuden kaupasta,kun vanha jäi ulos talveksi.Nyt on pieni piikki näkyvissä, tulisikin yhtä komea kuin tuossa kuvassa.

Mistä olette noita töyhtövanoja löytäneet tai siis missä niitä olisi myynnissä En ole muistaakseni missään nähnyt.

Mun eka on siis tarskulta ja seuraavat tilattu eurobulbilta. Vielä en ole purkkeihin kurkkinut, pääsisikö niitä jo jakamaan.